اولین انتخابات عراق پس از داعش

انتخابات پارلمانی عراق، امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) در سراسر این کشور برگزار می‌شود تا سرنوشت ۳۲۹ کرسی پارلمان مشخص شود.

فرارو- انتخابات پارلمانی عراق، امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) در سراسر این کشور برگزار می‌شود تا سرنوشت ۳۲۹ کرسی پارلمان مشخص شود.
نزدیک به ۷ هزار نفر برای کسب کرسی‌های پارلمان رقابت می‌کنند که از این تعداد ۴۶ کرسی برای کرد‌های عراقی و یک چهارم برای زنان حفظ شده است. تعدادی از کرسی‌ها نیز به اقلیت‌های عراقی اختصاص دارد که خواهان افزایش این تعداد هستند. کمیساریای عالی و مستقل انتخابات در عراق، اوخر دی‌ماه گذشته، پس از بررسی نهایی فهرست ائتلاف‌های انتخاباتی اعلام کرد ۲۷ ائتلاف انتخاباتی برای شرکت در انتخابات روز ۱۲ می‌ تایید صلاحیت شده‌اند و در کنار آن‌ها ۸۸ فهرست انتخاباتی و ۲۰۵ تشکل و حزب سیاسی حضور دارند و در مجموع، ۳۲۰ فهرست، ائتلاف و تشکل سیاسی در ۱۸ دایره انتخاباتی استانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در این میان حیدر عبادی، نخست وزیر کنونی عراق با دو ائتلاف شیعی دیگر به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق و "ائتلاف فتح" به رهبری هادی عامری، رقابت می‌کند. هادی عامری که هم‌زمان رهبر "حشد الشعبی" است به دلیل حضور در جنگ علیه داعش در میان شیعیان عراقی طرفداران زیادی دارد و به عنوان "قهرمان جنگ" شناخته می‌شود. عامری خواستار خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از عراق است. مقتدی صدر، رهبر روحانی شیعه هم در ائتلاف با کمونیست‌ها در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کرده است. برای نخستین بار صدری‌ها که در مجلس عراق ۳۴ نماینده دارند با چپ‌گراها، کمونیست‌ها و سکولار‌ها ائتلافی به نام "سائرون للاصلاح" (حرکت‌کنندگان به سوی اصلاح) تشکیل داده‌اند و این ائتلاف جدید می‌تواند تغییری در آرایش نیرو‌های عراق بوجود آورد. از آن‌جا که نظام سیاسی عراق، پارلمانی است و ترکیب نهایی پارلمان مستقیما در انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و همچنین ساختار کابینه تاثیرگذار است، این انتخابات از اهمیت زیادی در عراق برخورداراست. از جمعیت ۳۷ میلیونی عراق، بیش از ۲۴ میلیون واجد شرایط رای دادن هستند. سیستم الکترونیکی جدید نتایج انتخابات را در عرض چند ساعت پس از پایان رای گیری‌ها ارائه خواهد داد. انتخابات ۱۲ می ۲۰۱۸ عراق، پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳، چهارمین انتخابات پارلمانی این کشور و اولین انتخابات پس از شکست داعش به شمار می‌آید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار