کند شدن فرآیند هضم غذا؛ ثمره نشستن طولانی مدت

کارشناسان معتقد هستند که نشستن طولانی مدت می‌تواند مانند سیگار کشیدن، تاثیرات منفی بر سلامت افراد داشته باشد و عملکرد بدن را دچار مشکل کند.

کند شدن فرآیند هضم غذا؛ ثمره نشستن طولانی مدت

کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: نشستن طولانی مدت، به ویژه نشستن روی صندلی بهای سنگینی برای سلامت افراد دارد. هنگامی که در صندلی فرو می‌روید، عضلات رها می‌شوند، مفاصل ران سفت شده و ستون فقرات تقریبا خشک می‌شوند. همچنین در وضعیت نشسته جریان خون کند می‌شود که بر فعالیت مغز و ابتلا به بیماری‌های قلبی تاثیر گذار است و حتی خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

مرضیه سلمانی، افزود: به جز گرفتگی های عضلانی ناشی از بی حرکتی که همه افراد کم و بیش به آن واقف هستند، برخی از عوارض بی حرکتی شامل موارد زیر است:

کند شدن فرآیند هضم غذا

کارهای زیادی را در حین نشستن انجام می‌دهیم که یکی از آنها خوردن غذا است .

جالب اینجا است که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر افراد عادت دارند سر میز بنشینند و به صحبت ادامه دهند. نشستن طولانی در حین و بعد از غذا خوردن باعث می‌شود فرآیند هضم غذا کندتر از معمول انجام شود .

همچنین یبوست مزاج، ترش کردن و سوزش معده، دردهای معده و افزایش وزن از عوارض نشستن طولانی مدت هستند .

گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد .

علاوه بر این بیشتر افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرارگرفتند، به یک سمت خم می‌شوند. بنابراین بدن در حالتی غیر اصولی قرار می‌گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می‌شود.

به همین دلیل افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میز نشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می‌کنند .

حتی اگر نشستن از روی رعایت اصول سلامتی بدن هم انجام شود باز هم فشار بیشتری به گردن و شانه‌ها وارد می‌شود .

مهره‌های کمر نیز در نشستن دراز مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند، این امر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری فتق دیسک کمر را بیشتر کند .

تحلیل رفتن پاها

زمانی که برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می‌گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می‌دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند .

همچنین نشستن درحالت سکون باعث می‌شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ‌ها ایجاد شود، قسمت‌هایی پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان‌ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می‌نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار