پرخوری؛ اختلال روانی برای غلبه بر افسردگی

اختلالات خوردن، اختلالات جدی روانی هستند که در آنها الگوهای فکری و احساسی باعث می‌شود تافرد عادات مضری برای غذا خوردن داشته باشد.

پرخوری؛ اختلال روانی برای غلبه بر افسردگی

به گزارش ایمنا، دلیل اصلی اختلال پرخوری هنوز مشخص نیست، اما محققان به تازگی به پیامدهای این اختلال و عواملی که بر ایجاد آن تاثیر می گذارد را پی برده اند. به نظر می رسد پرخوری نیز مانند دیگر اختلالات خوردن نتیجه ترکیبی از عوامل روانی، بیولوژیک و محیطی است.

در واقع اختلال پرخوری به اختلالات دیگر سلامت روان مربوط است، به گونه ای که تقریبا نیمی از افراد مبتلا به پرخوری سابقۀ افسردگی دارند. با این حال، منشا این رابطه هنوز مشخص نیست .

بهناز نیک کار، دکترای روانشناسی سلامت در خصوص سلامت روان و اختلال پرخوری به خبرنگار ایمنا گفت: اختلال پرخوری عارضه‌ای جدی است که توسط خوردن غیرقابل‌ کنترل و افزایش وزن ایجاد می‌ شود. افرادی که اختلال پرخوری دارند به دفعات زیاد مقدار زیادی غذا (بدون احساس سیر شدن) می‌خورند و در خوردن خود احساس از دست دادن کنترل دارند.

وی در ادمه افزود: بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پرخوری از خوردن به عنوان راهی برای بیان احساسات و عواطف آزاردهنده استفاده می‌کنند. اینها افرادی هستند که هرگز یاد نگرفته ‌اند که چطور با استرس به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند و خوردن غذا را راحت و آرامش‌بخش یافته ‌ اند.

این روانشناس حوزه سلامت اظهار کرد: متاسفانه این افراد در نهایت به دلیل اینکه نتوانسته‌اند جلوی خودشان را بگیرند و پرخوری نکنند، احساس ناراحتی و گناه می‌کنند و همین امر منجر به افزایش استرس و ادامه چرخه می‌شود .

وی در خصوص علائم اختلال پرخوری بیان داشت: بسیاری از افراد گهگاه پرخوری می‌کنند و برخی دیگر به کرات بیش از انداز مورد نیاز می‌خورند. خوردن میزان زیادی غذا به این معنی نیست که شخص مبتلا به اختلال پرخوری است. بیشتر افرادی که مشکلات پرخوری جدی دارند علائم زیر در آنها دیده می‌شود:

_ اپیزودهای مکرر خوردن؛ چیزی که دیگران آن را خوردن غیرطبیعی حجم زیادی از غذا می‌دانند .

_ حس مکرر عدم کنترل در مورد چیزی که می‌خورید و روشی که آن را می‌خورید.

_ خوردن با سرعت بیش از حد معمول

_ خوردن تا زمان ایجاد احساس ناراحت‌کننده سیری

_ خوردن میزان زیادی غذا حتی زمانی که از نظر جسمی گرسنه نیستید .

_ تنها خوردن، بدون احساس خجالت از حجم غذایی که می‌خورید

_ احساس ناراحتی، افسردگی یا گناه بعد از پرخوری

_ نوسانات وزن

_ احساس اعتمادبه‌نفس پایین

_ از دست دادن میل جنسی

_ رژیم گرفتن های مکرر


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار