نبردی تمام ایرانی با طعم آسیایی

امشب ورزشگاه آزادی میزیان یک دیدار هیجان‌انگیز و پرحرارت خواهد بود. دو تیم ایرانی در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صف‌آرایی می‌کنند. دو تیمی که برای ماندن در معتبرترین لیگ فوتبال باشگاهی قاره کهن به جنگ هم می‌روند تا یکی بماند و دیگر با این مسابقات خداحافظی کند. سابقه رقابت تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن، دو باشگاه پر سابقه و ریشه‌دار فوتبال ایران به دهه‌ها پیش بازمی‌گردد. در 20 سال گذشته این دو تیم 43 یک‌بار در قالب مسابقات جام آزادگان، لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفته‌اند که حاصل این پیکارها 16 پیروزی به نام استقلال و 12 برد به نام ذوب‌آهن بوده است. در 15 بازی هم این دو تیم صاحب‌نام تهرانی و اصفهانی به‌تساوی رضایت داده‌اند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: امشب ورزشگاه آزادی میزیان یک دیدار هیجان‌انگیز و پرحرارت خواهد بود. دو تیم ایرانی در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صف‌آرایی می‌کنند. دو تیمی که برای ماندن در معتبرترین لیگ فوتبال باشگاهی قاره کهن به جنگ هم می‌روند تا یکی بماند و دیگر با این مسابقات خداحافظی کند. سابقه رقابت تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن، دو باشگاه پر سابقه و ریشه‌دار فوتبال ایران به دهه‌ها پیش بازمی‌گردد. در 20 سال گذشته این دو تیم 43 یک‌بار در قالب مسابقات جام آزادگان، لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفته‌اند که حاصل این پیکارها 16 پیروزی به نام استقلال و 12 برد به نام ذوب‌آهن بوده است. در 15 بازی هم این دو تیم صاحب‌نام تهرانی و اصفهانی به‌تساوی رضایت داده‌اند.
ذوب‌آهن در لیگ از استقلال پیش افتاد
تازه‌ترین نبرد سنگین و حساس دو تیم استقلال و ذوب‌آهن به همین لیگ فصل گذشته بازمی‌گردد. جایی که هر دو برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی لیگ رقابت شانه‌به‌شانه‌ای را با هم برگزار کردند و سرانجام ذوبی‌ها با اختلاف تنها یک امتیاز توانستند رقیب آبی‌پوش را شکست دهند و عنوان دومی لیگ هفدهم را به خودشان اختصاص دهند. در لیگ فصل پیش استقلالی‌ها در بازی رفت با حریف سبزپوش اصفهانی به‌تساوی یک‌بریک رضایت دادند؛ اما در ورزشگاه فولادشهر قافیه را به میزبان واگذار کردند تا شاگردان قلعه‌نویی از این دوئل‌ها با چهار امتیاز اندوخته خارج شوند.
جدول حکم به رویارویی استقلال و ذوب‌آهن داد
چهار تیم ایرانی در مرحله گروهی این فصل لیگ قهرمانان آسیا حاضر بودند که از این جمع سه تیم ایرانی موفق شدند خودشان را به مرحله پلی اف برسانند. پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن تیم‌هایی بودند که به مرحله حذفی رسیدند و از این جمع تنها تراکتورسازی از گروه خودش بالا نیامد؛ اما داستان تیم‌های ایرانی از این مرحله به بعد جالب‌تر شد؛ جایی که دو تیم ایرانی استقلال و ذوب‌آهن به‌حکم جدول در مرحله حذفی به هم برخوردند. این اتفاق دوروی یک سکه به شمار رفت که روی خوش آنها حضور قطعی یک تیم ایرانی در جمع هشت برتر آسیا بود و روی بد آن حذف یک تیم ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا.
قلعه‌نویی بازی را برگرداند
بازی رفت این دو تیم در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان هفته گذشته در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد. دیداری که بوی تساوی بدون گل از آن می‌آمد اما یک ضربه پنالتی در دقیقه 94 ورق را به سود ذوب‌آهن برگرداند. استقلالی‌ها در آن دیدار با تمام قوا به مصاف حریف اصفهانی آمدند بلکه کار سبزها را در دیدار رفت تمام کنند؛ اما امیر قلعه‌نویی با تعویضی زودهنگام اجازه نداد تا ترفند شفر برای زمین‌گیر کردن ذوب‌آهن کارساز واقع شود. قلعه‌نویی که بیش از همه مربیان داخلی با زیروبم تیم آبی‌پوش تهرانی آشناست در بازی رفت حدادی فر را به‌جای ستاری به زمین فرستاد و با همین تعویض ابتکار عمل در میانه میدان را از بازیکنان مهمان گرفت. البته چند واکنش استثنایی از رشید مظاهری هم مزید بر علت شد تا ذوبی‌ها گلی دریافت نکنند و تا آخرین لحظه‌های بازی همچنان به معدود اشتباهات بازیکنان استقلال امیدوار باقی بمانند. اتفاقی که سرانجام روی داد و روزبه چشمی با دفع توپی ناقص یک پنالتی به میزبان داد که ولسیانی هم با یک ضربه دقیق تیمش را پیروز میدان کرد. البته بازی رفت بدون تلفات برای دو تیم به پایان نرسید، بویژه استقلالی‌ها که دو بازیکن کلیدی خودشان را به دلیل مصدومیت از دست دادند. ذوبی‌ها هم با اخراج محمد نژاد مهدی در بازی امشب باید با یک زوج دفاع میانی جدید راهی میدان شوند.
نبرد تمام تاکتیکی شفر با قلعه‌نویی
بازی امشب تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن، نبرد تمام تاکتیکی دو مربی ایرانی و خارجی به شمار می‌رود. بدون شک وینفرد شفر ازنظر تجربه بین‌المللی جایگاه بسیار بالاتری نسبت به امیر قلعه‌نویی دارد اما سرمربی ذوب‌آهن راه پیروزی مقابل تیم‌های ایرانی را به بهترین شکل می‌داند. قلعه‌نویی با کوله باری از تجربه در بازی‌های داخلی نشان داده که در دیدارهای سرنوشت‌ساز مانند بازی امشب راهکارهای خاص خودش را برای شکست حریفان پیش‌بینی می‌کند. البته این مهم مستلزم این است که شانس هم با او یاری کند و همه‌چیز علیه تیمش نباشد. درنبرد امشب هم به نظر می‌رسد شفر کار دشواری در مقابل پرافتخارترین مربی باشگاهی ایران پیش رو داشته باشد.
غفلت از تیم یعنی پشیمانی بزرگ
استقلالی‌ها در بازی رفت از نداشتن یک مهاجم تمام حرفه‌ای آسیب بسیاری دیدند و چه‌بسا اگر مامه تیام مهاجم گلزن خودشان را در اختیار داشتند سرنوشت بازی رفت به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد؛ اما در بازی امشب آنها از این بازیکن بسیار فرصت‌طلب و خوش‌تکنیک سود خواهند برد و همین موضوع می‌تواند برگ برنده تیم آبی‌پوش تهرانی باشد. تیام در فصل جاری استانداردهایی بالاتر از لیگ فوتبال ایران را به نمایش گذاشته است و کمترین اشتباه مدافعان ذوب‌آهن می‌تواند به قیمتی بسیار گزاف برای سبزپوشان اصفهانی تمام شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار