بیداری کاوه

با پایان یافتن پروژه مترو، تندیس کاوه به میدان آزادی اصفهان بازگشت

بیداری کاوه
مینا عباسپور- اصفهان امروز: ساعت 9 شب، میدان آزادی مثل هر یکشنبه دیگری پر ترافیک است و با صبوری میزبان خودروهایی است که دور آن حرکت می‌کنند. چیز غیرمعمولی به چشم نمی‌آید. یک ساعت به همین منوال سپری می‌شود تا اینکه کم‌کم چندنفری در محوطه ساختمانی ورزشگاه انقلاب جمع می‌شوند. دو نفر از اعضای شورای شهر و سرپرست زیباسازی شهرداری در کنار هیبتی که زیر پارچه‌ای آبی‌رنگ پوشانده شده، ایستاده‌اند؛ اما انتظار همچنان ادامه دارد چراکه میدان به‌اندازه کافی خلوت نشده تا جرثقیل‌های غول‌پیکر و کندسرعت بتوانند در آن حضور پیدا کنند. حوالی ساعت 11 شب سروکله جرثقیل‌ها پیدا می‌شود و البته بر تعداد مسئولان نیز افزوده‌شده است. تا این لحظه شهردار چندین بار با اعضای شورای حاضر در محل تماس گرفته و پیگیر روند کار است. جرثقیل‌ها آماده‌شده و افراد مشغول جابه جایی تندیس عظیم برنزی می‌شوند. در کنار خیابان کار قفل می‌شود. تندیس سنگین و ارزشمند است. خطر جابه جایی حتی برای این چند متر فاصله از کنار خیابان تا لبه میدان اصلی بالاست. ساعت 2 بامداد به دنبال جرثقیلی بزرگتر می‌روند. روابط عمومی شهرداری و عکاسان خبری هم حضور دارند. این موقع شب دوباره خیابان شلوغ شده و خودروهای عبوری با دیدن هیبت می‌ایستند، پرس‌وجو می‌کنند و سلفی می‌گیرند. سه ساعت پراسترس دیگر هم می‌گذرد تا بالاخره پس از سه شبانه‌روز پیگیری و هشت ساعت عملیات جابه جایی، ساعت پنج صبح، تندیس کاوه پس از حدود 10 سال دوری دوباره بر فراز آزادی بایستد. بازگشت کاوه بهانه‌ای شد تا مسئولان مدیریت شهری اصفهان صبح روز گذشته این اتفاق را در پیام‌های توییتری خود اطلاع‌رسانی کنند و همزمان شهردار اصفهان نیز از بازگشت تندیس سلمان فارسی نیز خبر دهد. قدرت ا... نوروزی در صفحه توییتر خود نوشت: «با توجه به پایان عملیات ساخت ایستگاه مترو میدان آزادی و همچنین درخواست‌های پی در پی مردم بویژه هنرمندان، تندیس کاوه آهنگر به‌عنوان یک اثر باارزش و فاخر هنری ساخته استاد ایرج محمدی به میدان آزادی اصفهان بازگشت. بزودی تندیس سلمان فارسی نیز در شهر اصفهان نصب خواهد شد».

همچنین مهدی مقدری، سخنگوی شورای شهر که ازجمله پیگیران اصلی این کار بود و تا آخرین لحظه عملیات بازگردانی آن در محل حضور داشت، صبح روز گذشته ابتدا عکسی از این تندیس را با جمله «صبح آزادی، صبح امید وطن» پست کرد و در ادامه تاریخچه‌ای از روند ساخت این تندیس و آنچه بر آن گذشته است را نوشت. همچنین مهدی مزروعی دیگر عضو شورای شهر حاضر در محل اجرای عملیات در مورد بازگشت مجسمه کاوه به آزادی اظهار کرد: این مجسمه بعد از حدود ۱۰ سال دوباره به آزادی بازگشت که این اتفاق منجر به شادی بسیاری از شهروندان و اصفهان دوستان شد. نصب مجدد مجسمه کاوه مطالبه عمومی شهروندان اصفهان بود که خوشبختانه محقق شد.

28 شهریور سال گذشته اصفهان امروز گفتگویی با ایرج محمدی سازنده این تندیس انجام داد ( از اینجا بخوانید ) و او از مسئولان شهری اصفهان خواست تا پسرش، کاوه را بیدار کنند.

محمدی عنوان کرد «در شاهنامه آمده بود که کاوه از سپاهان برخاسته، به سمت ضحاک حرکت کرده و با او درگیر می‌شود؛ بنابراین با بررسی این دو موضوع به این نتیجه رسیدم که کاوه آهنگر ساخته شود. کاوه به ارتفاع 5/6 متر و در این هیبت که پیش‌بند آهنگری چرمی‌اش را تبدیل به درفش کرده و در حال حرکت است، طراحی شد. کاوه آدم جنگجویی نیست. او آهنگر است. به همین دلیل خشم درونش را فروخورده و با چهره‌ای مصمم، دست را به عقب برده است و بر «سندان» که پیش روی اوست، گذاشته است. این هیبت درواقع تفکر کاوه است که تصمیم دارد ظلمی که برپاشده را از بین ببرد. درنهایت مجسمه کاوه در دوتکه و از جنس برنز و با پنج‌تن وزن ساخته شد. سال 80 بود که من قرارداد این کار را بستم و مراحل قالب‌گیری، کوره و ریخته‌گری به همراه مونتاژ آن دو سال زمان برد. درنهایت کاوه در میدان آزادی برپا شد و آنجا ماند تا اینکه گفتند قرار است مترو از این محل عبور کند و به طور موقت آن را برداشتند.»

روز گذشته پس‌ازاینکه خبر نصب مجدد کاوه را به محمدی دادند او با خوشحالی اظهار کرد: «ساخت این تندیس برای من به‌عنوان یک کار سفارشی و ساخت یک مجسمه نبود بلکه از ابتدای ساخت آن تا اکنون حس می‌کنم واقعاً فرزند من بوده است. وقتی این تندیس را از میدان به انبار بردند واقعاً دلم گرفت، چراکه احساس کردم پسرم را به انبار بردند و امروز که این تندیس به مکان قبلی خود بازگشته بسیار خوشحال هستم. من دو سال مداوم با این اثر زندگی کردم تا آن چیزی که می‌خواهم ساخته شد. من برای ساخت تندیس کاوه الگو و مدلی نداشتم و در ذهنم آنقدر کنکاش کردم تا بتوانم شخصی را خلق کنم تا نشانگر یک شخصیت بزرگ باشد. اکنون احساس می‌کنم فرزندم دوباره آزادشده و به مکان نخست خود بازگشته است.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار