نوبخت: آمریکا در برجام هم نفعی به ما نرساند

معاون رئیس‌جمهور گفت: هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند بدون ثبت سفارش وارداتی داشته باشد و همه این‌ها با ارز 4200 انجام می‌شود، این که در یک پستویی با یک نرخی معامله شود نمی‌توان نرخ ارز را تعیین کرد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند بدون ثبت سفارش وارداتی داشته باشد و همه این‌ها با ارز 4200 انجام می‌شود، این که در یک پستویی با یک نرخی معامله شود نمی‌توان نرخ ارز را تعیین کرد.
به گزارش فارس ، محمدباقر نوبخت صبح امروز در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان اظهار کرد: در مقدمه ابلاغی از سوی رهبر انقلاب در سال 93 بیان شد که برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و رسیدن به رشد چشم‌گیر این سیاست‌ها ابلاغ می‌شود.
وی با بیان این که طی چشم‌انداز 20ساله قرار شد که به قدرت اول منطقه‌ای تبدیل شویم، افزود: این برنامه‌ها در قالب 4 برنامه 5ساله تدوین شد اما دو برنامه 5ساله نخست موفق نبود چراکه به رشدی که پیش‌بینی می‌شد، نرسید.
معاون رئیس‌جمهور گفت: در حالی که همه فکر می‌کردند برنامه چشم‌انداز فراموش شده است؛ رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و ما هم معتقدیم می‌توان کشور را به آن برنامه بازگرداند.
* 4.7 درصد اقتصاد را رشد دادیم
وی تصریح کرد: رشد لازم در راستای چشم‌انداز که 8 درصد تعیین شده نیازمند 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که در صورت تحقق مشکل بیکاری نیز حل می‌شود.
نوبخت با بیان این که در سال گذشته هزار و 200 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت، اذعان داشت: صندوق توسعه ملی در سال گذشته 6 هزار و 700 میلیارد تومان در اختیار دولت قرار داد تا برای احیای فضای سبز خوزستان و سیستان و بلوچستان مصرف شود.
وی با اشاره به مهار آب‌های مرزی تأکید کرد: با موافقت رهبر معظم انقلاب سالیانه 2 میلیارد دلار اختصاص داده شد تا آب‌های مرزی مهار شوند که نتایج آن را می‌توانید به مرور ببینید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که 4.7 درصد اقتصاد را رشد دادیم، یادآور شد: این برای نهادهای بین‌المللی جای سؤال است که 430 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ایران چطور سالانه 80 تا 90 میلیارد دلار بیشتر شده است؟ البته رشد 4.3 درصدی را صندوق جهانی تأیید کرده و اختلاف جزیی وجود دارد.
* 700 هزار بیکار به جمعیت بیکاران اضافه شده است
وی با اشاره به بیکاری رو به رشد در کشور اذعان داشت: 700 هزار بیکار به 3.2 میلیون بیکار کشور اضافه شده است؛ ما 790 هزار اشتغال ایجاد کردیم و نرخ بیکاری را به 12.1 کاهش دادیم.
نوبخت در خصوص تسهیلات بانکی اضافه کرد: 73 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای امسال در نظر گرفته شده، 17 هزار میلیارد را خود دولت تهیه می‌کند؛ بخشی از آن را هم بانک و صندوق توسعه ملی تأمین می‌کند که فقط هم قرار نیست به واحدهای صنعتی نیاز به گردش مالی دهیم.
وی با بیان این که در بخش مسکن 100 هزار واحد فرسوده را نوسازی می‌کنیم، بیان داشت: بخشی قرار است به مسکن اختصاص پیدا کند که اگر راه بیفتد مانند لوکوموتیو سایر بخش‌ها را به پیش می‌برد.
معاون رئیس‌جمهور ابراز داشت: با ارائه این تسهیلات 240 هزار فرصت شغلی در بخش‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، گردشگری، کشاورزی که دیگر روش‌های سنتی باید تغییر کند و سایر بخش‌ها ایجاد می‌شود؛ البته نمی‌خواهیم پول‌پاشی کنیم چرا‌که قبلاً این کار انجام شد و به شکست خورد.
وی با اشاره به سخنان استاندار اصفهان مبنی بر پایلوت اصفهان در طرح‌های مختلف تأکید کرد: اصفهان باید برای 76 هزار میلیارد تسهیلات و 126 هزار میلیارد بودجه عمرانی پایلوت شود، این هنر شماست که بتوانید هرچه بیشتر این بودجه‌ها را جذب کنید.
* آمریکا در برجام هم نفعی به ما نرساند
نوبخت با اشاره به آمادگی کشور در شرایط خاص تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده از برجام خارج می‌شود، مگر حال که در برجام هست نفعی به ما رسانده‌ که خروجشان تأثیرگذار باشد؟
وی اضافه کرد: امسال متفاوت از سال 90 و 91 است، آن زمان همه همین صحبت‌ها را می‌زدند و همه جهان باورشان این شد؛ این دولت پرونده اتهامی را توانست تبرئه کند و تأیید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظامی نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دیگر این گونه نیست که آمریکا صحبتی کند و همه قبول کنند، سابقه نداشته که سران اروپایی بگویند ما کنار ایران قرار می‌گیریم و اگر آمریکا هم خارج شود ما با ایران ادامه می‌دهیم.
وی تأکید کرد: برای تمامی شرایط محتمل برنامه داریم و بودجه را از مهر سال گذشته با تصور حالت‌های مختلف تنظیم کردیم.
* معامله در پستوها نرخ ارز را مشخص نمی‎کند
نوبخت با اشاره به بازار متلاطم ارز عنوان کرد: نهادهای بین‌المللی اعلام کردند که ذخایر ارزی‌ ایران از 95 میلیارد دلار به 108 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است؛ برای نیازهای کشور دلار داریم اما اگر قرار باشد هر کسی پولی دارد بخواهد آن را تبدیل به دلار کند که نمی‌شود.
وی با بیان این که برای 80 میلیون تصمیم می‌گیریم نه 8 هزار نفر تصریح کرد: وضعیت ارزی کشور خوب است و برای نیمه نخست اردیبهشت ماه، 4 میلیارد 650 میلیون دلار برای کالاهای اساسی، دارو و حتی کالاهای لوکس ثبت سفارش کرده‌ایم.
معاون رئیس‌جمهور بیان داشت: هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند بدون ثبت سفارش وارداتی داشته باشد و همه این‌ها با ارز 4200 انجام می‌شود؛ این که در یک پستویی با یک نرخی معامله شود نمی‌توان نرخ ارز را تعیین کرد.
وی در پایان ابراز کرد: فردا جلسه فوق‌العاده دیگری برای بررسی وضعیت توزیع ارز برگزار می‌شود تا مشکل کسانی که به ارز نیاز دارند برطرف شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار