کی روش و افشای راز پیروزی بزرگ برابر بارسلونا

کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران گفتگویی مفصل با سایت فورفورتو داشته است.

کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران گفتگویی مفصل با سایت فورفورتو داشته است.
به گزارش "ورزش سه"، سرمربی سابق رئال مادرید که در حال حاضر هدایت تیم ملی ایران را بر عهده دارد، در صحبت های خود از سبک ساده فوتبال بازی کردن دفاع کرده و در خصوص روش شکست دادن بارسلونا در روزهای حضور در منچستریونایتد نیز صحبت کرده است.
کارلوس، شما هم به عنوان سرمربی و هم دستیار فعالیت کرده اید، چه تفاوت هایی بین این 2 مقوله وجود دارد؟
از نظر من مهم ترین تفاوت بین این موضوع کلمه مسئولیت است. سرمربی یک تیم رهبر است و باید همه تصمیمات مختلف تیم را هدایت و مدیریت کند اما در هر 2 شرایط شما نباید اصول خود را فراموش کنید و باید به آنها پایبند باشید.
شما کار خود را از سال 1984 آغاز کردید. اگر قرار باشد حالا به یک کارلوس 30 ساله که هدف مربیگری دارید توصیه هایی کنید چه می گویید؟
اگر بخواهم یک صحبت کنم می گویم صرف نظر از هر شرایطی که در فوتبال برایت رخ می دهد مثبت اندیش باش. این نصیحت با ارزش است که اجرای آن دشوار خواهد بود زیرا بر خلاف تصور مردم، مربیگری شغلی دشوار و طاقت فرساست.
در سالهای اخیر بسیاری از سرمربی های جوان کسب موفقیت داشته و به بالاترین سطح رسیده اند، در این خصوص چه نظری دارید؟
هیچ راز پنهانی برای رسیدن به موفقیت در زمینه مربیگری وجود ندارد و این تنها به توانایی های شخصی شما بستگی دارد. من فاکتور سن را عاملی مثبت یا منفی در زمینه داشتن یک رزومه حرفه ای نمی بینم و معتقدم موفقیت برای یک مربی زمانی حاصل می شود که دانش، تجربه و رهبری در او وجود داشته باشد و این 3 فاکتور به سن ربطی ندارد.
آیا در طول سالهای اخیر، تفاوتی در روش شما در خصوص کار کردن با بازیکنان نسل مدرن نسبت به فوتبالیست های نسل قبل ایجاد شده است؟
جلوتر از زمان بودن لزوما برای هر کسی واجب نیست اما تنها راه کسب موفقیت به شمار می آید. اگر قصد دارید در مربیگری به موفقیت برسید، سازگاری با شرایط و محیط یک اصلی غیرقابل تغییر است و یک مربی باید خودش را با اتفاقات داخل و بیرون زمین وفق دهد. آیا من روش خودم را نسبت به گذشته تغییر داده ام؟ سرمربی بزرگ تغییر نمی کند بلکه پیشرفت می کند.
شما سرمربی ستاره های بزرگی چون زین الدین زیدان، دیوید بکام یا کریس رونالدو بوده اید، آیا بازیکنان بزرگ مهارت های مشابهی دارند؟
صد در صد. زیرا بازیکنان بزرگ با جادو، شانس و یا عوامل دیگر تبدیل به چنین بازیکنانی نشده اند. من معتقدم 2 فاکتور بسیار مهم یکی هوشمندی و نظم در جلسات تمرینی و دیگری مراقبت از ذهن و آمادگی بدنی بیرون از زمین وجود دارد. به عامل دوم من اعتقاد زیادی دارم زیرا ورزشکاران بزرگ از نظر ذهنی و روانی نسبت به ورزشکاران عادی قوی تر هستند و همین باعث تمایز آنها می شود.
در جریان برتری برابر بارسلونا در لیگ قهرمانان سال 2008، شما برای ایجاد یک تکنیک فوق العاده به سرالکس فرگوسن کمک کردید، چگونه توانستید کاری کنید بازیکنان تاکتیک های شما را درک کنند؟
بازی ساده فوتبال از 4 بخش تشکیل شده است؛ زمان، فضا، اعداد و ایجاد ترکیبی هماهنگ از این 3 عامل. برخی تیم ها متخصص در اشغال فضا، برخی در زمان و برخی در ارقام هستند.
کیفیت آن بارسلونا باعث شد ما به این نتیجه برسیم که فضا را انتخاب کرده و سعی کنیم تمام نقاط زمین را پوشش دهیم که این موضوع نقطه قوت بارسلونا برای شکست رقبا بود. به زبان ساده تر، ما سعی به اشغال آن نقاط کلیدی از زمین کردیم که بارسا از همان جا به رقبا ضربه می زد.
چگونه در هر 2 دیدار رفت و برگشت با سازماندهی و حفظ تمرکز موفق شدید فضا را از بارسلونا بگیرید؟
ایده آنچه ما از 2 دیدار رفت و برگشت انتظار داریم نقطه آغاز ما بود و این یعنی ما خیلی واضح از خواسته خود خبر داشته و موارد مورد نیاز برای آن را نیز می دانستیم. بعد از آن شما نیاز به تلاش فراوان و استفاده از روش های صحیح برای انجام دادن وظیفه خود به نحو احسن دارید و این همان کاری بود که انجام دادیم.
ما از روش خودمان که همانا اشغال فضاهای زمین برابر بارسلونا بود اطمینان داشتیم و متوجه شدیم که نباید در دیدار برگشت این روش فراموش شود.
آیا فکر می کنید برخی مربیان در تلاش برای پیچیده کردن جریان بازی هستند؟
بله اما من طرفدار این تفکر نیستم زیرا فوتبال بازی ساده ای است. من معتقدم باید از ساده ترین روش ها برای فهماندن خواسته خود به بازیکنان استفاده کرد. مانند زندگی، در فوتبال هم افرادی موفق می شوند که توانایی درک بالایی دارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار