سنگ اندازی‌ مالیات تا نبود بستر برای تولید کالای ایرانی

حمایت از کالای ایرانی از نظر فعالان اقتصادی و بازار اصفهان در حالی محقق خواهد شد که کالای باکیفیت ایرانی با تسهیل مسیر از سوی مالیات و دارایی و بانک‌ها تولید و به بازار عرضه شود.

حمایت از کالای ایرانی از نظر فعالان اقتصادی و بازار اصفهان در حالی محقق خواهد شد که کالای باکیفیت ایرانی با تسهیل مسیر از سوی مالیات و دارایی و بانک‌ها تولید و به بازار عرضه شود.
به گزارش مهر، بیشتر فعالان اقتصادی و کسانی که اصطلاحا پیر بازار هستند معتقدند تا زمانی که بستر تولید کالای باکیفیت فراهم نشود کارخانه‌ها مجهز به دستگاه‌های روز دنیا نباشند، اعتمادسازی به کالای ایرانی در بین مصرف کنندگان صورت نگیرد، جلوی واردات بی رویه کالای خارجی انجام نگیرد، مالیات و دارایی و بانک ها حمایت از تولید کنندگان صورت ندهند به طور قطع حمایت از کالای ایرانی در حد شعار خواهد ماند.
رئیس اتحادیه الکتریک و الکترونیک اصفهان در میزگرد «حمایت از کالای ایرانی» که در خبرگزاری مهر برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از کالای داخلی در حالی مطرح شده است که بیشتر وسایل الکتریکی ما از چین وارد می شود در صورتی که خود ایران ظرفیت تولید دارد و حتی در برخی از انواع لامپ ها مثل لامپ های ال ای دی، چراغ های روشنایی، تولید برق صنعتی توان رقابت با خارج را داریم.
عماد افهام با اشاره به اینکه دولت باید جلوی واردات کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد را بگیرد و اجازه گشایش اعتبار به آنها ندهد، ادامه داد: بسیاری از کالاهایی که در حوزه الکترونیک از چین وارد می شود کیفتش پایین تر از تولیدات داخلی و به همین علت ارزان‌تر است.
وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۰ نفر عضو اتحادیه الکترونیک اصفهان در ۲۹ رسته هستند، ادامه داد: تاکنون اتاق اصناف و اتاق بازرگانی هیچ اقدامی در حوزه تولید کالای داخلی صورت نداده است.
واردات سالانه ۷۵ میلیون متر چادر مشکی به ایران
رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان نیز در این ارتباط اظهار داشت: در حوزه پارچه تنها در تولید یک نوع از پارچه کت و شلواری بسیار خوب عمل کردیم و این محصول آنقدر باکیفیت است که در بازارهای دنیا جای خود را باز کرده است به طوریکه مشاهده شده این جنس به عنوان یک کالای چینی به فروش می‌رسد.
احمد تقی زاده با بیان اینکه در حال حاضر تمام چادرهای مشکی وارداتی است و زمینه تولید این نوع پارچه‌ها را داریم، اضافه کرد: تنها یک کارخانه تولید چادر مشکی در سطح استان اصفهان وجود داشت که به خاطر سنگ اندازی ها، بسیار محدود و دست و پا شکسته کار تولید را انجام می دهد.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در برهه ای از تاریخ منچستر ایران بود و حرف اول را در تولید پارچه در دنیا می زد، ادامه داد: اصفهان در تولید پارچه فاستونی حرف اول را می زند اما امروز به خاطر مجهز نبودن دستگاه های بافندگی و به روز نبودن دستگاه های نساجی نمی توانیم جواب تمام سلایق و خواسته‌های مردم را بدهیم.
پاسخگوی تولید ۹۵ درصد پارچه های مصرفی برای خانم ها نیستیم
رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان با اظهار اینکه برای حمایت از کالای ایرانی در گام اول باید اعتمادسازی صورت گیرد، اعلام کرد: در تولید گیپور و لباس مجلسی اصفهان توانایی تولید ندارد و مسئولان باید بستر تولید را فراهم کنند.
تقی زاده با اشاره به اینکه بین ۹۰ تا ۹۵ درصد نمی توانیم جوابگوی پارچه های مصرفی برای خانم ها باشیم و غالب پارچه ها وارداتی است و تولیداتی در ایران نداریم، ادامه داد: ۱۰ درصد از پروانه کسب‌ها را به خاطر مشکلات‌ اقتصادی و سخت گیری مالیات و دارایی باطل کردیم.
وی گفت: تعطیلی واحدهای صنفی پارچه فروشی در اصفهان طی سال گذشته زیاد بود.
رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان هم در این نشست، سه عامل را مانع جدی حمایت از کالای ایرانی در حوزه چوب و مصنوعات اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه در حوزه مصنوعات چوبی شاهد تولیدات مرغوب هستیم که از نظر کیفی بسیار بالاتر از مصنوعات چوبی خارجی است اما به دلیل همین کیفیت بالا قیمت آن بالاتر از نمونه خارجی است و مصرف کننده به سمت محصول خارجی می رود.
محمد شادمند بیان داشت: در صورتی که بتوانیم از روش های بازاریابی خوب استفاده کنیم و متریال خوبی داشته باشیم و تولیدات با کیفیت و موانع و دست اندازی های اداره مالیات را نداشته باشیم به طور قطع می توان در این حوزه امید به ایجاد بازار پر رونق از مصنوعات چوبی و حمایت از کالای ایرانی داشته باشیم.
قیمتی ترین صنایع دستی در روزنامه پیچیده و صادر می شود!
نایب رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اظهار اینکه نباید صرفا حمایت از کالای ایرانی شعار ما باشد همانطور که ۴۰ سال به اشتباه از پراید که یک تولید داخل بود حمایت کردیم و مشکلات آن گریبانگیر ما شد، افزود: زمانی این حمایت باید صورت بگیرد که کالای با کیفیت به مردم ارائه شود.
مجدالدین تاج با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از صنایع دستی که از مهمترین کالاهای ایرانی است و با حمایت از آن می توانیم بازار گردشگری و صادرات را رونق داده و ارز را وارد کشور کنیم، جای یک شبکه مختص هنر در صدا و سیما بسیار خالی است و بهتر بود از ظرفیت هنرمندان برای تبلیغ صنایع دستی استفاده می‌شد، گفت: هیچ گاه نمی توان انتظار داشت که جلوی واردات یک کالای خارجی به علت حمایت از کالای داخلی،‌ گرفته شود بلکه باید با ارتقا کیفیت کالای داخلی و اعتماد سازی مردم را به این سمت و سو کشاند.
وی گفت: در حال حاضر سه کشور برتر در حوزه تولید صنایع دستی داریم از جمله هند و چین و ایران اما در صادرات به خوبی عمل نکردیم که عوامل متعددی نقش دارد از جمله بسته بندی های ضعیف که امروز شاهدش هستیم به طوری که قیمتی ترین صنایع دستی در روزنامه پیچیده میشود و برای دیگر کشورها ارسال می گردد.
تاج بیان داشت: امسال ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش صنایع دستی در اصفهان داشتیم و از نظر ریالی در حالی فروش ۱۰ درصد افزایش داشته است به طوری که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش فروش داشتیم.
جزیره ای عمل کردن مدیران چالش اقتصاد است
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان نیز در حالی همچون دیگر روسای اتحادیه‌ها مالیات و دارایی را یک مانع بزرگ در جهت حمایت از کالای ایرانی دانست که معتقد است آموزش در اصناف بسیار ضعیف بوده است و بسیاری از اصول کار و علوم مثل مشتری مداری را باید به آنها تعلیم داد.
روح الله چلونگر با اظهار اینکه نیاز به یک خانه تکانی مدیریتی و تفکری وجود دارد، ادامه داد: امروز بداخلاقی مدیریتی و جزیره‌ای عمل کردن مدیران را شاهدیم.
وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود قوانین سخت و محدود شاهد مهاجرت نقره کاران از اصفهان به دیگر کشورها به ویژه ترکیه هستیم، گفت: قابل توجه است که ورود نقره به کشور ممنوع است و طبق گفته رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان دو تن نقره در سال مصرف می شود و این یعنی سالانه دو تن نقره به صورت قاچاق وارد می شود در صورتی که بر اساس قانون یک ظرف که تنها ۵ کیلوگرم نقره داشته باشد را می توان صادر کرد و این قانون جلوی صادرات صنایع دستی اصفهان که با نقره ساخت شده را گرفته است.
سال حمایت از کالای ایرانی و غیبت ۹ نماینده از اتاق اصناف اصفهان در اتاق اصناف کشور!
عباسعلی بصیرت، رئیس کمیسیون تشخیص اتاق اصناف استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: همه مسئولان در استان اصفهان و کشور برای حمایت از اشتغال و تولید باید همسو حرکت کنند و از اقدامات جزیره ای دوری کنند و اتاق اصناف اصفهان به عنوان یکی از اتاق های اصناف که سهم بزرگی از اتحادیه های تولیدی دارد وظیفه مهم و خطیری در این عرصه بر عهده دارد.
با همه اتفاق نظری که از سوی اتحادیه های مختلف در اصفهان برای رفع موانع کسب و کار در سال حمایت از کالای ایرانی وجود دارد اما اتاق اصناف استان اصفهان بیش از یکسال و نیم است که نمایندگان خود را جلسات اتاق اصناف کشور ندارد و با این حساب به نظر می رسد، راه حمایت از کالای ایرانی در اصفهان دشوارتر از دیگر استان هاست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار