با بزرگ‌نمایی یک حادثه ناخوشایند، تنها سیمای پلیس تخریب نمی‌شود

سخنگوی ناجا طی یادداشتی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم با شاخ و برگ دادن و بزرگ‌نمایی یک حادثه ناخوشایند، تنها سیمای پلیس تخریب نمی‌شود بلکه امنیت جامعه هم رو به کاهش و زوال می‌رود.

سخنگوی ناجا طی یادداشتی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم با شاخ و برگ دادن و بزرگ‌نمایی یک حادثه ناخوشایند، تنها سیمای پلیس تخریب نمی‌شود بلکه امنیت جامعه هم رو به کاهش و زوال می‌رود.
به گزارش تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی در خصوص مغایرت انتقاد با قصد سازندگی و تخریب با هدف مغرضانه، به نقش مهم اقتدار پلیس در اذهان مردم و تاثیر آن در امنیت روانی جامعه پرداخته و با در نظر گرفتن این المان‌ها در پایان این یادداشت اعلام کرده: «فراموش نکنیم با شاخ و برگ دادن و بزرگ‌نمایی یک حادثه ناخوشایند، تنها سیمای پلیس تخریب نمی‌شود بلکه امنیت جامعه هم رو به کاهش و زوال می‌رود.»
متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
در دنیای امروز، بیش از هر زمان دیگر، امنیت عمومی با اقتدار و شان و منزلت اجتماعی پلیس معنا می‌یابد. به همین سبب هر چقدر مردم جامعه در ذهن و ضمیر خویش پلیس را قدرتمندتر، چابک‌تر و هوشمندتر ارزیابی نمایند، به همان میزان احساس امنیت ذهنی و‌ارامش روانی آنان افزایش می‌یابد. بر اساس شواهد پژوهشی، این پیوند و ارتباط آنجنان نیرومند است که جامعه‌شناسان از آن به عنوان ارتباط خطی یاد می‌کنند. اما درست در نطقه مقابل، آنگاه که جایگاه و اهمیت پلیس در سپهر روانی و ذهن و ضمیر شهروندان رو به نقصان رود، آلودگی و ارامش خاطر و احساس امینی بودن از خطر نیز مسیر نزولی پیدا می‌کند.
اما این پیوند را چگونه می‌توان تبیین کرد؟ به بیان روش‌تر در اقتدار پلیس و اهمیت جایگاه آن چه چیزی نهفته است که افزایش آن احساس امنیت عمومی جامعه را دوچندان می‌سازد و کاهش آن، روان عمومی جامعه را ناامن می‌نماید؟ در ارائه پاسخی روشن به این پرسش می‌توان همفکر با اغلب اندیشمندان بویژه روان‌شناسان و جامعه‌شناسان اجتماعی دو نکته را یادآور شد.
نخست آنکه امروز و با گسترش جوامع و افزایش پیچیدگی آنها، نقش پلیس نیز تا بدان حد گسترش یافته است که با بقاء جامعه و مردم سرو کار و ارتباط دارد و هم با رفاه مردم و این بدان معناست که پلیس با اقدامات سخت و نرم خود، هم مانع از تهدید کیان جامعه توسط عوامل داخلی و خارجی می‌شود و هم زمینه و بستر و شرایط امن و ایمن و عاری از دغدغه و دلواپسی را برای یکایک شهروندان مهیا می‌سازد تا برای بهبود زندگی خود و افزایش رفاه و برخورداری از ان جهد و جد نمایند؛ از همین روی،‌ وقتی شهروندان جامعه احساس کنند که پلیس آنها آنچنان قدرتمند است که هم تهدیدات را از میان می‌راند و هم جامعه را نظم و نظام می‌بخشد، بلادرنگ وجود آنها سرشار و مالامال از احساس خوشایندی می‌گردد بنام احساس امنیت، دوم آنکه، توسعه جامعه موبج ظهور و بروز پدیده‌های پرشماری شده است که هر یک می‌توانن غموض و پیچیدگی مبارزه با انحرافات اجتماعی را دو چندان سازند. مردم نیز بر این واقعیت اذعان دارند که پلیس برای پیشگیری از وقوع این بدکارکردی‌ها و مقابله با انواع جرائم اجتماعی ناگزیر باید از توان و ظرفیت و اقتدار هوشمندی لازم برخوردار باشد. به همین سبب وقتی آنان (یعنی شهروندان جامعه) در ذهن خود پلیس را دارای چنین قابلیت‌هایی بدانند، باورشان می‌شود که در جامعه‌ای امن زندگی می‌کنند و لاجرم احساس امنیت آنان فزونی می‌یابد.
در دنیایی که آن را دنیای رسانه‌ای شده نام می‌نهند و در زمانه‌ای که به سبب ردش روز افزون رسانه‌های نوین، جاهلان و جاعلان فضای مجازی امکان و فرصت بیشتری برای مشوش ساختن مستمر و لاینقطع روح و روان مردم جامعه دارند ضرورت پاسداشت احساس امنیت مردم از اهمیت و ضرورت صدچندانی برخوردار است چه اینکه در این زمانه هر فرد معلوم و مجهولالحالی، با اندک بضاعت تصویرگری و نوشتاری می‌توانند حاشیه‌ها و کانون‌هیا خبری ریز و درشتی سازد که در طرفه‌العینی قادرند احساس امنیت مردم را از نقطه اوج کونی به نقطه حفیضی مطلوب حاشیه‌سازان امنیت ستیز و هنجارگریز برساند. از همین روی در چنین شرایطی حفظ و تقویت شان و منزلت و اقتدار حافظان نظم و امنیت جامعه اهمیتی ویژه می‌یابد.
چه آنها با شان و اقتدار بالا می‌توانند نقشه شوم مخلان امنیت عمومی را در اندک زمانی خنثی نمایند و مانع از درگیر شدن ذهن عمومی جامعه د رحواشی و فروکاسته شدن از احساس امنیت آن شوند.
به سبب آنچه گفته شد از همگان، بویژه آنان که تریبون و رسانه‌ا یو میز و مسئولیت و عنوانی دارند، انتظار می‌رود به بهانه وقوع حادثه‌ای در گوشه‌ای از کشور (هر چند ناخوشایند و قابل پیگیری و رسیدگی و اصلاح ...) سیمای پلیس کشور خود را ملکوک نسازند و اقتدار و شان کارکنان خدوم و ایثارگر این نیرو را در ذهن جامعه فرو نکاهند. همه ما باید بدانیم که فرق بسیار است بین انتقاد سازنده و تخریب مغرضانه، باید مراقب بود که آگاهانه و ناآگاهانه به نام اولی در دام دومی فرو نغلتید.
فراموش نکنیم با شاخ و برگ دادن و بزرگ‌نمایی یک حادثه ناخوشایند، تنها سیمای پلیس تخریب نمی‌شود بلکه امنیت جامعه هم رو به کاهش و زوال می‌رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار