کشف ۵ سنجاب در اصفهان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان از کشف و ضبط ۵ سنجاب از یک پرنده فروشی در شهرستان اصفهان و تشکیل پرونده ای در این ارتباط خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان از کشف و ضبط ۵ سنجاب از یک پرنده فروشی در شهرستان اصفهان و تشکیل پرونده ای در این ارتباط خبر داد.
مرتضی جمشیدیان در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: همه ساله در فصل بهار که مصادف با فصل زاد و ولد سنجاب‌ها است تعداد زیادی از این جوندگان به شکل زنده شکار و به روش‌های غیرانسانی مانند نگهداری در داخل کیسه گونی یا قفس‌های فلزی به نقاط دیگر استان و کشور برای فروش منتقل و یا تا زمان فروش در مکانی نگهداری می‌شوند.
وی افزود: شکار سنجاب‌ها علاوه بر خطر تلف شدن آنها به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، موجب برهم خوردن نظم طبیعت و چرخه حیاتی زیستگاه‌های آنها نیز می‌شود چراکه سنجاب‌ها به طور معمول مورد شکار حیواناتی مانند سمور، مار، گربه های وحشی و پرندگان شکاری قرار می گیرند.
زمانی که سنجاب به نوعی آفت طبیعت تبدیل می‌شود
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: طبیعی است که این حیواناتِ شکاری در نقاط شهری موجود نیستند و زمانی که صاحبان سنجاب‌ها به دلیل رفتارهای خاص آنها مانند تعیین قلمرو با جویدن برخی وسایل یا پنجه کشیدن بر دیوارها از نگهداری آنها خسته شده و آنها را در طبیعتی به جز محل زندگی رهاسازی می‌کنند این سنجاب‌ها به دلیل عدم وجود چرخه شکار مناسب خود به یک نوع آفت تبدیل می‌شوند.
وی اضافه کرد: این امر بدان معناست که جمعیت سنجاب‌ها در مکان‌های نیمه جنگلی و پارک‌های حاشیه شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران افزایش بی‌رویه‌ای یافته و گاه به باغات میوه مانند گردو حمله می‌کنند.
نگهداری سنجاب در خانه غیرقانونی و مشمول جریمه است
وی با بیان اینکه نگهداری سنجاب در خانه غیرقانونی و مشمول جریمه است، بیان داشت: در هفته گذشته ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در بازرسی و سرکشی از یک پرنده فروشی تعداد ۵ سنجاب را که به صورت غیر مجاز نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.
جمشیدیان افزود: این حیوانات پس از بررسی‌های لازم و اطمینان ماموران یگان از سلامت آنها در زیستگاه‌های طبیعی محل زندگی خود رهاسازی شدند.
وی گفت: در این راستا پرونده تخلفی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار