توضیحات اژه‌ای در مورد کلیپ گشت ارشاد، پرونده مرتضوی و کاوه مدنی

صد و بیست و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با حضور خبرنگاران داخلی آغاز شد.

صد و بیست و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با حضور خبرنگاران داخلی آغاز شد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتهام عباس عدالت امنیتی است اما از بیان جزییات آن معذورم.
به گزارش مهر، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در صد و بیست و ششمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر و معلم، گفت: امیدوارم معلمان برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم توفیق روز افزون داشته باشند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا بازداشت عباس عدالت به پرونده‌ محیط زیستی ربط دارد، افزود: بازداشت این فرد را تایید می کنم. اتهام این فرد امنیتی است ولی از بیان جزییات از لحاظ قانونی معذورم.
برخورد با واردات بی رویه و غیرضروری در دستور کار قوه قضاییه است
اژه ای در خصوص نامگذاری امسال به سال حمایت از تولید ایرانی و برنامه های قوه قضاییه، گفت: مسائل قاچاق و معضلات بانکی از سالها پیش در دستور کار دستگاه قضا بود اما امسال با توجه به تاکید رهبری تکمیل خواهد شد. علاوه براین برخورد جدی با موضوعات واردات بی رویه و غیر ضرور که برخی با زد و بند انجام می دهند، هم در دستور کار است.
محسنی اژه ای در خصوص پرونده تعاونی مسکن مخابرات گفت: طلبکاران هنوز به بدهی خود نرسیدند چون به میزان ادعای سهام داران، موجودی وجود نداشت.
محسنی اژه‌ای در خصوص انتشار کلیپ موسوم به گشت ارشاد گفت: نیروی انتظامی امروز شبانه روز تلاش می کنند که امنیت ایجاد کنند.از مرزها گرفته تا فرودگاه ها شبانه روز در حال تلاش هستند. طبق اعلام شهدای ناجا از ابتدا تا به امروز در حوزه مواد مخدر به چهار هزار نفر رسیده است و این ها بیانگر تلاش ناجا است.همه جا از جمله در کشور تمرد از دستور پلیس جرم محسوب می‌شود و هرکسی که از دستور پلیس سرپیچی کند مشمول مجازات می شود. عده ای علاوه بر تمرد، سرپیچی را اشاعه می دهند به طوری که برخی تمرد می کنندو با برنامه قبلی اقدام به فیلم برداری می کنند. طبیعی است که پلیس هم باید طبق قانون رفتار کند و اگر کار غیر قانونی انجام دهد مورد تعقیب قرار می‌گیرد.
با بگیر و ببند مسئله ارز حل نمی شود
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که برخورد با اختلال گران بازار ارز چه تاثیری داشته و آیا از مدیران هم کسی در این رابطه شناسایی شده اند، گفت: یک سری از افراد دلال و قاچاقچی در این زمینه نقش داشتند، قوه قضاییه هم اعلام آمادگی برای پیگیری مسئله ارز داشته است. با بگیر و ببند مسئله ارز حل نمی شود به هر حال قوه قضاییه برخورد قضایی با اختلال گران انجام داده است. برای ۱۲ نفردر پرونده ارز کیفرخواست صادر شده است.اینکه از افراد دست اندرکار در بانک مرکزی و یا سایر نهادها بوده اند، نشنیده ام.
کاوه مدنی به درخواست وزارت اطلاعات رفع ممنوع الخروج شد
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه اخیرأ یکی از متهمان پرونده موسوم به جاسوسان محیط زیستی از کشور گریخته است، دادستان تهران پس از فرار این فرد اعلام کرد که او بالآخره به کشور باز می گردد، با این حساب آیا این فرد اکنون پرونده‌ دارد؟ چرا ممنوع الخروح نشده بود؟ و آیا برای حل معضل دوتابعیتی ها قرار نیست چاره اساسی اتخاذ شود؟ گفت: این فرد اسمش در ابتدا در مظان اتهام بود بعد از تحقیقات ممنوع الخروج می شود. در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ وزارت اطلاعات از دادستانی تقاضا می‌کند که رفع ممنوع الخروح بشود. ممنوع الخروجی رفع می شود و فرد با گذرنامه از کشور می‌رود. قرائنی هست که نمی‌خواهد برگردد. پرونده ای بوده است اما به مرحله‌ی تفهیم اتهام نمی‌رسد.
وی افزود: تشخیص جاسوس بودن با وزارت اطلاعات نیست. اینکه بگوییم به اتهام جاسوسی فردی محاکمه شود در اختیار قوه قضاییه است. وزارت اطلاعات تشخیص دهد فردی اقدام خلاف امینتی انجام دهد گزارش می کند به قوه قضاییه و اگر ثابت شد، محکوم می‌کند.
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که کاوه مدنی پس از خارج شدن از کشور، اعلام کرده که فضای کار در ایران نبوده است، سوال اینجاست که به چه دستوری و عنوانی وزارت اطلاعات تقاضای رفع ممنوع الخروجی داشت؟ گفت: وزارت اطلاعات دستور نداد بلکه تقاضا داشت. پرونده این فرد منجر به احضار او نشد.
سعید مرتضوی باید برای عدم احضارش دلیل داشته باشد
محسنی اژه ای در خصوص بازداشت سعید مرتضوی و اینکه آیا اتهام جدیدی به این فرد افزوده شده است گفت: اگر از همان ابتدا عذر موجه داشته باشند حکم جلب صادر نمی شود، اما اگر بعد از حکم جلب نیامد برای این نیامدن باید دلیل داشته باشد و بتواند ثابت کند.
پرونده شهردار سابق مفتوح است
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که شنیده شده است ۱۲پرونده برای شهردار سابق تشکیل شده است، این پرونده ها در چه مرحله‌ای است؟ گفت: تا جایی که می‌دانم این فرد یک پرونده داشت و اگراعلام شده است که این تعداد پرونده دارد باید مستند گفته شود. پرونده وی مفتوح و در دادسرا است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار