مریم سعادت: مگر برنامه کودک هم وجود دارد؟

مریم سعادت به برنامه‌های تولید شده معترض است برنامه‌هایی که فکر پشت آن نیست و می‌گوید: کارهایی که در آن خاله و چند بچه و مجری و یک عروسک وجود دارد کار کودک نیست و باید برای کودک برنامه‌ریزی منسجم داشت.

مریم سعادت به برنامه‌های تولید شده معترض است برنامه‌هایی که فکر پشت آن نیست و می‌گوید: کارهایی که در آن خاله و چند بچه و مجری و یک عروسک وجود دارد کار کودک نیست و باید برای کودک برنامه‌ریزی منسجم داشت.
به گزارش تسنیم، نمایش عروسکی خونه مادربزرگه به عنوان صدا پیشه نوک طلا بود اما بیشترین معروفیتش به سریال زی زی گولو و نقش اعظم جلالی برمی‌گردد اگر چه بازیگری است که در هر سریالی که ایفای نقش داشته شخصیتی ماندگار از خود برجای گذشته است.
مریم سعادت بازیگری است که هنر و شخصیتش بر هیچ کس پوشیده نیست شخصی که با ایفای نقش در سریال چند سال اخیر مانند دردسرهای عظیم نیز به خوبی از آن بر آمد و تاثیر خود را گذاشت.

کار عروسکی برای این هنرمند اولویت نخست را دارد، کار کودک از نظر او تخصصی است که امروز کسی به آن نگاه جدی ندارد و شاید به همین دلیل است که کار کودک و عروسکی کمرنگ شده است. حضور او در افتتاح نخستین مرکز تخصصی نمایش عروسکی و خانه عروسک در اصفهان بهانه‌ای شد تا این هنرمند محبوب در کنار عروسک‌های این مرکز چند لحظه‌ای وقت خود را بدهد تا با او گفت‌وگو داشته باشیم و در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند را می‌خوانید.

تسنیم : در حال حاضر آیا ما در تولید شخصیت جدید عروسکی موفق بوده‌ایم؟

مریم سعادت : بستگی دارد در تئاتر عروسکی شخصیت عروسکی مطرح نمی‌شود چون وضعیت آن مشخص است و در ضمن تماشاچی فرق می‌کند، اما در کل کارها از صدا و سیما و سینما می‌آید ما پس از مدت‌ها عروسک جناب خان را داشتیم که مطرح شد، عروسکی که لبو فروش بود و به دلیل جذابیت و صدایش در کاری آمد و سوپر استار ایران شد این بهترین جواب است.

تسنیم : برای تولید و معرفی شخصیت عروسکی جدید مانند جناب خان نسبت به فاصله زمانی عروسک‌های دیگر خیلی زمان برد در واقع یک خلأ ایجاد شده بود این خلأ به چه دلیل است؟

مریم سعادت : ما کلا کار عروسکی نداریم، سالی یک بار یا چندین سال یک بار یک کار عروسکی تولید می‌کنیم، البته از کلاه قرمزی بگذریم که یک پکیج کامل است که هنوز طرفداران خودش را دارد و هر چه ادامه می‌دهد صداهای جذاب و عروسک‌های جذاب است اما ما بعد از آن عروسک دیگری نداریم. در برنامه‌ای که با یک خاله و چند بچه و مجری و یک عروسک است و در برنامه‌های کودک هم زیاد دیده می‌شود کار کودک نیست.

در کار "زی زی گولو" همه چیز تخصصی بود. مرضیه برومند ساختمان را طراحی عروسکی کرد، صندلی برای عروسک ساخت شد، مبل‌ها برای عروسک‌‌گردان تعبیه شد پشت این کار فکر بود. من در حال حاضر بعد از مجید دلبندم دیگر کاری ندیدم که دکور برای عروسک ساخته شود.

تسنیم : این کمبود به دلیل نبود متخصص است یا سرمایه‌گذار؟

مریم سعادت : همه این‌ها با هم است، یک مدتی مسئولان صدا و سیما در کار عروسکی سهل‌انگاری کردند و فکر کردند کار عروسک ساده است، برای کار عروسکی باید برنامه منسجم داشت.

تسنیم : برنامه‌های عروسکی می‌تواند کودک امروزی را راضی کند کودکی که در انحصار انواع انیمیشن‌های روز دنیا است؟

مریم سعادت : بله تاثیر خود را می‌گذارد، همه بستگی به خلاقیت دارد و می‌توان با علاقه‌مندی و داستان خوب کار خوبی تهیه کرد حتی از ادبیات خودمان استفاده کنیم، ادبیات ایران ظرفیت‌های زیادی برای کار کودک و عروسک دارد.

تسنیم : برنامه‌های کودک که پخش می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مریم سعادت : مگر برنامه کودک هم وجود دارد؟ باید بگویم من جز کلاه قرمزی چیز دیگری ندیدم و اگر باشد هم مقطعی بوده و ماندگار نیست. اگر از دهه شصت می‌گویی، من حرص می‌خورم چون آن زمان هیچ چیز نبود، اگر برنامه‌ای بود هنری نبود و چون برنامه‌ خاصی نبود برنامه‌ها دیده می‌شد.

تسنیم : در صحبت‌های قبلی خود از "زی زی گولو" صحبت کردید، سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است بخش دوم این سریال کار شود خبر جدید از این کار دارید؟

مریم سعادت : این پیشنهاد را برومند دارد و اگر قرار شد ساخته شود قطعا همکاری می‌کنم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار