اعتبار ۱۰۰ میلیاردی توسعه خطوط یک و سه قطار شهری

نشست تخصصی قطار شهری ؛ خط دو و سه مترو و توسعه خط یک مترو در حاشیه نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک برگزار شد.

نشست تخصصی قطار شهری ؛ خط دو و سه مترو و توسعه خط یک مترو در حاشیه نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک برگزار شد.
به گزارش ایمنا، سید محسن واعظی فر، مجری طرح خط 2 قطار شهری اصفهان در این نشست اظهار کرد: خط ۲ مترو از سمت شمال از شهرک امام حسین(ع) در خیابان آیت الله غفاری شروع می‌شود و یک کیلومتر بالاتر به سمت حبیب آباد، دپوی قطارها خواهد بود.
مجری طرح خط ۲ قطار شهری اصفهان ادامه داد: از ایستگاه شهرک امام حسین(ع) دو دستگاه TBM وارد عمل می‌شود که همان دستگاه‌های خط یک هستند، ظرف چند هفته دیگر کار حفاری را شروع می کنیم و تا میدان امام علی پیش می رویم.
وی افزود: حفاری تونل‌ها را از دو سمت انجام می‌دهیم، از سمت خیابان مدرس نجفی به سمت مرکز شهر پیش خواهیم رفت؛ از انجایی که عرض خیابان‌ها در آن سمت شهر کمتر است، دو تونل با قطر ۹ متر حفاری شده و قطار ها در کنار یکدیگر حرکت خواهند کرد.
مجری طرح خط ۲ قطار شهری گفت: در طرح اولیه قرار بود از زیر میدان امام عبور کنیم، اما بودجه‌ای که برای ساخت خط ۲ در نظر گرفته شده ۵ هزار میلیارد تومان است که نیمی از آن را شهرداری و نیمی را باید دولت پرداخت کند؛ در سفر رئیس جمهور به اصفهان مصوب شد سازه و مسیر را شهرداری و تجهیز به عهده دولت باشد که در حال مذاکره برای جذب یک شرکت خارجی به صورت فاینانس هستیم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ اجرای خط دوم قطار شهری آغاز شد، اظهار کرد: پیمانکار چهار ایستگاه در شمال خط تعیین شده و در حال انجام عملیات ساخت و ساز هستند، هنوز عملیات حفاری آغاز نشده ولی ظرف یکی دو ماه آینده دستگاه‌های TBM فعال شده و حفاری با سرعت پیگیری خواهد شد.
واعظی فر ادامه داد: بخشی از پارک لاله برای ساخت ایستگاه مترو گرفته می شود، همچنین از طرف غرب ایستگاه های کاشانی و شهید خرازی آماده برگزاری مناقصه است و ظرف نیمه اول سال جاری به مناقصه گذاشته می شود.
همچنین، حسن حجتی، مدیر توسعه اجرایی خط یک و سه در ادامه با بیان اینکه مطالعات خط ۳ قطار شهری از دو سال پیش شروع شد، گفت: مطالعات کلی مسیر در سال ۱۳۷۲ شرکت P.P.k آنجام شده بود.
وی افزود: این خط از سمت بلوار کشاورز به شهر مجلسی به طول ۵۶ کیلومتر حرکت می‌کند که هشت و نیم کلیومتر از آن داخل شهر اصفهان قرار دارد.
مدیر توسعه اجرایی خط یک و سه ادامه داد: در حال رایزنی با وزیر راه هستیم که مسیر به حاشیه اتوبان ذوب آهن حرکت کند که اگر این اتفاق بیافتد دو کیلومتر از مسیر کوتاه می شود، همچنین نخستین ایستگاه این خط در میدان آزادی واقع شده و در ترمینال جنوب غربی واقع در کوه قائمیه از اصفهان خارج می‌شود.
حجتی خاطر نشان کرد: در این خط اعتبار ملی نداریم و مقرر شد از بودجه مناطق ۳ و ۵ انجام شود، در بودجه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که ۲۰ میلیارد تومان آن جهت تملک و ۸۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی اختصاص می یابد.
وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی ها انجام شده و این خط از زمان آغاز عملیات ساخت پنج سال به طول خواهد انجامید.
مدیر توسعه اجرایی خط یک و سه با اشاره به توسعه خط یک قطار شهری اصفهان از دو سمت، گفت: قسمتی از مترو سمت جنوب به شهر بهارستان می رود که عملیات آن در حال اجرا و مجری آن شرکت عمران بهارستان است، در قسمت شمال هم خط از ایستگاه قدس امتداد پیدا می کند به سمت شاهین شهر که ۵.۴ کیلومتر آن در شهر اصفهان است، هفته آینده اجرای آن آغاز و طی یک برنامه ریزی ۳۰ ماهه اجرا خواهد شد، خوشبختانه این قسمت از خط به صورت رو زمینی انجام می شود که هزینه ها را بسیار کاهش می دهد.
حجتی ادامه داد: متولی اجرای امتداد خط یک تا شاهین شهر، شهرداری این شهر است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تمام مشاورانی که در توسعه خط یک و سه انجام می‌شود بومی هستند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار