نوسان نرخ ارز افزایش حقوق را خنثی کرد

هرساله پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه، گرامیداشت هفته کارگر است و فرصت مناسبی برای شنیدن صدای کارگران و رسیدگی به امور و درخواست‌های جامعه کارگری است. مهمترین خواسته جامعه کارگری کشور تأمین امنیت شغلی و ایجاد اصلاحات برای ایجاد توازن در دستمزد با هزینه‌های خانوار است. آنچه سال‌هاست در جامعه با آن مواجهیم این است که به دلیل نامساعد بودن وضعیت بازار، برخی از کارفرمایان به اسم اتمام قرارداد کار، نیروهای خود را اخراج می‌کنند تا دیگر کلمه اخراج مطرح نشود.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: هرساله پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه، گرامیداشت هفته کارگر است و فرصت مناسبی برای شنیدن صدای کارگران و رسیدگی به امور و درخواست‌های جامعه کارگری است. مهمترین خواسته جامعه کارگری کشور تأمین امنیت شغلی و ایجاد اصلاحات برای ایجاد توازن در دستمزد با هزینه‌های خانوار است. آنچه سال‌هاست در جامعه با آن مواجهیم این است که به دلیل نامساعد بودن وضعیت بازار، برخی از کارفرمایان به اسم اتمام قرارداد کار، نیروهای خود را اخراج می‌کنند تا دیگر کلمه اخراج مطرح نشود.
در شرایط کنونی و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی، بخشی از کارگران از عهده تأمین همان حداقل‌های زندگی هم برنمی‌آیند.
در این شرایط نیاز است نگاه ویژه‌ای به کارگران زحمتکشی شود که با تمام وجود تلاش دارند در جهت کسب روزی حلال و کمک به اقتصاد استان و کشور قدم بردارند. آن هم در شرایطی که اصفهان به‌عنوان قطب صنعت کشور بیش از 10 درصد جمعیت کارگری کشور را به خود اختصاص داده است.
به همین دلیل به سراغ اصغر برشان دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان و عضو شورای اسلامی شهر اصفهان رفتیم تا از انتظارات، مشکلات و پیشنهادات جامعه کارگری برایمان بگوید.
او معتقد است در شرایط کنونی نبود امنیت شغلی و مشکلات معیشتی از مهمترین مشکلات کارگران است.
*بازنشستگان تأمین اجتماعی چشم انتظار اجرای قانون همسان‌سازی حقوق
برشان با اشاره به برخی ویژه‌برنامه‌های هفته کارگر اظهار کرد: هرساله از 5 تا 11 اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته کارگر شناخته می‌شود، به همین دلیل برنامه‌هایی در جهت گرامیداشت این هفته در سطح استان برگزار شده و می‌شود، تجلیل از کارگران نمونه استان در اتاق بازرگانی اصفهان، دیدار تشکل‌های کارگری با امام‌جمعه اصفهان و تقدیر از کارگران نمونه در واحدهای صنعتی و تولیدی مختلف از این برنامه‌ها بوده است، همچنین جشن‌هایی ویژه کارگران در محل خانه کارگر و باشگاه کارگان برگزار می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر، نبود امنیت شغلی از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه جامعه کارگری است. متأسفانه این عدم امنیت در مشاغل مختلف دیده می‌شود و همین موضوع می‌تواند منشأ بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی دیگر شود، از طرفی زمانی که امنیت شغلی و درآمدی کارگر تأمین نشود، راندمان کاهش می‌یابد و دستیابی به بسیاری از اهداف ناممکن خواهد شد.
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان اضافه کرد: از سوی دیگر با وجود تمامی تلاش‌های شکل گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران، شاهد افزایش 20 درصدی حقوق کارگران در سال 97 هستیم؛ اما این افزایش حقوق در صورتی رخ می‌دهد که با نوسان های نرخ ارز در روزهای اخیر، افزایش حقوق به‌طور کامل خنثی و فشار معیشتی بر کارگران حفظ شد، این در شرایطی است که برخی کارگران هنوز حقوق فروردین‌ماه خود را هم دریافت نکرده‌اند.
او با اشره به اینکه بیش از 10 درصد بازنشستگان کشور در استان اصفهان هستند، گفت: حدود 120 هزار نفر بازنشسته در شهر اصفهان و به همین تعداد بازنشسته در شهرستان‌های استان زندگی می‌کنند، درمجموع بیش از 240 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی در استان ساکن هستند و نیاز به توجه جدی دارند، مهمترین خواسته این قشر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است، قانونی که تا امروز برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرایی نشده و اعتراض و گلایه آنها را به همراه داشته است.
برشان بابیان اینکه دولت مبلغ بسیار زیادی به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است، گفت: این بدهی مربوط به دولت فعلی نیست و در دوره‌ها و دولت‌های گذشته ایجاد شده است.
*تاخیر در پرداخت حقوق کارگران 100 واحد صنعتی در اصفهان
وی بابیان اینکه دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: طبق برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است بدهی خود را از منابع فروش نفت به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد. امیدواریم دولت هرسال مقداری از بدهی خود را بپردازد، سازمان تأمین اجتماعی هم با این منابع می‌تواند تعهدات خود را انجام دهد.
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان بیان کرد: حدود 100 واحد صنعتی و تولیدی استان شرایط اقتصادی مناسبی ندارند، همین موضوع باعث عقب افتادن حقوق کارگرانشان شده و مشکلاتی ایجاد کرده است که امیدواریم مسائل این کارگران زحمت‌کش با هر راهکاری هر چه زودتر برطرف شود.
وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 97 توسط رهبر انقلاب، گفت: رهبر انقلاب چندین سال است نگاه ویژه‌ای به مباحث اقتصادی دارند و در نامگذاری سال نیز این موضوعات را موردتوجه قرار می‌دهند، سال جاری نیز توسط ایشان سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد، مقوله‌ای که نیاز است توجه بسیار ویژه‌ای به آن شود و تنها به چند سربرگ و بنر و تبلیغات محدود نشود، مردم و مسئولان وظیفه دارند تمام‌قد از تولیدات داخلی حمایت کنند و در جهت کمک به اقتصاد کشور و اشتغال جوانان قدم بردارند.
برشان گفت: در همین راستا نیاز است کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد، فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی به بهترین شکل صورت پذیرد و سیاست‌های تجاری و بویژه صادرات و واردات به‌درستی اجرایی شوند‌، از طرفی موضوع برندسازی با جدیت پیگیری شده و بازاریابی مناسبی برای کالاهای ایرانی شکل گیرد، تمامی این موارد منجر به رونق تولید، افزایش اشتغال، تثبت امنیت شغلی و کمک به کارگران نیز خواهد شد.
وی در ادامه در مورد فعالیت‌های شکل گرفته در جهت کمک به کارگران شهرداری عنوان کرد: همواره در شورای شهر اصفهان به دنبال حمایت از جامعه کارگری بوده‌ام و در این مسیر تلاش داشته‌ایم شرایط را به بهترین نحو ایجاد کنیم، امروز شهرداری به‌عنوان یک کارفرما بزرگ شناخته می‌شود و کارگران زیادی دارد، کارگرانی زحمت‌کش که عمدتاً در بخش خدمات شهری و فضای سبز مشغول فعالیت هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیگیری‌های خوبی در جهت بهبود وضعیت کارگران داشته‌ایم و امیدواریم بتوان شرایط کار و زندگی کارگران را به شرایط ایده‌آل نزدیکتر کرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار