معافیت چهارساله معاینه فنی خودروها دامن زدن به گسترش آلودگی درشهر

با وجود اعترضات به قانون معافیت 5 ساله معاینه فنی خودرو، اما مجلس شورای اسلامی تنها یک سال از این قانون را کاهش داده این در حالی است کلانشهرها از آلودگی هوا رنج می برند.

معافیت چهارساله معاینه فنی خودروها دامن زدن به گسترش آلودگی درشهر


به گزارش ایمنا ، قانون پنج ساله کردن معاینه فنی خودروها از همان ابتدای تصویب با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد و مورد اعتراض کارشناسان محیط زیست و شهرداری‌ها قرار گرفت.

هشدارها در خصوص کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو بالا گرفته اما انگار هیچ گوش شنوایی در این خصوص وجود نداشت؛ با توجه به اینکه بعضی از کشورها هر پنج سال خودروها را از رده خارج می‌کنند، اما در کشور ما با تصویب افزایش معاینه فنی از یک و نیم سال به ۵ سال بسیاری از مباحث ایمنی زیر سوال رفت.

برداشت اشتباه شهروندان از قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها و کمبود ضوابط قانونی در این خصوص عامل اصلی کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو در کلانشهر اصفهان است.

امروزه هوای شهر اصفهان از آلودگی و سوخت بد خودروها آسیب می بیند و مردم این دیار از این بابت متضرر می شوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ماه گذشته از تصمیم مجلس در مورد کاهش سن معاینه فنی از پنج به چهار سال انتقاد کرد.

معصومه ابتکار گفته بود که پیشنهاد دولت کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به 2 سال بود. ما نیز بر این موضوع تاکید داشتیم ولی در مجلس شورای اسلامی دوره معافیت فنی از پنج سال به چهار سال کاهش پیدا کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست در قبال این تصمیم مجلس چه اقدامی را پیش خواهد گرفت، تاکید کرده بود: چند سال درگیر همین لایحه بودیم. یکی از راه‌ها این است که شش ماه دیگر لایحه جدیدی ارائه دهیم؛ مجلس شورای اسلامی در رأس امور قانون‌گذاری کشور قرار دارد، ما نیز تمام توضیحات و پیشنهادات لازم را ارائه داده بودیم اما اینکه نمایندگان چطور درباره این مسائل تصمیم گیری می‌کنند، چه اولویت‌هایی برایشان مهم است و چرا معافیت فنی را به جای دو سال به چهار سال کاهش دادند؟ پرسش‌هایی است که نمایندگان مجلس باید به آن پاسخ دهند.

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان اما معتقد است که باید تصمیم گیری درباره سن معافیت خودروها به مجموعه های کارشناسی دولت واگذار شود.

جمشید جمشیدیان که یکی از مخالفان قانون افزایش زمان معاینه فنی خودروها است، تاکید می کند: معافیت 2 ساله برای خودروهای شخصی و معافیت یک ساله برای خودروهای عمومی شاید بیشتر به واقعیت نزدیک باشد.

وی می گوید: با افزایش معافیت سن معاینه ‌فنی خودروها میزان معاینه فنی خودرو در مراکز مکانیزه شهرداری کاهش یافته و هرسال نسبت به سال گذشته این آمار کاسته می شود.

گنجاندن سال معافیت خودرو در متن قانون خیلی به صلاح نیست

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان تاکید می کند: سن معاینه فنی خودروها یک موضوع کاملاًَ کارشناسی است و به نظر می رسد بیشتر در شأن ایین نامه ها و بخشنامه های دولتی باشد ، اما من به عنوان کارشناس در این بخش معتقدم اینکه معافیت خودروها 4 سال یا 5 سال باشند، در صورتی که در متن قانون گنجانده نشود و توسط کارشناس بررسی شود، بیشتر مؤثر خواهد بود.

وی ادامه می دهد: با توجه به تغییر تکنولوژی ساخت خودروها، سن معاینه فنی می تواند کاهش یا افزایش یابد اما گنجاندن سال معافیت خودرو در متن قانون با توجه به محدودیت های موجود شاید خیلی به صلاح نیست و به همین دلیل معتقدم ورود مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در این بخش باید با تفویض اختیار به بخش های ذیربط مثل سازمان حفاظت محیط زیست یا وزارت کشور توأم باشد تا سن معافیت معاینه فنی خودروها کارشناسی شده تعیین شود.

جمشیدیان اظهارمی کند: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در تولید خودروهای داخلی وجود دارد و با توجه به تکنولوژی فعلی خودروسازی در ایران که مربوط به دو دهه پیش است، قطعاً معافیت 4 ساله خودروها نمی تواند مشکلات آلودگی هوا کم کند.

وی با اشاره به اینکه خودروها عامل 70 درصد آلودگی هوای کلانشهرها به شمار می روند، می گوید: خودرویی که تکنولوژی قدیمی دارد، سوخت بیشتری مصرف می کند و سوخت بیشتر آلاینده بیشتری را وارد هوا می کند، بنابراین پیشنهاد ما این است که بایدتصمیم گیری درباره سن معافیت خودروها به مجموعه های کارشناسی دولت واگذار شود و البته تعیین سن معافیت 2 ساله برای خودروهای شخصی و معافیت یک ساله برای خودروهای عمومی، شاید بیشتر به واقعیت نزدیک تر باشد.

بخش عمده خودروهای تولید داخل فاقد حداقل های استاندارد زیست محیطی هستند

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال که «چرا نمایندگان مجلس دغدغه ای برای کاهش سن معاینه فنی خودروها ندارند و رسیدگی به این موضوع را در اسرع زمان انجام نمی دهند؟»، می گوید: شاید در این بخش اطلاعات درستی به نمایندگان منتقل نشده است زیرا در غیر این صورت آنها مطلع خواهند شد که بخش عمده خودروهایی که هم اکنون در سطح شهر تردد دارند، فاقد حداقل های استاندارد زیست محیطی هستند، بنابراین هم باید در حوزه تولید خودرو دقت ها افزایش یابد و قانونگذار تکنولوژی ساخت خودروها را متحول کند و از سوی دیگر ضوابطی که برای خودروهای موجود تدوین می شود، باید بیشتر با واقعیت نزدیک شود.

جمشیدیان اعلام می کند: در حال حاضر 9 مرکز مکانیزه معاینه فنی با 14 خط مکانیزه در اصفهان وجود دارد که به شبکه بانک اطلاعات معاینه فنی خودرو متصل و ظرفیت معاینه فنی 3هزار خودرو را در یک شیفت کاری دارند .

وی با تاکید بر اینکه در اصفهان به هیچ عنوان معاینه فنی به صورت تلفنی انجام نمی شود ، تاکید می کند: در مراکز معاینه فنی خودرو ، خودروها از نظر سلامت زیست محیطی و ظاهری کنترل می شوند و سیستم های کمک فنر ، فرمان ، ترمزها و چراغ ها بررسی شده و خودروها در صورت نداشتن عیب با گواهی پیمایش از مراکز معاینه فنی خارج می شوند.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان ادامه می دهد: بر اساس قانون، شهرداری با ایجاد ستاد معاینه فنی ، امکان راه اندازی خط مکانیزه معاینه فنی را دارد و تمام مراکز تحت پوشش کارگروه نظارتی در استانداری دارند که در دفتر حمل و نقل و ترافیک استانداری مستقر هستند.

وی یادآور می شود: در کشور معاینه فنی خودروهای درون شهری به واسطه استانداری ها و وزارت کشور مدیریت می شود و در حوزه برون شهری به واسطه اداره کل حمل و نقل و پایانه ها و سازمان راهداری کشور اداره می شود.

تحقیقات کارشناسان نشان می دهد کشورهایی که آلودگی هوا در آن‌ها محسوس نیست، معاینه فنی را برای خودروهای صفرکیلومتر و غیر آن به‌صورت سالانه الزامی کرده‌اند درحالی‌که در کشور ما به‌رغم آلودگی هوا و مشکلاتی که این معضل هر ساله ایجاد می‌کند، اعتنایی به معاینه فنی سالانه خودروها نمی‌شود .

یکی از موارد مهم در معاینات فنی خودرو تست گاز خروجی اگزوز است، با توجه به نوع سوخت، بخش عمده خودروها تا 6 ماه بعد آلودگی به حداقل میزان تعریف شده آلودگی می‌رسند و این در حالی است که رانندگان در طول سال باید به صورت ادواری به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار