آبياری فضای سبز را از آب شرب جدا مي‌كنيم

«امسال اصفهان با بحران آب روبه‌رو خواهد شد» اينها بخشي از جملات يكي از اعضاي شوراي شهر نصف جهان است كه حكايت از جدي بودن وضعيت كم‌آبي در اين كلانشهر ايران است. گرچه قصه كم‌آبي اين شهر محدود به امروز و ديروز نيست و چند سالي است كه با خشك شدن آب زاينده‌رود، عملا تامين آب در اصفهان به يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي شهر تبديل شده است، با اين وجود تاكنون اين مساله اينچنين بحراني نبود كه مسوولان را وادار به واكنش و هشدار دادن كند

«امسال اصفهان با بحران آب روبه‌رو خواهد شد» اينها بخشي از جملات يكي از اعضاي شوراي شهر نصف جهان است كه حكايت از جدي بودن وضعيت كم‌آبي در اين كلانشهر ايران است. گرچه قصه كم‌آبي اين شهر محدود به امروز و ديروز نيست و چند سالي است كه با خشك شدن آب زاينده‌رود، عملا تامين آب در اصفهان به يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي شهر تبديل شده است، با اين وجود تاكنون اين مساله اينچنين بحراني نبود كه مسوولان را وادار به واكنش و هشدار دادن كند. اما به نظر مي‌رسد امسال علاوه بر زاينده‌‌رود، حدود ٥٠ درصد از چاه‌هاي زيرزميني اين شهر نيز كاملا خشك شده‌اند و ديگر آبي براي مصرف شهروندان اصفهاني باقي نمانده است. فتح‌الله معين اما معتقد است كه وضعيت حتي بحراني‌تر از اين اخباري است كه منتشر شده است و چنانچه فكري براي جريان يافتن دوباره آب زاينده‌رود و جلوگيري از برداشت‌هاي بي‌رويه از اين رودخانه نشود چاره‌اي جز جيره‌بندي آب در انتهاي تابستان امسال نخواهد بود و مردم اصفهان و يزد و شهرها و روستاهاي پيرامون آنها روزها و ماه‌هاي سختي را پيش رو خواهند داشت. اما اينكه دليل خشك شدن آب چاه‌هاي تامين‌كننده آب شرب شهر اصفهان چيست و مديريت شهري تاكنون در اين زمينه چه اقداماتي انجام داده است، بهانه‌اي بوده براي انجام گفت‌وگويي با رييس شوراي شهر اصفهان كه در ادامه مي‌خوانيد.
در خبرها از قول يكي از اعضاي شوراي شهر اصفهان آمده بود كه به دليل خشك شدن آب چاه‌ها، وضعيت آب اين كلانشهر در آستانه وضعيت بحراني قرار دارد. اولا اين ادعا واقعا چقدر با حقيقت منطبق است و ثانيا اگر درست است، چرا امسال اينچنين شده است؟
در پاسخ سوال اول‌تان بايد بگويم كه بله، به دليل خشك شدن آب چاه‌هاي اصفهان، نصف جهان امسال واقعا در آستانه شرايطي بحراني قرار گرفته است. در پاسخ سوال دوم‌تان هم بايد بگويم دليل اين امر نيز آبي است كه براي آبياري فضاي سبز سطح شهر استفاده مي‌شود. امسال همين امر يعني بهره‌برداري از سفره‌هاي زيرزميني آب، باعث شده تا تقريبا نيمي از چاه‌هاي شهر خشك شوند. درست به همين علت پيش‌بيني مي‌كنيم كه اگر وضعيت به همين منوال پيش رود، در تابستان امسال و به خصوص آخر تابستان، شهروندان با بحران كمبود آب شرب مواجه خواهند شد.
مگرآب اصفهان از طريق چاه‌ها تامين مي‌شود؟
درحالت عادي آب شرب مردم اصفهان از طريق رودخانه زاينده‌رود تامين مي‌شود ولي در سال‌هاي خشكسالي و به دليل برداشت‌هاي بي‌رويه و غيرمجاز در مسير اين رود در استان‌هاي چهارمحال و بختياري و شهرهاي مسير اين رودخانه، به اجبار آب شرب مردم بيشتر از طريق چاه‌ها و سفره‌هاي آب زيرزمين تامين مي‌شود. همان طور كه مي‌دانيد ميزان آب اين چاه‌ها نيز به مقدار بارش باران نزولات آسماني بستگي دارد. در تهران مقدار بارش سالانه حدود ٢٠٠ ميليمتر در سال آبي است كه اين رقم در اصفهان چيزي حدود ١٠٠ ميليمتراست. اما امسال اين‌بارش‌ها به حدود ٥٠ ميليمتر كاهش پيدا كرده است. يعني چيزي حدود نصف مقدار هر ساله. همين مساله باعث شده تا آب جاري سفره‌هاي زيرزميني نسبت به سال ٩٦ هم به‌شدت كاهش پيدا كند. ضمن آنكه از لحاظ كيفيت و شوري و املاح نيز آب‌هاي زيرزميني به‌شدت كاهش پيدا كرده است.
قاعدتا سوال بعدي اين خواهد بود كه مديريت شهري، يعني شهرداري و شوراي شهر براي رويارويي با اين بحران، چه كرده يا چه برنامه‌هايي را در دستور كار قرار داده است؟
البته همان طور كه مي‌دانيد وظيفه تامين آب شهرها برعهده سازمان آب و فاضلاب شهري (وزارت نيرو) است. ولي كاري كه ما مي‌توانيم بكنيم كاهش فضاي سبز شهري و اصلاح سيستم آب مصرفي شهرمان بوده است. يعني كاري كنيم كه گياهان و فضاي سبز شهراصفهان با آب كمتري آبياري شوند. ضمن آنكه تلاش مي‌كنيم سيستم آب مصرفي شهرمان را به طور كامل از سيستم آبياري فضاي سبز و درختان جدا كنيم. البته اينها نيز كارهاي كمي نيستند و اگر به خوبي اجرا شوند مي‌توانند نقش موثري در حل مشكل بحران كم‌آبي در اصفهان داشته باشند.
الان اصفهان چند حلقه چاه دارد؟
فكر كنم اگر درست به خاطر داشته باشم، چيزي حدود ١١٥ حلقه چاه در شهر وجود دارد كه از اين تعداد حدود ٦٠ چاه هم اينك كاملا خشك و بلااستفاده هستند.
يعني وضعيت به گونه‌اي هست كه شما بخواهيد به مسوولان و شهروندان هشدار بدهيد؟
دقيقا همينطور است. اين هشدار، هشداري كاملا جدي است. چنانچه جلوي برداشت‌هاي غيرمجاز آب، در مسير رودخانه زاينده و همچنين برداشت‌هاي بي‌رويه از چاه‌هاي آب گرفته نشود مطمين باشيد كه اصفهاني‌ها در اواخر تابستان با بحران خشكسالي و جيره‌بندي آب مواجه خواهند شد و شرايط به وضعيت قرمز بدل خواهد شد.
فكر مي‌كنم خشك شدن زاينده‌رود روي صنعت توريسم و گردشگري اصفهان هم تاثيرگذار بوده است، درست است؟
بله. خشك شدن زاينده‌رود باعث ريزش آشكار تعداد توريست‌ها به اصفهان شده است. مثلا امسال و در ايام نوروز، با وجود تمام تبليغات و تلاشي كه مديريت شهري كرد و با وجود افزايش ٢٠ درصدي آمار گردشگران، باز هم آمار مسافران، با سال‌هاي پرآبي زاينده رود فاصله‌اي بسيار دارد. واقعا اينكه مي‌گويند اصفهان با زاينده‌رود آن زنده است و نامش را زنده‌رود گذاشته است، بدون حكمت نيست. اميدواريم مسوولان تدابيري بينديشند كه دوباره آب در رگ‌هاي زاينده‌رود جريان پيدا كند و شاهد سرزندگي نصف جهان باشيم.
فردوس كريمي، مديرعامل آبفاي اهواز در گفت‌وگو با اعتماد آنلاين: هيچگاه آب اهواز آلوده نبوده، اينكه هركس يك ليوان آب بگيرد بگويد گل‌آلود است قابل قبول نيست.
معين، رييس شوراي شهر اصفهان در گفت‌وگو با « اعتماد»: چيزي حدود ١١٥ حلقه چاه در شهر وجود دارد كه از اين تعداد حدود ٦٠ حلقه چاه اينك كاملا خشك و بلا استفاده هستند.
منبع: روزنامه اعتماد

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار