معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سه نمونه موتور برقی ایرانی تولید شده است که یک مدل آن شماره گذاری و تا پایان فصل بهار مرحله پیش فروش آن تکیمل خواهد شد، گفت: در حال حاضر تولید کنندگان خواستار تغییر و تجدید نظر در قیمت موتورها شدند که این موضوع در حال بررسی است.

علیرضا صلواتی در گفت‌و‌گو با  ایسنا، اظهار کرد: در روزهای پایانی سال 1394 تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین شهرداری اصفهان، معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت جهان‌رو امضا شد. در فاز اول این تفاهم‌نامه سه ساله، پنج هزار موتورسیکلت برقی کاملا ایرانی با تسهیلاتی شامل 15 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و 30 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری تامین می‌شود، عرضه خواهد شد. شهرداری نیز ملزم به ایجاد ایستگاه‌های شارژ و تعیین محدوده تردد موتورهای برقی است.

وی گفت: نمایشگاه حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه، دوچرخه‌های برقی، اسکوترها و خودروهای برقی از سوم اردیبهشت ماه سال جاری به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان برگزار خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای اصفهان تاکید کرد: شهرداری اصفهان با توجه به تعهداتش یک نمونه ایستگاه شارژ فراهم کرده است و در نظر دارد 50 ایستگاه شارژ در سطح شهر برای این موتورها احداث کند. همچنین برای تعیین محدوده عبور و مرور موتورهای برقی مطالعاتی صورت گرفته و مذاکرات اولیه با استانداري انجام شده است و محدوده مرکزی و تاریخی شهر برای شروع انتخاب شد. پس از توزیع تعداد قابل توجه موتورها در سطح شهر از تردد موتورهای دیزلی در این محدوده جلوگیری خواهد شد.

صلواتی با اشاره به انجام مذاکرات با کارخانه‌های داخلی در شش ماه گذشته برای عرضه محصول به شهروندان اصفهانی، از برگزاری نمایشگاه حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه، دوچرخه‌های برقی، اسکوترها و خودروهای برقی خبر داد و گفت: این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان واقع در پل شهرستان از سوم تا ششم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

وی در خصوص تشویق شهروندان برای استفاده از حمل و نقل پاک تصریح کرد: در این نمایشگاه انواع پاک‌روها با تخفیف و تسهیلات ویژه، همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی و دوره‌های آموزشی و علمی در حاشیه نمایشگاه عرضه می‌شود. این نمایشگاه یک اتفاق مثبت برای فرهنگ سازی در استفاده از خودرو‌های برقی در شهر اصفهان است. هدف از این برنامه‌ها این است که بتوانیم درکنار عرضه زیرساخت‌ها، فضای لازم را برای استفاده از حمل و نقل پاک در سطح شهر فراهم کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درخصوص استفاده پارکبانان و خدمه شهرداری و خدمات شهری از موتور و اسکوترهای برقی گفت: پرسنل حفاظت و نگهداری از فضای سبز شهر و پارک‌بان‌ها تا حدودی از حمل و نقل پاک استفاده می‌کنند، اما این موضوع هنوز به طور کامل نهادینه نشده است. امیدواریم به زودی با توجه تغییر و تحولات در نوع وسایل نقلیه بتوانیم این حرکت را در سطح شهر انجام دهیم و تردد موتور سیکلت ها را از طرف مدیریت و خدمات شهری شاهد نباشیم. همچنین پیک موتوری شرکت‌های پستی و مواد غذایی را ملزم کنیم از این نوع موتورها استفاده کنند.

صلواتی در پاسخ به ورود تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، تصريح کرد: تاکسی‌های هیبریدی وارداتی قیمت بالایی دارند که خرید آن‌ها در توان شرکت تاکسیرانی و رانندگان نیست و برای این کار نیاز به حمایت‌های دولتی داریم. استفاده از اتوبوس‌های برقی نیز نیازمند زیرساخت ویژه در شهر است. که با مذاکرات انجام شده به دنبال ورود اتوبوس و مینی بوس‌های هیبریدی به شهر و ایجاد زیرساخت‌های آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گسترش حمل و نقل پاک از اصلی ترین سیاست‌های فعلی شهرداری است، اما در صورتی که این کار توسط شهروندان و بخش خصوصی صورت گیرد ضریب نفوذ آن میان اقشار مردم بیشتر می‌شود. همچنین با تشویق و فرهنگ سازی در این زمینه و ایجاد جذابیت و تسهیلات لازم برای شهروندان در زمینه پاک‌روها، می توان شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه پاک ترغیب کرد.