شیردل : اصفهان در نوروز جز هشت شهر برتر گردشگری کشور نبود

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: وقتی اصفهان در نوروز سال جاری جز هشت شهر برتر گردشگری کشور به حساب نمی آید باید بررسی جدی داشته باشیم کجای کار در صنعت گردشگری دچار مشکل و ضعف عمیق است؟ که طبق آمار اصفهان جز هشت شهر قرار نمی گیرد.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: وقتی اصفهان در نوروز سال جاری جز هشت شهر برتر گردشگری کشور به حساب نمی آید باید بررسی جدی داشته باشیم کجای کار در صنعت گردشگری دچار مشکل و ضعف عمیق است؟ که طبق آمار اصفهان جز هشت شهر قرار نمی گیرد.
عباس شیردل در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: نام هایی که بر روی هر سال از سوی مقام معظم رهبری گذاشته می شود در حد شعار باقی می ماند، اما امیدوارم شعار امسال و نامگذاری امسال یعنی "حمایت از کالای ایرانی" به درستی اجرایی شود. اگر حمایت از کالای ایرانی در دستور کار قرار گیرد باید بستر سازی برای اجرای آن نیز فراهم شود.
وی افزود: اگر قرار است امسال جدی و واقعی به تولید ملی نگاه شود باید ابتدا بانک‌ها حمایت خود را از اصناف نشان دهند و دولت، مسئولان کشور و بخش خصوصی باید نگاهشان به تولید داخلی باشد، حتی اداره دارایی نیز باید در این زمینه در مسیر درست خود گام بردارد.
گاهی یک کارمند جز دارایی فشار بر تولید کننده را افزایش می دهد
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با انتقاد از کنار گذاشتن برخی قوانین توسط یک کارمند اداری در امور مالیاتی، ادامه داد: چرا برخلاف تمام قوانین لایحه ای که دولت به مجلس می دهد و مجلس آن را قانون می‌کند و شورای نگهبان نیز مهر تایید بر آن قانون می‌زند توسط یک کارمند جز در اداره دارایی اجرایی نمی‌شود و همین موضوع منشاء فشار بر تولید کننده ایرانی می شود.
شیردل تاکید کرد: در رسته صنایع دستی وضعیت فروش به گونه ای است که بیشترین فروش در نوروز رخ می دهد، اما متاسفانه هر سال به جای اینکه افزایش فروش داشته باشیم با کاهش آمار فروش روبرو می ‌شویم. کاهش آمار رفته‌رفته تولیدات تولیدکنندگان را به صفر خواهد رساند و کشورهای رقیبی که تولیدات ايراني را کپی می‌کنند می توانند بازار را به دست بگیرند، برای مثال در صنعت اقتصاد نقره در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، اما قوانین دست و پا گیر این روزها توليدكنندگان را دچار چالش در برابر رقبا کرده است.
تولیدکننده نقره ایرانی به چین سفر می کند
وی اضافه کرد: باید قوانین ۵۰ سال پیش بانک مرکزی تغییر کند. امروز برای ورود و خروج نقره به دلیل قدیمی بودن قوانین، دچار چالش هستیم و با این قوانین تولید کننده ایرانی بار خود را می بندند و به چین سفر می کند و آنجا شروع به صادرات نقره می کند. این در حالی است که اصفهان تنها شهر در جهان است که ساخت ظروف نقره منحصر به آن است؛ چطور ممکن است با این قوانین بتوانیم در زمینه گردشگری پیشرفت کنیم.
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بيان اینکه گاهی این سخت گیری ها موجب شده تا طی 40 سال گذشته صنعت گردشگری و صنایع دستی خود را از رونق بیاندازیم، گفت: وقتی اصفهان در نوروز سال جاری جز هشت شهر برتر گردشگری کشور به حساب نمی آید باید بررسی جدی داشته باشیم کجای کار در صنعت گردشگری دچار مشکل است؟ کجا دارای ضعف عمیق است؟ که طبق آمار اصفهان جز هشت شهر اول در زمينه گردشگري قرار نمی گیرد؟
اصفهان گردشگری تخصصی را به شهرهای شمالی و جنوبی باخت
شیردل تاکید کرد: گردشگری امروز یک علم و در دنیا به شکل یک مبحث علمی، آموزشی و تحقیقاتی نگاه می شود. گردشگری فقط این نیست که مسافر دلش بخواهد کدام شهر برود یا کدام شهر نرود. امروزه سفرهای گردشگران داخلی نیز تغییر کرده است. همه به دنبال اصفهان یا شیراز رفتن نیستند، بلکه شهرهای شمالی و شهرهای جنوبی تخصصی‌تر کار کردند و توانستند گوی سبقت را از گردشگری اصفهان بربایند. چرا که طی چندین سال گذشته هیچ گونه کار تخصصی بر روی گردشگری خود در اصفهان انجام نداده‌ایم.
وی با انتقاد از مدیریت شهری در سال های گذشته ادامه داد: در زمان شهرداری آقای سقاییان‌نژاد در تمام ایران هتل سازی با عوارض ۳۰ درصد انجام می شد، اما در اصفهان به خاطرديدگاه آقای سقائیان نژاد عوارض هتل سازی گرفته می شد. این حرکت او فرار سرمایه و سرمایه گذار را از اصفهان کلید زد و آن قدر این موضوع افزایش پیدا کرد که در یکی دو سال آخر مدیریت ایشان تسلیم شد. این در حالی بود که درست در همان سال ها شیراز بحث هتل سازی خود را کیفی‌تر کرد، فرودگاه خود را ارتقاء داد.
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: در اصفهان همه بخش ها و ادارات می خواهند به گردشگری ورود کنند این یک مشکل است. آنهایی که تخصص دارند و آنهایی که تخصص ندارد همه در زمین گردشگری امروز بازی می کنند. چراکه در این حوزه پول هست و تصورشان جمع آوری پول از این حوزه است.
شهردار قبلی اصفهان در موضوع شهرجهانی صنایع دستی بدقولی کرد
شیردل با انتقاد از عملکرد شهردار گذشته اصفهان و بدقولی های او در زمینه جهانی شدن شهر صنایع دستی، گفت: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است، برخی آقایان از این موضوع استفاده کردند و به صنایع دستی اصفهان لطمه زدند، امیدواریم استاندار و شهردار جدید اصفهان موضوع گردشگری و صنایع دستی اصفهان را جدی گرفته و در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: اصناف حاضر هستند برای زیباسازی ورودی های شهر اصفهان وارد عمل شوند، اما نه اینکه آنها طراحی کنند و بعد از آن ها عوارض گرفته شود و یا درخواست شود که آبیاری چمن های زیر آن نیز با اتحادیه ها باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار