نیش قلعه‌نویی دوباره بر تن استقلال نشست

امیر قلعه‌نویی تخصص ویژه‌ای در شکست استقلال پیداکرده است و سه‌شنبه دوباره این ویژگی‌اش را به رخ همه فوتبالی‌ها کشید. پرافتخارترین مربی لیگ که این فصل سکان هدایت تیم سبزپوش اصفهان را بر عهده دارد همچنان جسورانه کشتی ذوب‌آهن را به جلو می‌راند و همه تیم‌های داخلی را از دم تیغ می‌گذارند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: امیر قلعه‌نویی تخصص ویژه‌ای در شکست استقلال پیداکرده است و سه‌شنبه دوباره این ویژگی‌اش را به رخ همه فوتبالی‌ها کشید. پرافتخارترین مربی لیگ که این فصل سکان هدایت تیم سبزپوش اصفهان را بر عهده دارد همچنان جسورانه کشتی ذوب‌آهن را به جلو می‌راند و همه تیم‌های داخلی را از دم تیغ می‌گذارند. بازی رفت ذوب‌آهن با استقلال در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا یکی از مهمترین میدان‌هایی بود قلعه‌نویی با تیزهوشی از آن سربلند بیرون آمد. حریف او در این بازی یک مربی آلمانی 68 ساله به نام وینفرد شفر بود که سابقه قهرمانی با کامرون در جام ملت‌های آفریقا را یدک می‌کشید. یک مربی سخت‌گیر و پرجذبه آلمانی که پس‌ازاین که از هفته نهم به‌جای علیرضا منصوریان روی نیمکت تیم آبی‌پوش پایتخت‌نشین نشست رنسانسی تاریخی را در ایجاد کرد. تیمی که لیگ را در نیم‌فصل به رتبه هفتمی به پایان برده در نیم‌فصل دوم کولاک کرد و پشت سر ذوب‌آهن عنوان سومی لیگ را به خودش اختصاص داد و البته جام حذفی را هم به ویترین افتخاران باشگاه استقلال سنجاق کرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شد که بازی سه‌شنبه‌شب این دو تیم نبرد شطرنج گونه باشد که هر حریف کمتر اشتباه کند و می‌تواند تا کیشی و مات کردن رقیب پیش برود. اتفاقی که در آخرین لحظه‌های بازی رخ داد و قلعه‌نویی توانست شفر را کیش‌ومات کند.
نیمه نخست نیمه استقلال بود
بازی ذوب‌آهن با استقلال در دونیمه متفاوت دنبال شد که هر نیمه را باید به یک تیم اختصاص داد. تاکتیک قلعه‌نویی هم در نیمه نخست حفظ دروازه خودی و دادن توپ به میهمان بود. نوعی آرایش بازیکنان ذوب‌آهن هم به‌خوبی این موضوع را نشان می‌داد. حلقه تهاجمی ذوب‌آهن تنها با مرتضی تبریزی، استنلی کی روش و سیدمحمدرضا حسینی شکل می‌گرفت و هفت بازیکن دیگر بیشتر وظیفه داشتند تا در کارهای دفاعی شرکت کنند. در نقطه مقابل شفر ترکیبی کاملاً هجومی را به میدان فرستاد بلکه در همان نیمه نخست کار نماینده اصفهان را تمام کند. فرشید باقری، سرور جپاروف، وریا غفوری، داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی عناصر اصلی تهاجمی استقلال به شمار می‌رفتند که البته از حمایت بازیکنانی همچون امید ابراهیمی و روزبه چشمی هم برخوردار بودند. این زنجیره تهاجمی در 20 دقیقه نخست دروازه ذوب‌آهن را آماج حملات خودشان قراردادند اما به‌مرور شاگردان امیر قلعه‌نویی خودشان را از زیر فشار استقلالی‌ها خرج کردند تا 10 دقیقه پایانی نیمه نخست بازی بیشتر در میانه میدان دنبال شد تا دو تیم با تساوی به رختکن بروند.
ذوب‌آهن در نیمه دوم حاکم میدان شد
در نیمه دوم شیوه بازی ذوبی‌ها تغییر کرد و آن‌ها به‌آرامی پیش آمدند و ابتکار عمل را در ست گرفتند. در این میان مصدومیت داریوش شجاعیان که نقش محوری در میانه زمین‌بازی می‌کرد برنامه‌های تاکتیکی شفر را بر هم زد و جایگزین این بازیکن یعنی علی قربانی نتوانست از پس وظایفی که برعهده‌گرفته بود به‌خوبی برآید. از سوی دیگری ک تعویض ناخواسته هم به کمک امیر قلعه‌نویی آمد تا حدادی فر که جانشین ستاری مصدوم شده بود کنترل میانه میدان تیمش را به دست گرفته و چرخ‌های ذوب بهتر حرکت کند. همچنین میلاد فخرالدینی و حمید بوحمدان هم با دستور قلعه‌نویی آزادی عمل بیشتری پیدا کردند و نفوذهایشان از راست و چپ بیشتر شد تا ذوبی‌ها حلقه محاصره را تنگ‌تر کنند. قلعه‌نویی در دقیقه 67 بهترین گلزن تیمش یعنی مرتضی تبریزی که بدون اثر در زمین حاضرشده بود را بیرون کشید و محمدرضا عباسی را به میدان فرستاد. تعویضی پر ریسک که جواب داد و عباسی تازه‌نفس فشار فراوانی به خط دفاعی استقلالی‌ها وارد کرد. در این مین مهدی رحمتی هم به‌عنوان باتجربه‌ترین بازیکن زمین با چند سوپر واکنش استقلالی را در بازی نگه داشت تا این‌گونه تصور شود که دیدار رفت دو تیم بدون گل به پایان خواهد رسید. ذوبی‌ها در دقایق پایانی نژاد مهدی یکی از دو مدافع میانی خودشان را هم از دست دادند اما همه این اتفاقات مانع اشتهای عجیب بازیکنان میزبان برگشودن دروازه تیم آبی‌پوش پایتخت‌نشین نشد. درحالی‌که داور ژاپنی آماده می‌شد تا سوت پایان بازی را به نشانه تساوی بدون گل به صدا درآورد یک صحنه مشکوک درون محوطه جریمه نتیجه پایانی این دیدار حساس را تغییر داد. ارسال جرج ولسیانی از سمت راست به دست روزبه چشمی برخورد کرد و داور هم بلافاصله به نشانه پنالتی در سوت خود دمید. مدافع گرجستانی ذوب‌آهن پشت توپ ایستاد و بامهارت تمام توپ را به تور دروازه رحمتی دوخت تا شاگردان قلعه‌نویی سرافرزانه زمین‌بازی را ترک کنند و به بازی برگشت و صعود از این مرحله امیدوارتر شوند.
شفر و قلعه‌نویی در یک نبرد سه‌گانه
بازی سه‌شنبه‌شب تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن دومین رویارویی وینفرد شفر با امیر قلعه‌نویی در لیگ فوتبال ایران به شمار می‌رفت. نخستین زورآزمایی این دو مربی 15 بهمن‌ماه سال گذشته در چهارچوب هفته بیست و سوم لیگ برتر برگزار شد که با برتری ذوب‌آهن به پایان رسید. آن بازی حواشی زیادی به همراه داشت ازجمله جمله معروف وینفرد شفر که اعتقاد داشت تیم قلعه‌نویی با فوتبال «بکش زیرش» برنده این دیدار شده است؛ اما بازی سه‌شنبه‌شب نشان داد سرمربی ذوب‌آهن فوت آخر کوزه‌گری را خوب می‌داند و شفر را با همین ترفند شکست داد. البته بازی برگشت که هفته آینده در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد سه‌گانه نبردهای این دو مربی را تکمیل خواهد کرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار