چاپخانه‌ها عملا تعطیل هستند حتی قیمت هم به آنها ارائه نمی‌شود

بابک عابدین می‌گوید: با اینکه دولت نرخ دلار را 4200 اعلام کرده ولی ما تاکنون هیچ تغییری در سیستم عرضه ارز و عرضه کالایی که به ارز وابسته است، نمی‌بینیم و قیمت درست هم نمی‌توانیم به مشتری بدهیم تا کار و تولید را شروع کنیم.

بابک عابدین می‌گوید: با اینکه دولت نرخ دلار را 4200 اعلام کرده ولی ما تاکنون هیچ تغییری در سیستم عرضه ارز و عرضه کالایی که به ارز وابسته است، نمی‌بینیم و قیمت درست هم نمی‌توانیم به مشتری بدهیم تا کار و تولید را شروع کنیم.
بابک عابدین (رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضیعت صنعت چاپ و به ویژه صادرات محصولات چاپی در سال گذشته و نیز پیش‌بینی‌ها از شرایط چاپ کشور در سال جاری گفت: شرایطی که برای ارز پیش آمده متاسفانه دگرگونی و هیجان کاذبی در بازار به وجود آورده که کار ما را بسیار سخت کرده است.
وی افزود: چند سالی بود که باتوجه به ثبات موجود در حوزه ارزی، ما بازهم با مشکلات زیادی روبرو بودیم یعنی صادرات برای ما در صنعت چاپ سخت بود. دلایل این سختی هم بارها گفته شده است. یک زمانی دشمن ما را تحریم می‌کند و می‌خواهد اقتصادمان را فلج کند و جلوی صادرات‌مان را بگیرد، این طرف هم برای مواد صنعتی اولیه مورد نیاز ما تعرفه‌های سنگین وضع می‌شود به گونه‌ای که ما در قیمت تمام‌شده و رقابتی نمی‌توانیم با کشورهای منطقه هم مقابله کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ادامه داد: از آنجا که چاپ و بسته‌بندی به یکدیگر مرتبط هستند وقتی بسته‌بندی؛ گران تمام می‌شود عملا دیگر محصولات هم با قیمت بالا عرضه می‌شوند و برای رقابت در عرصه صادرات دچار مشکل می‌شوند.
وی درباره شرایط امروز صنعت چاپ در کشور گفت: از آغاز سال ۱۳۹۷ تا همین امروز باتوجه به اختالات در بازار ارز و اینکه برای ما هنوز مشخص نشده آیا ارز با نرخ ثابت واگذار می‌شود یا در اختیار وارکننده و مصرف‌کننده قرار می‌گیرد تا مواد اولیه ماشین‌آلات و... تامین شود یا خیر، در حال حاضر نه کاغذ و نه مقوا یا دیگر ملزومات حتی قیمت هم به چاپخانه‌ها نمی‌دهند تا آن‌ها بتوانند به مشتری‌ها قیمت بدهند و سفارش بگیرند. اگر هم قیمتی اعلام شود، می‌گویند کالای مذکور را نداریم که به بازار عرضه کنیم. این مسئله، تولید ما را با یک مشکل اساسی مواجه کرده و بر سر راه کسب‌ و کارهای ما مانع شدیدی ایجاد شده است.
این فعال صنعت چاپ تاکید کرد: با اینکه دولت؛ نرخ دلار را ۴۲۰۰ اعلام کرده ولی ما هیچ تغییری را در سیستم عرضه ارز و کالایی که به ارز وابسته است، نمی‌بینیم حتی قیمت درست هم نمی‌توانیم به مشتری بدهیم تا کار و تولید را شروع کنیم. اگر این معضل ادامه پیدا کند، دوره مهم ابتدای سال را از دست می‌دهیم و باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب هم نزدیک است و نیاز به فعالیت جدی در چاپخانه‌ها داریم، این مشکل بسیار مهم به نظر می‌رسد.
بابک عابدین، گریزی هم به افزایش نرخ ارز دولتی به مبلغ ۴۲۰۰ تومان زد و به اشاره به تاثیر کاهش ارزش ریال نسبت به دلار و یور در امر صادرات اظهار داشت: مسئله صادرات به خیلی چیز‌ها بستگی دارد. در مورد صادرات چاپ و بسته‌بندی یکسری از مسئولان نمی‌خواهند باور کنند که مزیت نسبی تولید کالای داخلی بسیار مهم است. این امر در تمام کشورهای توسعه‌یافته که تولیدکننده هستند و صادرات دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی برای صادرات باید مزیت نسبی کالای تولید شده در کشور مبدا سنجیده شود. مثلا می‌گویند منابع سنگ آهن به وفور داریم و روی تولید فولاد سرمایه‌گذاری کنیم، یا منابع آبی و طبیعی کافی داریم و روی تولید چوب و کاغذ سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما اصلا مزیت نسبی تولید محصولات را در موقعیت جغرافیای ایران درنظر نمی‌گیریم. یعنی هزینه سنگین برای تولید کالایی می‌دهیم که قیمت تمام‌شده‌اش قابل رقابت در سطح جهان نیست و باید نهایتا آن را به قیمت وارداتی یا کمی‌ پایین‌تر به فروش برسانیم. یعنی تولید ما، آورده‌ای برای داخل دست‌کم در قسمت تکمیلی نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ افزود: یکی از مشکلات ما در بحث صادرات، گران بودن و عدم دسترسی به مواد اولیه با قیمت و کیفیت مناسب است. ما اول باید کالایی با کیفیت و به قیمت مناسب تولید کنیم که مورد توجه خریدار صادراتی قرار بگیرد. اگر کالایی تولید کنیم که با استانداردهای خریدار خارجی هم‌خوانی ندارد بازهم به نتیجه صادرات نخواهیم رسید. باید اول این زمینه‌ها و زیرساخت‌های کیفیت و قیمت‌تمام شده مناسب را فراهم کنیم بعد به دنبال صادرات باشیم. یعنی خودمان، خودمان را با تعرفه‌های بالای مواد اولیه وارداتی تحریم نکنیم که تولید ما این‌طوری به صادرات نمی‌رسیم.
او در پایان یادآور شد: با این دگرگونی قیمت دلار، کار ما مختل شد و عملا تولید قطع شد. الان هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی در مبانی وردی، مواد اولیه ما حدود ۳۰ درصد در عوارض و مالیات ارزش افزوده افزایش قیمت خواهد داشت. حالا هزینه‌های دیگری که بالا می‌رود جداست. به نظر می‌رسد در این شرایط میانگین افزایش قیمت ۳۰ درصدی در کالا‌ها را شاهد خواهیم بود. یعنی قیمت کالاهای وارداتی که قبلا با ارز گمرکی و تعرفه و عوارض با ارز ۳۴۰۰ محاسبه می‌شد، افزایش پیدا می‌کند و اگر دلار بازهم افزایش قیمت داشته باشد مشکلات تولید و صادرات بیشتر هم می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ
نرم افزار موبایل ایلنا





اخبار مرتبط

  • لزوم استفاده چاپخانه‌ها از تسهیلات پروانه صنعتی/ حذف تعرفه‌ها و عوارض سنگین برای اقلام اولیه صنعت چاپ
ارسال نظر







ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار