ایجاد فساد با بازگشت به ارز چند نرخی

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی می‌تواند در کنار تک نرخی کردن ارز، با افزایش اعتماد مردم نسبت به سپرده‌های ارزی، تقاضای کاذب موجود در بازار را کنترل کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی می‌تواند در کنار تک نرخی کردن ارز، با افزایش اعتماد مردم نسبت به سپرده‌های ارزی، تقاضای کاذب موجود در بازار را کنترل کند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با بخشنامه ارزی بانک مرکزی و ابهامات آن اظهار کرد: موضوعی که فقدان آن در سیاست‌گذاری ارزی کشور به خوبی احساس می‌شود و اقدامات مربوط به آن نیازمند تقویت است؛ موضوع سپرده ارزی است.

وی در ادامه افزود: سپرده ارزی می‌تواند عامل کاهش دهنده تنش‌ها در هنگام التهاب ارزی و افزایش تقاضای فیزیکی دلار باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، عملکرد بانک مرکزی به گونه‌ای بوده که اعتماد مردم را نسبت به سیاست‌های پولی و ارزی کاهش داده و همین عدم اعتماد منجر به افزایش تقاضای اسکناس ارز در بازار شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می‌تواند در کنار تک نرخی کردن ارز، با افزایش اعتماد مردم نسبت به سپرده‌های ارزی، تقاضای کاذب موجود در بازار را کنترل کند.

موسوی لارگانی بیان داشت: از دیگر سو، بخش مهمی از الزامات بخشنامه جدید بانک مرکزی به الزام صادرکنندگان به تحویل ارز به بانک مرکزی به قیمت مشخص است که این الزام با ابهاماتی مواجه است.

وی ادامه داد: در این بخشنامه ساز و کاری برای سپرده کردن این دلارها نزد بانک مرکزی و دریافت سود دیده نشده است و اگر سودی به این سپرده‌ها تعلق می‌گرفت، انگیزه صادرکنندگان برای تحویل ارز افزایش می‌یافت.

نماینده مردم فلاورجان با تأکید بر لزوم ایجاد نظام تک نرخی ارزی اذعان کرد: هر جا که نرخ‌ها چند گانه شد، فساد هم به وجود آمد و بر همین اساس دولت باید تلاش کند به سمت ارز تک نرخی پیش برود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال دولت باید در میزان ارز تخصیصی به بیماران، دانشجویان و مسافران تجدید نظر کند و به تناسب نیاز آن‌ها، ارز بیشتری در اختیارشان قرار دهد.

موسوی لارگانی اظهار داشت: در سیاست ارز چند نرخی، بسیاری بدون انجام واردات و با استفاده از روابط خود، ارز ارزان در اختیار می‌گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند.

وی در رابطه با نرخ واقعی ارز نیز اذعان کرد: قیمت واقعی ارز صرفاً یک عدد نیست و انتقادی که به دولت وارد است، پیشنهاد دلار 3 هزار و 500 تومانی در بودجه 97 و افزایش آن به 4 هزار و 200 تومان در اولین ماه از سال است.

نماینده مردم فلاورجان افزود: حتی برخی از مقامات دولتی نرخ‌های بالاتری را برای دلار متصور بودند و در رابطه با آن اظهار کردند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: سیاست ارزی جوانب مختلفی دارد و با توجه به اثراتی که بر ارزش پول ملی دارد باید با دقت انجام شود.

موسوی لارگانی متذکر شد: همین رشد اخیر دلار باعث شده تا حقوق کارمندان و کارگران تا 50 درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

وی بیان داشت: در بخشنامه اخیر بانک مرکزی هر گونه خرید و فروش ارز در بازار آزاد ممنوع شده اما از دیگر سو این بیم وجود دارد که این ممنوعیت منجر به تشکیل بازار سیاه شود و از این رو دولت باید اصلاحات لازم در این بخشنامه را به سرعت اعمال کند تا از تشکیل بازار سیاه جلوگیری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار