شعرباف: خط دو مترو تا ۵ سال آینده به سرانجام می رسد

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: همزمان با عملیات احداث خط دو قطار شهری، خط سه و توسعه خط یک نیز اجرایی خواهد شد.

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: همزمان با عملیات احداث خط دو قطار شهری، خط سه و توسعه خط یک نیز اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایمنا، جواد شعرباف عصر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تفکر ایجاد قطار شهری سال ۱۳۴۰ آغاز شد ولی ساخت آن در اصفهان از سال ۸۰ کلید خورد.
وی مهمترین چالش پیشروی سازمان قطار شهری را عبور مترو از محور چهارباغ خواند و گفت: چگونگی عبور قطار شهری از چهارباغ مورد سوال بسیاری از شهروندان بود و کار در قطار شهری را مدت زیادی قفل کرد.
وی افزود: بر اساس صورت الجلسه ۱۶ فروردین ۹۱ که میان سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیرکل حوزه های ثبت شده تاریخی وزارت کشور و معاون عمرانی وقت استانداری، قرار شد احداث ایستگاههای انقلاب و امام حسین(ع) به تایید یونسکو برسد و خوشبختانه فرآیندهای آن طی شد.
مشاور عالی شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر این دو ایستگاه اجرا نمی شد خط اول مترو اصفهان در ایستگاه تختی قفل می شد اما با تلاش های مجدانه از این چالش عبور کردیم و با قبول تمام مسئولیت هایی که میراث فرهنگی به شهرداری سپرد، قرار شد زیر نظر میراث فرهنگی کاوش های لازم در محور چهارباغ انجام و مستندات به میراث ارایه شود.
شعرباف با بیان اینکه سازمان قطار شهری برای عبور مترو از چهارباغ نظارت بی وقفه میراث فرهنگی را پذیرفت، اظهار کرد: پس از ارایه مستندات به میراث فرهنگی توانستیم موافقت میراث را اخذ و موانع را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: از سال ۸۰ تا ۹۶ در سه مرحله توقف های دوساله برای مباحث میراثی در روند احداث خط یک اتفاق افتاد، اما شیرین ترین اتفاق این است که امروز مترو در این مسیر به بهره برداری رسیده است.
مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به ساعات فعالیت مترو گفت: بخشی از خط یک در محدوده میدان آزادی تا صفه نواقصی وجود دارد، در این مسیر چهار کیلومتری فاصله حرکت مترو نیم ساعت است، زیرا از ایستگاه کارگر تونل مترو، تک تونله است و کارگران برای انجام عملیات عمرانی مجبور به قطع برق این مسیر هستند از این رو به پیمانکار فرصت داده شد تا پایان خردادماه عملیات عمرانی این بخش را انجام و ساعت سرویس دهی به مسافران را افزایش و سرفاصله حرکت رام های قطار شهری را کاهش دهند.
شعرباف در خصوص عدم فعالیت مترو در روزهای تعطیل گفت: در روزهای تعطیل نواقص برخی ایستگاه ها برطرف می شود از سوی دیگر شهرداری ماهانه ۴ میلیارد تومان و به روایتی دیگر روزانه ۱۳۰ میلیون تومان برای سرویس دهی مترو هزینه می پردازد این در حالی است که قطار شهری هم اکنون با ۵۰ هزار مسافر در روز تردد می کند و با توجه به هزینه های سنگین و کاهش سفرهای درون شهری در روزهای تعطیل فعالیت مترو در این ایام به صرفه نیست.
وی خاطرنشان کرد: در آینده ای نه چندان دور روزانه ۱۰۰ هزار مسافر از قطار شهری استفاده می کنند.
مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به خط دو قطار شهری اصفهان گفت: برای راه اندازی خط دو مانند خط یک فروش اوراق مشارکت در دستور کار است.
شعرباف با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی فاز یک و دو خط دو مترو آغاز شده است، افزود: طول مسیر خط دو ۱۴.۵ کیلومتر است و با احتساب امسال قرار است تا پنج سال آینده تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گیرد.
وی با اشاره به راندمان چهار برابری فعالیت ها در خط دو نسبت به خط یک ابراز امیدواری کرد: با تجربیات خط یک مدیریت چالش ها، مدیریت مباحث میراثی و استفاده از منابع خارجی عملیات اجرا و تکمیل خط دو در زمان پیش بینی شده به سرانجام برسد.
مشاور عالی شهردار اصفهان در پاسخ به این سوال که برای گسترش خطوط قطار شهری چه چاره ای اندیشیده شده است؟ گفت: در شهر اصفهان ۶۰ کیلومتر و در بیرون از شهر ۱۶۳ کیلومتر خط ریلی داریم که شهرهای بهارستان، مجلسی و شاهین شهر را به هم وصل می کند.
شعرباف با بیان اینکه برای احداث مسیر مترو در محور فرودگاه برنامه ای نداریم، اظهار امیدواری کرد: قطار سریع السیر اصفهان- تهران که فاینانس آن انجام شده، به ورزشگاه نقش جهان برسد و در ادامه خط دو یا سه قطار شهری اصفهان متصل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد عملیات اجرایی قطار شهری بهارستان انجام شده و تا پایان سال ۹۸ به شبکه قطار شهری اصفهان وصل می شود، البته احداث خط مترو مجلسی نیز امسال ردیف بودجه گرفته است.
مشاور عالی شهردار اصفهان مهمترین راهکارها برای افزایش جذب مسافر برای مترو را تبلیغات گسترده و اضافه کردن یک ساعت و نیم زمان به مدت سرویس دهی روزانه قطار شهری، کاهش سرفاصله زمانی مترو از ۱۵ دقیقه به ۵ دقیقه و همراهی رسانه ها دانست و گفت: در صورت شبکه شدن خطوط قطار شهری امکان جابه جایی بیش از ۱۵۰ هزار مسافر در روز وجود دارد ضمن اینکه در خط یک هم اکنون امکان جا به جایی ۲۰ هزار نفر مسافر در روز را داریم.
شعرباف به راهکارهای قطار شهری برای حمایت از معلولان شهر اشاره و تصریح کرد: راهکار اول نصب آسانسور در ایستگاهها برای معلولان و جانبازان و تجهیز ایستگاهها به رمپ های ورودی و خروجی است که خوشبختانه در حال حاضر تمام ایستگاهها به این امکانات مجهز هستند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سطح اختلاف سطح رام های قطار شهری با جایگاه که باعث ایجاد مشکل در ورود و خروج افراد ویلچرنشین به قطار شهری می شود ، گفت: این اختلاف سطح مختص اصفهان نیست و رام های قطار شهری در همه جا این ویژگی را دارند.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با عملیات اجرایی خط دو قطار شهری، خط سه و توسعه خط یک را اجرایی می کنیم به طوری که برای توسعه خط یک طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۵.۵ کیلومتر از ایستگاه قدس تا دانشگاه صنعتی ادامه مسیر خواهیم داشت.
مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه خط سه مترو به طول ۸.۵ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا مقابل زندان مرکزی اصفهان امتداد خواهد داشت، گفت: مطالعات تونل این خط تکمیل، منابع آن پیش بینی شده و احتمال اینکه عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز شود، وجود دارد.
شعرباف به اجرای فرش های لرزه گیر چهارباغ ( پدهای میراگر لرزش) اشاره و خاطرنشان کرد: حدفاصل میدان انقلاب تا میدان امام حسین(ع) به طول سه کیلومتر فرش های لرزه گیر نصب شده تا عبور مترو باعث لرزش چهارباغ نشود.نصب این فرش های لرزه گیر ۱۲ میلیارد تومان هزینه اضافی به قطار شهری اصفهان تحمیل کرد.
وی تصریح کرد: سیستم پایش مستمر هر روز به صورت آنلاین میزان لرزش ها در این محور را بررسی و چنانچه میزان لرزش از حد مجاز عبور کند بررسی های لازم انجام می گیرد تا مشخص شود مشکل از قطار است یا ریل ها، خوشبختانه تاکنون مشکلی در این راستا نداشته ایم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار