شهردار اصفهان: فضایی برای نقد به وجود آید
پس از مدتها لازم بود اصحاب رسانه با شهردار، گفتگویی صمیمانه داشته باشند و انتظارات خود از یکدیگر را بیان کنند. این جلسه که با محوریت انتظارات و دغدغههای رسانهها از مسئولان و انتظارات مسئولان از رسانهها شکل گرفت، با آرزوی آینده خوبی برای شهر رقم خورد.
پس از مدتها لازم بود اصحاب رسانه با شهردار، گفتگویی صمیمانه داشته باشند و انتظارات خود از یکدیگر را بیان کنند. این جلسه که با محوریت انتظارات و دغدغههای رسانهها از مسئولان و انتظارات مسئولان از رسانهها شکل گرفت، با آرزوی آینده خوبی برای شهر رقم خورد.
به گزارش ایمنا، دیداری صمیمانه، گفتگویی متقابل و درخواستها و دغدغههایی متفاوت، همه در نشست صمیمانه شهردار با انجمن روزنامهنگاران اصفهان. برخلاف بیشتر نشستها و جلسات پر زرق و برق، اینبار جلسه بیآلایش بود. گویی همه در یک چیز اتحاد نظر داشتند، دغدغههای مردم و رفع مشکلات اجتماعی.
به طور دقیق نمیتوان گفت این جلسه برای همکاری مسئولان با خبرنگاران تشکیل شده بود یا همکاری خبرنگاران با مسئولان، اما هر چه که بود، صمیمانه بود و هر دو طرف سعی میکردند آمادگی خود را برای حل دغدغههای جامعه اعلام کنند. بالاخره هر چه که باشد، شهرداری ارگانی است که ارتباط تنگاتنگی با جامعه دارد. گاهی لازم میشود مسئولان خود پا به عرصه بگذارد و برای حل مشکلات، در میان مردم زندگی کنند و گاهی هم لازم میشود مردم خود هوشمند باشند و کنار مسئولان، شهر را بسازند.
اما شاید کسانی که بیشترین کمک را میتوانند به مسئولان کنند، خبرنگاران باشند، این، خبرنگاران هستند که هم فعالیت مسئولان و دغدغهمندی آنها را به اطلاع مردم میرسانند و مردم را به مسئولان دلگرم میکنند و هم مشکلات برآمده از دل جامعه و خواستههای بهجای مردم را به گوش مسئولان میرسانند.
با این حال چیزی که مهم است، ارتباط دوطرفه مسئولان و مردم است، چراکه اگر مسئولانی همچون مقامات شهری، خدمتی هم انجام دهند، اما به گوش مردم نرسد، اثر آنچنانی ندارد. به همین خاطر است که شهردار، جلسهای با انجمن روزنامهنگاران اصفهان تشکیل داد تا هم از دغدغه خود به آنها بگوید و هم دغدغه آنها را که از دل جامعه برخاسته، بشنود. شاید همین عامل است که لبخندها را بر لب نشانده و همه را راضی نگه داشته است، مخصوصا هنگامی که افراد حاضر در جلسه، همراهی شهردار با خود را میبینند.
حاضران جلسه از پیشکسوت و نوپا همه آمدهاند تا بگویند که دوست دارند در راستای برداشتن باری از دوش جامعه کمک کنند. مگر نه اینکه مسئولان هم در همین فکر هستند؟ اینجا همه دغدغهمند هستند. پیش میآید روزی که کسانی که در خدمت جامعه بودهاند، به خاطر مشکلات گوناگون ازجمله مشکلات اقتصادی، توانشان برای ادامه راه کم شود. آنها آمدهاند تا همینها را بگویند. شهردار که خوب به صحبتها گوش میدهد، پایان هر سخن، نظر خود را اعلام میکند و یادداشتی را برای رفع مشکلات مینویسد.
یکی از اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران، توضیحاتی را در مورد دغدغههای خود بیان میکند: «انجمن ما ۲۳۰ عضو دارد، از روزنامهنگاران، نویسندگان، عکاسان پیشکسوت تا خبرنگاران نوپا، همه را پوشش میدهیم و اگر حقوق خبرنگاری پایمال شود، رسیدگی میکنیم».
دیگری فعالیتهای این نهاد را یادآوری و درخواست خود را از شهردار بیان میکند، او انجمن صنفی روزنامهنگاران را جایی میداند که نخستین کتب رسانهای را تدوین کرده، کمیته گردشگری و کمیته آموزش رسانه راه انداخته و نخستین کنفرانس روابط بینالمللی رسانهای را در کارنامه خود دارد. جایی که حالا دوست دارد در راستای شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی ،جشنوارهای راه اندازی کند. به همین خاطر است که در حین بیان مطالب، خود تأسف میخورد «حیف است چنین انجمنی که به هنرجویانش هم گواهی پایان دوره میدهد، به خاطر کمبود بودجه یک پایش لنگ بماند، این دغدغهها حمایت مسئولان را میطلبد».
با این حال، یکی از دغدغههای سیاسی رسانهها میگوید، یکی از دغدغههای اجتماعی و فرهنگی رسانهها و جامعه میگوید و دیگری از ارتباط رسانهها با حل مشکلات. به راستی رسانهها چه اندازه میتوانند آگاهی دهند؟ یا چه اندازه میتوانند کمک مسئولان و جامعه باشند؟ همان سؤالی که قدرتالله نوروزی، شهردار اصفهان هم از اعضای انجمن پرسید «با این همه نیرو و خبرنگار که همگی منعکس کننده و آگاهی دهنده هستند، چرا مردم از نقاط مثبت شهر آگاه نیستند و همچنان ضعفهای بسیاری در سطح شهر وجود دارد؟ وضعیت کنونی شهر به خاطر چیست؟» شاید منظور شهردار را همه فهمیده بودند: «کمیت با میزان کیفیت همخوانی ندارد».
اینجا است که شهردار از فعالیتهای شهرداری میگوید و از مجموعه خبرنگاران و روزنامهنگاران گله میکند: «احساس میشود کارهایی همچون خدمات ارائه شده در هفته فرهنگی اصفهان به خوبی منعکس نشده و جامعه از آن آگاه نبودهاند، احساس میشود فعالیت مترو که زحمات بسیاری برایش کشیدیم، به خوبی بازتاب نشده است. دوست داریم مسائل به خوبی پوشش داده شوند و مطالب به خوبی ارائه».
درست همینجا یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه، همراهی خود با شهردار را حس میکند و دغدغه او را به زبان خود بیان میکند: «مطلبی که مرا به خود جلب کرد ،نارضایتی شما از وضعیت شهر و اطلاعرسانی در آن بود. در جایگاه یک خبرنگار و مطالبهگر، دغدغه خود و شما را یکی میبینم و معتقدم چند عامل سبب شده که رسانهها آنچنان که باید اثرگذار نباشند. همانطور که دیگران هم اشاره کردند، بسیاری از رسانهها تخصصی نیستند، مدیریت بحران نمیدانند و از پیشرفت رسانهها در دنیا آگاه نیستند. اکنون در روزگاری به سر میبریم که جریانسازی رسانه، امری بدیهی و لازم است، اما این ادعا با آنچه در بیشتر رسانهها دیده میشود، منافات دارد. ما نتوانستهایم آنگونه که باید، مردم را آگاه و بحرانها را مدیریت کنیم، اما همه این ها نیازمند دو چیز است؛ یکی قدرت نقد رسانهها و دیگری انتقادپذیری مخاطب. میدانیم که دغدغه همه خبرنگاران و اصحاب رسانه، همه این مطالب به علاوه آزادی انتقاد و انتقادپذیری است؛ مسئلهای که همیشه به آن اشاره میشود؛ چراکه علاوه بر اطلاعرسانی، انتقاد است که مردم را به یاری مسئولان و مسئولان را به یاری مردم میکشاند. اگر انتقاد و
انتقادپذیری در میان نباشد، مدت زمان بسیاری طول میکشد تا مسئولان از مشکلات جامعه باخبر شوند که البته شاید هم به دلیل دغدغه بسیار، حل برخی مشکلات موجود از قلم بیفتد».
حالا شهردار و همه افراد حاضر در جلسه که گوش به دغدغههای این خبرنگار سپرده بودند، لبخند تحسین بر لب دارند و سر را به نشانه تأیید تکان میدهند، اما یکی از اعضای انجمن در تأیید این دغدغهها، بیان مسائل را مهم میداند و راه حل را این گونه بیان میکند: «جسارت و توان نویسنده در تحلیل و بیان مسائل، عامل اثرگذاری رسانه است و لازم است دغدغهها و مشکلات را از هر رسانهای بازتاب داد تا شهر و مردم در خدمت هم قرار گیرند»، همان راه حلی که شهردار اصفهان هم بر آن اتفاق نظر دارد.
با این حال بازهم اهمیت رسانه و انتظار شهردار درزمینه اطلاع رسانی از زبان خود او بیان میشود: «اصحاب مطبوعات و خبرنگاران هستند که فضاسازی و جامعه را هدایت میکنند. انتظار داریم با تقویت، بهروزرسانی اطلاعات، مطالعه تاریخ شهر و کشور، آگاهی از ریزترین مسائل و مطالبهگری به صورت روزانه، در راستای بهبود وضعیت شهر گامهایی برداشته شود».
به هر حال، هنگامی که ایمان حجتی، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان از بهبود وضعیت شهر و فضای باز انتقادی در رسانهها و اثرگذاری آنها سخن میگوید، شهردار بازهم توقع خود را از رسانهها بیان میکند: «دوست داریم فضایی برای نقد به وجود آید تا با موضعگیری و اطلاعرسانی، نقش بهتری را در شهر ایفا کنیم».