شما آن چیزی هستید که می خورید

بدن انسان با مواد غذایی که می خورد کنترل می شود و رژیم غذایی متعادل می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله کبد چرب را برطرف کند. علاوه بر این ورزش و قرار دادن مواد غذایی حاوی فیبر و امگا۳ نقش بسزایی در کنترل این بیماری ایفا می کنند.

شما آن چیزی هستید که می خورید


به گزارش ایمنا، کبد فعالیت به نسبت بارزتری نسبت به قلب دارد و حدود ۵۰۰ نوع فعالیت حیاتی را در طول شبانه روز در بدن انسان انجام می دهد؛ فرآوری چربی، پروتئین و قند و تامین مقدار مورد نیاز آنها برای خون از جمله مهم ترین فعالیت کبد است.
کبد علاوه بر مبارزه با عفونت ها در بدن، خون را تصفیه و از سموم پاک می کند که این سموم می تواند سرب حاصل از دود ماشین ها، مواد افزودنی در غذاها، مواد آلوده کننده محیط زیست و ... باشد.
دکتر قفقازی متخصص داروسازی با اشاره به اینکه کبد چرب یکی از شاخص ترین معضلات جامعه امروز است، توصیه هایی را برای حفظ سلامتی انسان بیان کرد و گفت: کبد چرب دستگاهی است برای سم زدایی از بدن که اگر خللی در آن ایجاد شود، جان انسان را به خطر می اندازد.


ترشح صفرا، هورمون و پروتئین توسط کبد
وی از دیگر فعالیت های کبد را ایجاد صفرا معرفی کرد و گفت: کبد به کمک صفرا مواد زاید بدن را دفع می کند و به جذب ویتامین های محلول در چربی کمک می کند.
ساختن صفرا، هورمون ها و پروتئین های ضروری بدن از دیگر وظایف کبد به شمار می آید و در واقع کبد به عنوان یک فیلتر عمل می کند و زمانی که چربی جمع شده در کبد دفع نشود، به تدریج از کار می افتد.
وی علائم کبد چرب را به هنگام پیشرفت بیماری، ضعف، تهوع، بی حالی، گیجی، ضعف قوه تشخیص و تمرکز حواس، درد بالای شکم، تیره شدن پوست، جوش صورت، سفید شدن زبان، تعریق، کهیر، زرد شدن چشم و حلقه های تیره اطراف چشم و رگه های خونی در صورت برشمرد.
دارو اگر به اندازه تعیین شده مصرف نشود به عنوان سم در بدن شناخته می شود و هیچ دارویی وجود ندارد که عارضه نداشته باشد. به عنوان مثال داروی استامینوفن که معمولا برای سردردخورده می شود اگر حدود ۳۸ عدد از این قرص ۳۸۵ میلی گرمی به طور یکجا خورده شود، کبد را از کار می اندازد و مرگ را به ارمغان می آورد.


دیابت و چاقی سرمنشاء اصلی کبد چرب
این متخصص داروسازی با اشاره به مصرف بیش از حد غذاهای فست فودی در بین جوانان، گفت: کبد چرب به یکی از بیماری های شایع در جامعه تبدیل شده که در موازات آن معضل چاقی هم رو به افزایش است، بنابراین کبد چرب رابطه مستقیمی با چاقی و پر خوری دارد. در کتاب ها و گفتار ها به مراتب با جمله " شما آن چیزی هستید که می خورید " مواجه شده اید. این جمله به عبارتی به معنای کنترل بدن توسط هر آنچه خورده می شود است.
قفقازی در ادامه گفت: چربی کبد به دو نوع تقسیم می شود؛ LDL "کلسترول مضر" و HDL "کلسترول مفید". در آزمایش ها میزان بالای LDL زنگ هشداری برای کبد است و باید مراقب کبد چرب باشیم. لازم به ذکر است که ژن نیز در کبد چرب نقش دارد و باید به سابقه فامیلی توجه شود.
دیابت از دیگر موارد تشدید کننده چربی کبد است و زمانی که اندازه دور شکم از ۱۰۲ سانتی متر بیشتر شود، نشان دهنده چاقی در فرد است و همین امر باعث می شود، فرد به سندروم متابولیک و نوعی دیابت مبتلا شود. در این شرایط بدن انسان گیرنده های انسولین را به خوبی نمی شناسند و مقاوم به انسولین می شوند. از این رو انسولین اضافی سلول های کبدی را مختل می کنند.


تنظیم رژیم غذایی با خوردن سبزیجات
قفقازی متخصص داروسازی خاطر نشان کرد: یکی از آسان ترین و در دسترس ترین راه های درمانی و پیشگیری کبد چرب، خوردن آب ولرم به همراه مقداری آبلیمو قبل از صبحانه است. این کار باعث می شود ترشحات صفرا افزایش یابد و در ادامه نیز سوخت و ساز بدن تنظیم شود.
همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که روزی نیم ساعت پیاده روی یا دوچرخه سواری و هر ورزش دیگری در هفته برای پیشگیری ۹۵ درصد بیماری ها مفید است.
مصرف بی رویه شکرو نمک و مصرف نان های سفید در بین خانواده ها و افراد نسبت به بقیه جوامع و کشور ها باعث شده آمار کبد چرب بالا برود.
وی توصیه کرد: گوشت قرمز و گوشت گوساله را به حداقل برسانیم و ماهی را بیشتر مصرف کنیم. همچنین شیرینی های مختلف، چیپس، دونات، لبنیات چرب و خامه را از دستور غذایی خود حذف و تعادل وزن را که مهم ترین فاکتور جلوگیری از کبد چرب است را حفظ کنیم.
آواکادو و روغن زیتون " امگا ۳ "بسیار زیادی دارند و همانطور که می دانید امگا ۳ از کبد چرب و تنگ شدن عروق جلوگیری می کند .
فیبر ها مانند سیب و سویا را باید در برنامه غذایی به وفور قرار دهیم و تا چربی از کبد دفع شود. سیر و پیاز گیاهانی بسیار مفید هستند که در سیر ۲۲ ترکیب گوگرد دار وجود دارد و علاوه بر اینکه عروق را گشاد می کند و به سم زدایی کبد نیز کمک می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار