ظهور تقاضای دلاری در بازار سکه

بازارهای مالی شهر در دومین روز کاری از هفته جاری با نوسانات منفی در بازار بورس، ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و جهش قیمتی در بازار سکه و طلا همراه شدند.

بازارهای مالی شهر در دومین روز کاری از هفته جاری با نوسانات منفی در بازار بورس، ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و جهش قیمتی در بازار سکه و طلا همراه شدند.

به گزارش فارس ، بازارهای مالی شهر در دومین روز کاری از هفته جاری با نوسانات منفی در بازار بورس، ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و جهش قیمتی در بازار سکه و طلا همراه شدند.

به دنبال تک نرخی شدن دلار و ثبت خرید و فروش‌های این ارز و همچنین اعمال محدودیت در ثبت سفارش خرید دلار، حجم سرمایه‌هایی که به منظور کسب سود وارد این بازار شده بودند، به بازارهای موازی شیفت کردند و همین امر منجر به جهش‌های مثبتی در بازار سکه شد.

در این میان مهم‌ترین اخبار اقتصادی که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند به دنبال حمله آمریکا به سوریه، واردات 56 هزار خودرو به ارزش 5.1 میلیارد دلار به کشور، رسیدن واردات قطعات خودرو به 5.2 میلیارد دلار، ریزش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی، رشد قیمت اکثر فلزات در بازارهای جهانی، عقب‌گرد ارزش نفت برنت در بازارهای بین‌الملل و منفی شدن شاخص دلار در محیط بین‌الملل اختصاص داشت.

*ریزش 481 واحدی نماگر بورسی

بازار بورس در پایان این روز کاری شاهد افت 481 واحدی شاخص این بازار بود که همین امر این نماگر را بر روی عدد 95 هزار و 506 واحد جای داد، به این ترتیب بار دیگر شاخص بازار بورس به میانه کانال 95 هزار کشانده شد و عرضه سهام بر تقاضای آن غلبه کرد.

در این میان مهم‌ترین نمادهایی که با تأثیر منفی معاملات خود در این روز کاری، افت شاخص را رقم زدند به ترتیب فولاد، جم، شپدیس، کچاد و فخوز بودند.

حجم معاملات انجام شده در بازار بورس به 465 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید و بار دیگر افت حجم پایین داد و ستدها به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات این بازار نمود پیدا کرد.

در بازار کم حجم این روز بیشترین داد و ستدها به ترتیب در نمادهای وبصادر، خزامیا و فولاد به ثبت رسید که این معاملات تنها در نماد خزامیا در جهت رشد ارزش سهام به ثبت رسید.

در گروه خودرویی تمام نمادهای بخش خودروساز سبزپوش شدند و ارزش سهام این شرکت‌ها در پی غلبه تقاضا بر عرضه، رشد کرد، این نوسانات در نمادی نظیر خکاوه نیز به صف خرید شدن سهام این شرکت بورسی منجر شد.

در گروه بانکی نیز نیمی از نمادهای فعال به رنگ سبز درآمدند و نیمی دیگر با نوسانات منفی همراه شدند و کم و بیش در محدوده زیر صفر قیمتی معامله شدند؛ در این میان نمادهای وپارس، وبملت، وانصار و حکمت چهار نمادی بودند که موفق شدند در بازار منفی این روز اندکی بیش از صفر قیمتی معامله شوند.

*افت قیمت فلزات در بازار بورس

نوسانات گروه فلزات اساسی نیز با افت بیش از نیمی از نمادهای فعال این گروه به پایان رسید، مهم‌ترین نمادهایی که همپای بازار بورس، داد و ستدهای منفی را به ثبت رساندند، فولاد، ذوب، فاسمین و فخوز بودند.

در این میان دو نماد فنوال و فسرب نیز از جمله نمادهای فعال گروه فلزات اساسی بودند که تا حوالی مثبت کامل این روز خود پیش رفتند.

در گروه محصولات شیمیایی نیز بخش عمده‌ای از نمادها در جهت منفی نوسان کردند و افت ارزش سهام در این بخش از بازار بورس به ثبت رسید؛ نمادهای شپدیس، فارس و جم از جمله نمادهای تأثیرگذار و منفی این گروه در این روز کاری به شمار رفتند.

گروه کانه‌های فلزی نیز از داد و ستدهای منفی این روز در امان نماند و تحرکات سهامداران در این بخش از بازار بورس نیز با افت ارزش سهام در اکثر شرکت‌های این بخش همراه شد، کچاد، کروی، کگل و کبافق نمونه‌ای از نمادهای منفی در این گروه بودند.

نوسانات منفی در نمادهای فعال بازار فرابورس نیز به افت 12 واحدی نماگر این بازار منجر شد و در این میان سهم نمادهای مارون، زاگرس و شرانل در منفی شدن این شاخص بیش از سایر نمادها نمایان شد.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از تاریخ 27 الی 30 فروردین ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

*فریز قیمتی در بازار ارز

با انتشار دستورالعمل‌های بانک مرکزی در پی تصویب نرخ 4 هزار و 200 تومان برای ارز دلار، شرایط داد و ستد و نحوه تأمین ارز مورد نیاز برای متقاضیان شفاف‌تر شد اما این تصمیم همچنان با ابهاماتی همراه است که باید از سوی مقامات سیاست‌گذار برطرف شود.

صرافی‌های مجاز و بانک‌هایی که خدمات خرید و فروش ارز ارائه می‌دهند، قیمت 4 هزار و 200 تومان را برای ارز دلار بر روی تابلوهای خود ثبت کردند و در این قیمت نیاز متقاضیان را پاسخگو هستند.

همچنین ارزش هر یورو نیز در پی تک نرخی شدن آن، 5 هزار و 185 تومان ثبت شد، حواله درهم نیز در پایان این روز کاری به ارزش هزار و 490 تومان رسید و هر دلار کانادا نیز 4 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شد.

در این میان تحولات سیاسی محیط بین‌الملل بر روند قیمتی دلار در بازارهای جهانی تأثیر گذاشته است به طوری که به گفته کارشناسان این بخش، حمله آمریکا به سوریه تبعات منفی را برای پول ملی این کشور به همراه داشته و در این روز شاخص دلار منفی شده و نرخ برابری یورو به دلار افزایش یافته است.

*پرواز سکه بر فراز بازارهای مالی

سکه تمام بهار آزادی در پی ثبت افزایش قیمت 56 هزار تومانی در این روز کاری، بار دیگر به ارزش یک میلیون و 837 هزار تومان رسید، سکه طرح قدیم نیز 25 هزار تومان گران‌تر از روز کاری قبل معامله شد و در قیمت یک میلیون و 761 هزار تومان آرام گرفت.

در این میان نیم سکه و ربع سکه نیز از افزایش قیمت این روز بازنماندند و به ترتیب رشد قیمت 16 هزار تومان و 10 هزار تومانی را تجربه کردند، قیمت این دو بخش نیز به ترتیب به 896 هزار تومان و 563 هزار تومان رسید.

سکه گرمی نیز 5 هزار تومان گران‌تر از روز کاری قبل داد و ستد شد و در قیمت 356 هزار تومان در دست فعالان این حوزه از بازارهای مالی به گردش درآمد.

مثقال طلا نیز 10 هزار و 500 تومان گران‌تر شد و به ارزش 744 هزار و 500 تومان رسید، در این میان قراردادهای آتی سکه نیز از افزایش قیمت در این روز کاری بازماندند و کم و بیش نوسانات مثبتی را تجربه کردند، ارزش این قراردادها از 41 هزار تومان تا 53 هزار و 500 تومان افزایش یافت و همین امر باعث شد تا ارزش قرارداد آتی دی ماه با طولانی‌ترین سررسید به 2 میلیون و 21 هزار تومان برسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار