سهم سوابق تحصیلی در کنکور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: کمبود مشاور در مدارس از کاستی‌های جدی حوزه نیروی انسانی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: کمبود مشاور در مدارس از کاستی‌های جدی حوزه نیروی انسانی است.
به گزارش تسنیم, علی زرافشان در نشست خبری با رسانه‌ها، اظهار کرد: ارتقای مدیریت آموزشگاهی در سند تحول مورد توجه قرار گرفته است و ارتقای مدیریت در نهایت به ارتقای مدرسه می‌انجامد و در‌این‌باره برنامه‌های مختلفی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: تعالی مدیریتی از جمله برنامه‌های ارتقای مدیریت است و برنامه تعالی زمینه مشارکت همه ارکان مدرسه را در مدیریت فراهم کرده است همچنین ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه دنبال می‌شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره انتخاب و انتصاب مدیران، عنوان کرد: برنامه‌ای در سال 94 با رویکرد استفاده از فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و برای مدیرانی که در سال تحصیلی جدید قصد جابجایی دارند از طرح جدید انتخاب و انتصاب مدیران استفاده می‌شود که تاکنون برای سه هزار و 69 مدرسه، 11 هزار مدیر نام‌نویسی کردند.
زرافشان عنوان کرد: یکی از رویکردهای آموزش و پرورش، مشارکت بیشتر فرهنگیان در برنامه‌هاست که در این راستا برنامه ریزی شده است.همچنین طرح سنجش صلاحیت مدیران از دیگر برنامه‌ها است و اقدامات خوبی انجام شده تا با به کارگیری روش‌های تعیین صلاحیت مدیران افراد شایسته‌تری را برای مدیریت انتخاب کنیم البته در حوزه مدیریت برنامه‌های دیگری هم داریم.
وی تصریح کرد: از دیگر مواردی که مورد توجه داریم، ارتقای آموزش‌های مهارتی‌های است که خوشبختانه سال گذشته خوبی را پشت سر‌گذاشتیم همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات رئیس جمهوری از دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دادیم تا از ظرفیت سایر دستگاه‌های کشور برای این منظور استفاده شود و امسال هم توسعه کیفی آموزش‌های مهارتی را داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به اختصاص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها اشاره و عنوان کرد: 520میلیارد تومان سال گذشته برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یافت همچنین از محل فروش دو درصد گاز تامین اعتبار داشتیم علاوه بر این موارد سال گذشته ردیف اختصاصی برون سپاری برای شاخه کاردانش با اعتبار 600 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
زرافشان درباره طرح ایران مهارت گفت: این طرح با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای از سال گذشته کلید خورد و اجرای آن با حضور هشت نماینده از استان‌های کشور به طور آزمایشی آغاز شد که اجرای این طرح تکمیلی برای درس کار و فناوری در دوره اول متوسطه است البته فعالیت‌هایی در سال‌های قبل با این رویکرد داشتیم.
وی به سند راهبردی کشور در امور نخبگان اشاره و اظهار کرد: در این سند راهبردهایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است و به دنبال تنوع بخشی استعدادها و روش‌ها برای شناسایی استعدادها هستیم که در این راستا توسعه کمی و کیفی پژوهش سراها را در دستور کار قرار دادیم تا از این طریق زمینه شناسایی دانش‌آموزان نوآور فراهم شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ارتقای جشنواره‌ها و مسابقات علمی و عملی را از دیگر برنامه‌ها در راستای توجه به استعدادها برشمرد و گفت: به استانداردسازی این برنامه‌ها نگاه ویژه‌ای داریم.برگزاری المپیاد سلول‌های بنیادین با پیشنهاد جمهوری اسلامی در حال بررسی است همچنین پیگیری ایجاد سامانه برای ثبت اختراعات دستاوردهای دانش‌آموزی هستیم.
زرافشان با اشاره به طرح شهاب گفت: بر اساس سند تحول بنیادین تا پایان سال نهم زمینه‌سازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع انجام می‌شود و از سال نهم به بعد هویت بخشی به علایق استعدادها مورد تاکید قرار گرفته است. در دوره اول متوسطه افراد به سمت هوش‌های برجسته و توانمندی‌های ویژه خود هدایت می‌شوند.
وی با اشاره به تکمیل استقرار ساختار 3-3-6 بیان کرد: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفی بخشی برنامه‌ها و آموزش‌ها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه می‌یابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش در حال انجام است و برآورد نیروی انسانی برای پایه دوازدهم نیز انجام شده است و تراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت تهیه کرده‌ایم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: برای تامین نیروی انسانی گزارشاتی را به مرکز منابع انسانی ارائه کرده‌ایم و اضافه تدریس همکاران، جذب از طریق آزمون استخدامی از جمله راهکارهای جذب نیرو هستند و امیدواریم مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم نداشته باشیم.
زرافشان درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری گفت: امسال سهم سوابق همان 30 درصد است. باید سهم سوابق به صورت صعودی در هر سال رشد یابد، پیشنهاد ما همچنان در شورای پذیرش دانشجو افزایش این سهم به 40 درصد و یا تاثیر قطعی در سال 98 است.
وی با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی 12تا 14 سال, 97 درصد است افزود: سه درصد بیرون از مدارس هستند و.یکی از برنامه‌های جدی جذب بازماندگان از تحصیل است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت وجود مشاور در مدارس با توجه به وجود حوادثی مانند خودکشی در جامعه دانش‌آموزان عنوان کرد: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه، مشاوران دوره متوسطه دوم به دوره اول منتقل شدند اما یکی از کاستی‌های جدی در حوزه منابع انسانی نیروهای مشاور هستند و امیدواریم سند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی شده و جذب مشاور از آن طریق انجام شود. این تعداد مشاوران در حال حاضر نمی‌توانند پاسخگوی همه دانش‌آموزان باشند.
زرافشان در ادامه با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری داریم و علاوه بر جلسات مشاوره برای خانواده‌ها که در طول سال انجام شده، دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت شرکت کرده‌اند. در سند تحول هدایت تحصیلی به شکل فرآیندی دیده شده است و از پایه هفتم آغاز می‌شود و بچه‌ها باید بتدریج با مشاغل آشنا شوند.
وی ادامه داد: امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است. سال گذشته تجربه نسبتا موفقی داشتیم و زمینه انتخاب حداکثری فراهم و توزیع دانش‌آموزان مطلوب بود و طبق هدفگذاری انجام شد. بر این اساس ثبت نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد 38 درصدی محقق شد. ثبت‌نام در رشته تجربی کنترل شد و در رشته ریاضی 11 درصد حفظ شد و در رشته انسانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم.
زرافشان خاطرنشان کرد: 16 هزار هنرآموز و 14 هزار معلم دروس عمومی برای پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده نیاز داریم این در حالی است که با مازاد نیرو در برخی مناطق روبرو هستیم. تراز دقیق نیروی انسانی باید با توجه به شرایط هر منطقه مشخص و تامین شود.
وی افزود: در مجموع 17 هزار و 368 نفر در آزمون استخدامی جدید پذیرفته خواهند شد و توزیع نیرو بر حسب نیاز مقاطع صورت می گیرد. قرار است سه هزار و 200 استادکار و هنرآموز از طریق آزمون جذب شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ردیف بودجه 2 درصد فروش گاز را در سازمان نوسازی داریم که برای تجهیز گرمایشی و سرمایشی و آزمایشگاه‌ها درنظر گرفته شده که برای تجهیز آزمایشگاه‌ها از این بودجه استفاده می‌کنیم، گفت: امیدواریم با تکرار تخصیص بودجه همه مدارس ما از آزمایشگاه‌های مناسب برخوردار شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار