۴ایراد مهم قانون مبارزه با پولشویی/گزارش مجلس مورد تایید دولت است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اخطارهای قانون اساسی نسبت به حذف تبصره ای از قانون مبارزه با پولشویی در خصوص حمایت از نهضت های آزادی بخش اعتراض کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اخطارهای قانون اساسی نسبت به حذف تبصره ای از قانون مبارزه با پولشویی در خصوص حمایت از نهضت های آزادی بخش اعتراض کردند.
به گزارش مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
کرباسیان ۴ ایراد مهم قانون مبارزه با پولشویی را تشریح کرد/ گزارش مجلس را تایید می کنیم
روز یکشنبه موافقان و مخالفان لایحه دفاعیات خود را تشریح کرده بودند، در ادامه کرباسیان وزیر اقتصاد در دفاع از این لایحه گفت: در سال ۹۶ دولت پس از گذشت یک دهه از اجرای قانون مبارزه با پولشویی برای رفع ایرادات آن لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را تقدیم مجلس کرد.
وی در تشریح ایرادات قانون مبارزه با پولشویی گفت: عدم تناسب جرم و مجازات، دایره شمول محدود جرم به درون کشور، عدم پیش بینی رویه اجرای مناسب برای توقیف اموال، لزوم اصلاح ترکیب اعضای شورای عالی مبارزه با پولشویی، ضرورت ایجاد ساختار عملیاتی مبارزه با پولشویی و تفکیک فعالیت های اجرایی از وظایف شورای عالی از ایرادات مهم این قانون بود که در لایحه دولت اصلاح شده است.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: متن گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مورد تایید دولت است.
علیرضا سلیمی:چرا قبل از ۲۲ اردیبهشت این لوایح را بررسی می کنید ما باید احتیاط کنیم
در ادامه علیرضا سلیمی نماینده محلات در اخطار قانون اساسی گفت: اصل ۳ قانون اساسی بر استقلال سیاسی و اقتصادی تاکید می کند. این در حالی است که وزیر اقتصاد دولت یازدهم قول هایی به FATF داده و قرارهایی با اینNGO خارجی گذاشته است.
وی خطاب به رئیس مجلس گفت: چرا قبل از ۲۲ اردیبهشت این لوایح را بررسی می کنید ما باید احتیاط کنیم.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این اخطار را وارد ندانست.
هشدار سخنگوی کمیسیون امنیت در خصوص حذف تبصره ای از قانون پولشویی
در ادامه سیدحسین نقوی حسینی در اخطار اصل ۱۵۴ قانون اساسی گفت: محور اصلاحات کمیسیون قضایی در قانون مبارزه با پولشویی حذف تبصره دو ماده یک این قانون بوده است.
نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: اینکه FATF به عنوان یک NGO می تواند از کشوری بخواهد که قوانینش را اصلاح کند برخلاف استقلال است و باید این موضوع بررسی شود.
وی ادامه داد: حذف تبصره دو این قانون برخلاف قانون اساسی است. طبق قانون اساسی ایران باید از مبارزه مستضعفین علیه مستکبرین دفاع کند در تبصره دو این قانون تاکید شده بود که گروه های مبارز ضداستکباری گروه تروریستی نیستند اما FATF خواستار حذف آن شده است.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این تذکر را وارد ندانست و گفت: لایحه مبارزه با پولشویی ربطی به گروه های تروریستی ندارد.
پژمانفر: اصلاح قانون مبارزه با پولشویی ماهیتی قضایی دارد و به نظر می رسد دخالت در کار قوه قضاییه است
در ادامه نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اخطار قانون اساسی گفت: اصلاح قانون مبارزه با پولشویی ماهیتی قضایی دارد و به نظر می رسد دخالت در کار قوه قضاییه است.
وی ادامه داد: عده ای اصرار دارند به ضرب و زور و با نادیده گرفتن منافع ملی برخی کنوانسیون ها را به تصویب برسانند. این قوانین استعماری است.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه ماهیت قضایی ندارد و قوه قضاییه در جلسات کمیسیون حضور داشته است.
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی نیز در دفاع از این لایحه گفت: ۴۰ سال از انقلاب می گذرد صدها مورد پولشویی در کشور رخ داده اما تا به حال یک مورد نداشته ایم که یک نفر به جرم پولشویی در در دادگاه ها محکوم شود.
وی در مورد ابهام برخی نمایندگان در مورد حذف تبصره دو این قانون گفت: در مورد حذف تبصره دو نیز در لایحه بعدی اصلاحاتی انجام شد است که به موقع توضیح می دهیم.
در پایان نمایندگان با ۱۳۹ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رساندند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار