سم سفید...

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: قند ساده هیچ ماده مغزی در درون خود نداشته و در دنیا قند را همانند نمک به‌عنوان سم سفید می شناسند چراکه مضرات مصرف قند سفید برای بدن بسیار بالاتر از مزایای آن است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: قند ساده هیچ ماده مغزی در درون خود نداشته و در دنیا قند را همانند نمک به‌عنوان سم سفید می شناسند چراکه مضرات مصرف قند سفید برای بدن بسیار بالاتر از مزایای آن است.
پروانه صانعی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: قندها کربوهیدرات هستند و به عنوان منبع تأمین انرژی شناخته می شوند. از گذشته تا کنون یکی از عادت های غذایی افراد مصرف قند و شکر ساده در برنامه غذایی روزانه بوده است. قند، به طور طبیعی در غذاهایی همچون میوه‌ها، محصولات لبنی و بسیاری از مواد غذایی دیگر وجود دارد و شکر نیز در سایر خوراکی‌ها مانند نوشابه، شکلات، آبنبات، کیک و بیسکویت وجود دارد.
وی تصریح کرد: منظور از قند ساده همان حبه های قند، پولکی و نبات است و نیاز افراد در طی روز به قند ساده بسیار کم است. قند ساده هیچ ماده مغزی در درون خود ندارد و در دنیا قند را همانند نمک به عنوان سم سفید می شناسند چراکه مضرات مصرف قند سفید برای بدن بسیار بالاتر از مزایای آن است و تنها در صورتی که فردی واقعا نتواند انرژی لازم را از هیچ مادۀ دیگری به دست آورد در این زمان مصرف قند ساده کمک‌کننده خواهد بود.
صانعی با تاکید به این نکته که بدن به مصرف قند ساده نیازی ندارد اما به مصرف کربوهیدرات‌ها نیازمند است، گفت: این کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی نان، پنیر، میوه ها، شیر و لبنیات موجود است و همه این مواد حاوی کربوهیدرات ها و قندها هستند. بدن نیاز دارد که در روز حداقل شش تا هفت واحد از کل این مواد را دریافت کند که حدود ۱۰۰ گرم قند را در بدن ایجاد کرده تا بتواند نیازهای مغز را به صورت کامل تامین کند.
بدن به مصرف قند ساده نیازی ندارد
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: می توان از نان، برنج، ماکارانی، میوه، شیر، ماست و لبنیات به عنوان جایگزین قند و شکر استفاده کرد تا قند لازم برای بدن تامین شود، از سوی دیگر باید دانست که مصرف قند اضافی موجب دریافت کالری بیشتری شده و چنانچه میزان انرژی ورودی به بدن با میزان انرژی مصرفی متناسب نباشد منجر به افزایش وزن و چاقی و در نهایت کاهش سلامت قلب می شود.
صانعی با بیان اینکه اگر میزان مصرف قند روزانه برای افراد مهم باشد باید قندها و شیرینی‌جات را شناسایی و مصرف کند، افزود: قند، پولکی و نبات حاوی ترکیبی از قند هستند اما بسیاری از مواد غذایی مانند نوشابه ها، شربت ها، آب‌میوه‌های صنعتی، رانی و دلسترها، هم‌چنین انواع کیک، کلوچه و بیسکویت‌ها نیز غنی از قند هستند که می توان در طی روز مورد مصرف قرار داد.
وی تاکید کرد: چنانچه اشخاص تمایل دارند که مقدار قند مصرفی روزانه را کاهش دهند لازم است که در برنامه روزانه کمتر از این مواد غذایی مصرف کنند، برای مثال بسیاری از افراد در طی روز سعی می کنند که قند و شکر استفاده نکنند، اما ممکن است که در کنار غذای روزانه دو یا سه لیوان نوشابه مصرف کنند.
هر لیوان نوشابه حاوی شش حبه قند
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: هر لیوان نوشابه حاوی شش حبه قند است و زمانی که دو لیوان نوشابه در کنار غذای روزانه استفاده شود در واقع ۱۲حبه قند وارد بدن می شود؛ مصرف کمتر این مقدار نوشابه در طی روز مهم است و علاوه بر این برای شناسایی بهتر قندها لازم است که برچسب‌های غذایی به خوبی مورد مطالعه قرار بگیرند و ضروری است که میزان قند در داخل برچسب‌های غذایی مشخص شده باشد.
صانعی افزود: ممکن است بسیاری از غذاها حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشند و بعضی از این شیرین‌کننده‌ها قندهای الکلی(گروهی از کربوهیدارت‌ها است که از نظر شیمیایی تا حدی شبیه به قند و الکل هستند) مانند زایبیتول، سوربیتول و مانیتول هستند و یا اینکه بعضی از آنها مانند ایزومالت(شکر تغییر شکل یافته است، که از شکر طبیعی استخراج شده وطعمی کاملأ مشابه شکر دارد)، طبیعی هستند و همین ایزومالت انرژی زیادی در بدن ایجاد نمی کند و در دستگاه گوارش انسان قابلیت هضم زیادی ندارد. در مجموع باید در مصرف این مواد مقادیر مجاز مصرف را در نظر گرفته و ذائقه بدن را زیاد به شیرینی‌ها عادت ندهیم.
وی خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ایزومالت، کمک‌کننده هستند به ویژه برای خانواده‌هایی که فرزند دیابتی دارند و این کودکان دیابتی می توانند گاهی اوقات همانند سایر خانواده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ایزومالت استفاده کنند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار