یک زمین بیشتر برای زندگی کردن نداریم

شهروندان اصفهانی روز جهانی زمین پاک را همزمان با سراسر جهان در محور تاریخی چهارباغ جشن گرفتند.

شهروندان اصفهانی روز جهانی زمین پاک را همزمان با سراسر جهان در محور تاریخی چهارباغ جشن گرفتند. به گزارش ایسنا، 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه هر سال روز جهانی زمین پاک نام دارد و تقارن این روز با نخستین روز از هفته فرهنگی اصفهان فرصتی را فراهم کرد تا محور تاریخی چهارباغ عصر روز یکشنبه میزبان جشن بهار به مناسبت روز جهانی زمین پاک باشد.
شهروندان اصفهانی که در یک عصر زیبای بهاری از سمت میدان امام حسین (ع) به سمت میدان انقلاب در حرکت بودند، ابتدا با ماکت بزرگی از کره زمین مواجه می‌شدند که انبوهی از کیسه‌های بزرگ زباله آن را احاطه کرده بودند و صدای مجری برنامه به گوششان می‌خورد که می‌گفت "یک کره زمین بیشتر برای زندگی کردن نداریم".
صدای موزیک و صدای دانش‌آموزانی که پلاکارد به دست، مشغول اجرای مانور در مورد زمین پاک بودند در فضای محور تاریخی چهارباغ پیچیده بود. کودکانی که شعار "اندیشه و شهر سبز با زمین پاک در اصفهان زیبا" روی لباس‌هایشان به چشم می‌خورد، از بزرگترها می‌خواستند هوای زمین را بیشتر داشته باشند تا کره زمین در آینده‌ای نه‌چندان دور به سیاره‌ای غیرقابل سکونت تبدیل نشود.
اجرای نمایش پرفورمنس‌ در مورد لزوم بازیافت بطری‌های پلاستیکی بخش دیگری از این مراسم بود و این نکته را به اصفهانی‌ها گوشزد می‌کرد که هر شهروند ایرانی سه برابر شهروندان سایر کشورها از مصنوعات پلاستیکی استفاده می‌کند و جزء اولین‌ها بودن برخی اوقات باعث افتخار نیست.
پس از توصیه‌های مجری برنامه در مورد جایگزینی ظروف شیشه‌ای به جای ظروف پلاستیکی و استفاده کمتر از بطری آب معدنی کم‌کم نوبت به اجرای یک مسابقه رسید. سوال مجری در مورد خطرات ظروف پلاستیکی و نقش آن‌ها در آلودگی هوا بود و از جواب‌های شرکت‌کنندگان می‌شد فهمید که اطلاعات شهروندان در این مورد چقدر کم است و این موضوع، لزوم آموزش در این زمینه را بیشتر نمایان می‌کرد.
برگزارکنندگان جشن روز جهانی زمین پاک که به تأثیر هنر در آموزش شهروندان به خصوص کودکان واقف بودند، در ادامه این مراسم نمایشی خیابانی تدارک دیده بودند که چهار کاراکتر داشت؛ پسماند خشک، پسماند تر، میکروب و آقای رفتگر که در نمایشی شاد و موزیکال لزوم تفکیک پسماند خشک و تر را به تماشاگران آموزش می‌داد.
نمایشگاه کاردستی و روزنامه دیواری دانش‌آموزان در مورد زمین پاک، نقاشی صورت کودکان و نمایش عکس‌هایی از طبیعت تخریب شده بخش‌های دیگری از این جشنواره خیابانی بودند.
روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است که دو بار در سال برگزار می‌شود؛ یک بار در فصل بهار (22 آوریل) در نیمکره شمالی و یک بار در زمانی که در نیمکره جنوبی فصل بهار محسوب می‌شود.
جان مک‌کانل که یک فعال صلح بود در سال 1969 و در اجلاس یونسکو این رسم را معرفی کرد و گیلورد نلسون سناتور آمریکایی این روز را به عنوان یک جلسه آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشت.
بسیاری از کشورها روز 22 آوریل (دوم اردیبهشت) را به عنوان روز زمین جشن می‌گیرند و برخی کشورها نیز یک هفته را به آن اختصاص می‌دهند.
جشن بهار به مناسبت روز جهانی زمین پاک در هفته فرهنگی اصفهان در سه مکان باغ فدک، گذر فرهنگی چهارباغ و مجموعه کوه صفه با حضور شهروندان برگزار شد.
به گزارش ایسنا، این برنامه با مشارکت اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و واحد آموزش اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان برگزار شد و بهانه‌ای بود تا به شهروندان اصفهانی یادآوری کند که تخریب محیط زیست، انباشت زباله‌ها و آلودگی هوا، آب و خاک چقدر زیستن بر روی کره زمین را به خطر انداخته است و آینده خود و فرزندانشان را تهدید می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار