در شرایط بی آبی تاکیدی بر حفظ عرصه های چمن نداریم

سبز ماندن یا نماندن، مسئله اصفهان است! در تابستانی که به گفته مسئولان شاید در آن خبری از آب شرب هم نباشد. اصفهانی ها می خواهند بدانند مدیریت شهر برای جان زمانی که اصفهان پایتخت صفویه شد، با مناظر زیبا و زمین‌‌های پوشیده از سرسبزی باغ هايش، همچون جواهری در ایران می‌ درخشید. آنهایی که به اصفهان‌ می‌آمدند، ابتدا‌ مناره‌ های‌ مساجد و سپس درختان‌ پیش چشم آنها قرار می گرفت و ‌از دور اصفهان،‌ بیش از آنکه به یک شهر شبیه باشد، به‌ مجموعه ای از باغ ها‌ شباهت‌ داشت. در این دوره سه مفهوم « خيابان»، «باغ» و«شهر» كنار يكديگر و همزمان تجربه شد. اما این میراث گرانبهای اصفهان در 30 سال گذشته کم کم از دست رفت. اکنون یکی از چالش‌های پیش روی اصفهان حفظ پوشش گیاهی باقی مانده، بدون افزایش مصرف آب است. برای توسعه فضای سبز، استفاده از گونه‌هایی با نیاز آبی کم و آبیاری بهینه‌ ضروری است

سبز ماندن یا نماندن، مسئله اصفهان است! در تابستانی که به گفته مسئولان شاید در آن خبری از آب شرب هم نباشد. اصفهانی ها می خواهند بدانند مدیریت شهر برای جان زمانی که اصفهان پایتخت صفویه شد، با مناظر زیبا و زمین‌‌های پوشیده از سرسبزی باغ هايش، همچون جواهری در ایران می‌ درخشید. آنهایی که به اصفهان‌ می‌آمدند، ابتدا‌ مناره‌ های‌ مساجد و سپس درختان‌ پیش چشم آنها قرار می گرفت و ‌از دور اصفهان،‌ بیش از آنکه به یک شهر شبیه باشد، به‌ مجموعه ای از باغ ها‌ شباهت‌ داشت. در این دوره سه مفهوم « خيابان»، «باغ» و«شهر» كنار يكديگر و همزمان تجربه شد. اما این میراث گرانبهای اصفهان در 30 سال گذشته کم کم از دست رفت. اکنون یکی از چالش‌های پیش روی اصفهان حفظ پوشش گیاهی باقی مانده، بدون افزایش مصرف آب است. برای توسعه فضای سبز، استفاده از گونه‌هایی با نیاز آبی کم و آبیاری بهینه‌ ضروری است. اما منابع آبی تنها چالش پیشروی نگهداری، حفظ و توسعه سرمایه های شهر نیستند و تامین بودجه هم بر دشواری های این مسیر می افزاید. مدیرعامل سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان زیبا با تاکید بر اینکه ما هم نگران سرمایه های سبز و درختانی که صد سال قبل با وجود زاینده رود شکل گرفته‌اند، هستیم و برای رویارویی با بحران کم آبی آماده شده‌ایم، از اولویت بندی آبیاری عرصه ها براساس درختان کهن خبر می دهد و از دستورالعملی می گوید که بر اساس آن به شهرداری های مناطق 15 گانه ابلاغ شده است. فروغ مرتضایی نژاد با تاکید بر اینکه هدف سازمان پارک ها حفظ درختان قدیمی است، تاکید می کند: کاربرد شیوه غرقابی، امکان آبیاری دیگر عرصه های فضای سبز شهر را نیز فراهم می کن
کاهش دوره های آبیاری
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی تاکیدی برحفظ عرصه‌های چمن نداریم، از کاهش دوره های آبیاری خبر می دهد که دستورالعمل آن به شهرداری های مناطق 15گانه اصفهان ابلاغ شده است.تدوین دستور کار ماه های اردیبهشت و خرداد از دیگر اقدامات انجام شده است که مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به آن اشاره می کند و می گوید که بر اساس این دستورالعمل مشخص است که هرگونه ای چگونه باید حفظ و نگهداری شود.
پیش بینی تانکرهایی برای انتقال آب
مرتضایی نژاد از بازبینی و تقویت شبکه آبیاری تحت فشار در برخی از مناطق شهر خبر می دهد و به تانکرهایی که برای انتقال آب پیش بینی شده است، اشاره می کند. تانکرهایی که آمادگی دارند آب را از هرجای ایران و استان به اصفهان منتقل کنند و درختان کهن را آبیاری کنند.
افزودن ترکیباتی که مقاومت را افزایش می دهد
وی از ترکیبات و عناصری می گوید که مقاومت گیاهان را در زمان تنش های خشکی در تیر و مرداد افزایش می دهند و از برنامه ریزی برای استفاده از این ترکیبات مکمل در زمان آبیاری فضای سبز خبر می دهد.
توسعه استفاده از پساب
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به استفاده از منابع آبی پایدار( پساب) اشاره می کند و با بیان اینکه تا سال 96 تنها تصفیه خانه سپاهان شهر راه اندازی شده بود که از 70 لیتر از ظرفیت آن استفاده می شد، از توسعه کاربرد پساب برای آبیاری خبر می دهد و از قرارداد بسته شده برای 70 لیتر دیگر می گوید که امروز عملیاتی شده است.مرتضایی نژاد از اتصال چهار منطقه شهر به تصفیه خانه پساب سپاهان شهر برای آبیاری فضای سبز خبر می‌دهد و اعلام می کند در آینده چند منطقه نیز به پساب شاهین‌شهر متصل می شوند.به گفته وی اکنون فضای سبز شرق اصفهان با پساب سپاهان شهر آبیاری می شود و بختیاردشت نیز با پساب شاهین شهر حفظ می شود.
دیم کاری راه توسعه
«امسال توسعه در دستور کار نیست» گفته مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان است که نشان از وضعیت بحرانی کم آبی دارد. مرتضایی نژاد به مواردی هم که توسعه فضای سبز ناگزیراست، اشاره می کند و کاشت نهال مقاوم و دیم کاری را راهکارهایی می داند که برای این عرصه ها پیش بینی شده است. شرق اصفهان و بحران ریزگردها که با آ ن روبه رواست، توسعه عرصه های سبز را در این محدوده اجتناب ناپذیر می کند و با توجه به موفقیت کاشت دیم سه هزار بذر به صورت پایلوت، دیم کاری در اولویت قرار می گیرد.
گام های عملی برای استفاده از آب خاکستری
وی به برداشتن گام های عملی در مســیر استفاده از آب خاکستری در چند ماه گذشته اشاره می کند و با بیان اینکه مکاتباتی نیز با حوزه معماری و شهر سازی اصفهان انجام شده است تا زمینه کاربرد آن در دستور کار قرارگیرد، از شرکت های دانش بنیانی می گوید که آموزش در این زمینه را آغاز کردند.مرتضایی نژاد به اختصاص چاه های شهرداری به آب شرب اشاره می کند و می گويد: قـــول چـــا ه های بیشـــتری را گرفته اند و در ماه‌های پیش رو بر تعداد آنها افزود می شود. وی بر تلاش برای رساندن آب به فضای سبز تاکید می کند و می گوید: «امیدواریم که بمانند.»سالم به دربردن فضای سبز از تابستان سخت و کم آب چه می کند؟ و آيا می توان در چنین شرایطی سرمایه های طبیعی ارزشمند شهر را حفظ کرد؟ مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از آماده باش برای کم کردن تاثیرات بحران خشکسالی می گوید و حفظ درختان کهن را اولویت شهر می داند و تاكيد می كند كه «امسال توسعه فضای سبز در دستور کار نیست».
منبع: روزنامه اصفهان زیبا

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار