نگاه جزیره‌ای سد راه توسعه صنعت گردشگری

با تجهیز فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به سامانه هوشمند صدور روادید گامی مهم در جهت توسعه گردشگری اصفهان برداشته شد.

اصفهان امروز: با تجهیز فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به سامانه هوشمند صدور روادید گامی مهم در جهت توسعه گردشگری اصفهان برداشته شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در مراسم بهره‌برداری از سیستم هوشمند صدور روادید در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بابیان اینکه فعالیت‌های ازاین‌دست می‌تواند شهری همچون اصفهان را در سطح جهان مطرح کند گفت: رقابت در دنیای امروز بسیار پیچیده است، در استان اصفهان تلاش می‌کنیم تا با دستیابی به فناوری‌های روز دنیا در این رقابت پیچیده جهانی مسیری رو به رشد را طی کنیم. محمد شجاعی تصریح کرد: اصفهان شهری است که باوجود پتانسیل‌های گردشگری فراوان در بسیاری از موارد در موضوع گردشگری نادیده گرفته‌شده است. شجاعی ادامه داد: این موضوع بیشتر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه سخت‌افزاری بویژه نداشتن فرودگاه مناسب به جود آمده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با انتقاد از وجود نگاه جزیره‌ای و منطقه‌ای به صنعت گردشگری در کشور اظهار کرد: با نگاه جامع به مسائل مدیریتی در حوزه گردشگری می‌توان تا حد زیادی در جهت اصلاح شرایط موجود اقدام کرد. شجاعی ادامه داد برای بهبود شرایط نیازمند حمایت و حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری هستیم.او با اشاره به اینکه در همه دنیا بخش خصوصی بیشترین فعالیت را در توسعه گردشگری بر عهده دارد گفت: در ایران همه فعالیت‌ها بر دوش دولت گذاشته‌شده است؛ درصورتی‌که اگر بخش خصوصی با جدیت بیشتر وارد عمل شود عملکرد مطلوب‌تری را در حوزه گردشگری شاهد خواهیم بود. شجاعی بابیان اینکه نخستین قضاوت گردشگران داخلی و خارجی در ورود به هر منطقه‌ای ساختمان فیزیکی و خدماتی است که در فرودگاه به آنها ارائه می‌شود تصریح کرد: ذهنیت شکل‌گرفته در مواجه با فرودگاه در ایجاد اعتماد یا بی‌اعتمادی نسبت به گردشگران داخلی و خارجی بسیار تأثیرگذار است. او در ادامه با تأکید بر تعامل و گفتگو با سازمان‌های فعال در حوزه گردشگری گفت: ارتقای ارائه خدمات به گردشگر باید در اولویت کاری همه دستگاه‌ها قرار بگیرد. شجاعی گفت: برای توسعه گردشگری باید سلیقه گردشگران خارجی را شناسایی و مطابق با خواست آن‌ها خدمات ارائه شود.
فرودگاه اصفهان در جمع 5 فرودگاه مجهز به صدور روادید
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: فرودگاه اصفهان پس از فرودگاه‌های تهران، تبریز، شیراز و مشهد پنجمین فرودگاهی است که امکان صدور هوشمند روادید برای گردشگر در آن فراهم شده است. علیرضا سالاریان ادامه داد: با نصب و بهره‌برداری از سیستم هوشمند صدور روادید ازاین‌پس گردشگران خارجی در فاصله زمانی 5 دقیقه می‌توانند روادید دریافت کنند. موضوعی که رضایت‌مندی گردشگران خارجی را افزایش می‌دهد. سالاریان تصریح کرد: با بهره‌برداری از سیستم هوشمند صدور روادید دریافت روادید به‌آسانی و در کمترین زمان ممکن برای گردشگران فراهم می‌شود. رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به خرید دستگاه‌های بارکد خوان برای نصب در فرودگاه اصفهان گفت: با بهره‌برداری از این دستگاه‌ها کیفیت خدمات ارائه‌شده به گردشگران ارتقا می‌یابد. سالاریان در ادامه با اشاره به ورود 500 هزار نفر گردشگر خارجی در سال گذشته به اصفهان اظهار کرد: هرچند شاهد رشد 500 درصدی گردشگر در اصفهان هستیم؛ اما این رقم در مقایسه با آمار 39 میلیون گردشگری که سالانه وارد ترکیه می‌شود آمار بسیار پایینی است. رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با تأکید بر لزوم بازاریابی در کنار تجهیز فرودگاه‌ها برای توسعه گردشگری تصریح کرد: موقعیت پروازی مناسب ایران در مقایسه با کشورهای منطقه یکی از امتیازات ویژه‌ای است که باید برای جذب گردشگر از آن بهره برد. سالاریان بابیان اینکه هنوز نتوانسته از دانش رقابتی در حوزه گردشگری استفاده مطلوب داشته باشیم گفت: برای رقابت باید مطابق با نیاز بازار و دانش روز حرکت کنیم. رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان ادامه داد: برای یک سال هم که شده باید برای جا نماندن از دنیای رقابت با کشورهای گردشگرپذیر دیگر، قیمت هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی را تا حد امکان کاهش دهیم. چراکه این اقدام خود می‌تواند به تبلیغی بزرگ برای اصفهان بدل شود. سالاریان بابیان اینکه توجه به مسائل نرم‌افزاری در توسعه گردشگری در کنار موضوعات سخت‌افزاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا مثل چین و ترکیه برای جذب گردشگر باید در دستور کار قرار داده شود. او افزود: از 50 میلیون گردشگر چین به سراسر جهان سهم ایران تنها 100 هزار نفر است که با تعامل و تمرکز بر روی این حجم از پتانسیل پیش روی می‌توانیم موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.
رشد 83 درصدی پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان
مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز در این مراسم رشد گردشگری استان اصفهان را در مقایسه با سال‌های گذشته چشمگیر دانست و گفت: رشد 83 درصدی پروازهای خارجی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و افزایش 24 درصدی حضور مسافران نشان از عملکرد خوب این فرودگاه دارد اما آنچه اتفاق افتاده هنوز در شأن نام و جایگاه اصفهان در حوزه گردشگری نیست. حسن امجدی با اشاره اینکه توسعه فرودگاه اصفهان در دستور کار قرارگرفته است گفت: توسعه فرودگاه ارتباط مستقیم با توسعه صنعت گردشگری دارد. او اضافه کرد: با تکمیل طرح توسعه ترمینال پروازهای خارجی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع می‌توان امکان پذیرش دو برابری مسافران خارجی در فرودگاه اصفهان فراهم می‌شود. امجدی ادامه داد: در حال حاضر سالیانه به بیش از ۲ میلیون و ۷5۰ هزار مسافر در فرودگاه اصفهان خدمات ارائه می‌شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با انتقاد از اینکه در حوزه گردشگری برنامه مشخص و دقیقی وجود ندارد، افزود: اگر برنامه مشخصی در بخش گردشگری وجود داشت، می توانستیم سهم هر سازمان در گردشگری را مشخص و مطالبه عملکرد آسان تر می شود.امجدی بابیان اینکه جامعه هدف ما از جذب گردشگر باید به‌صورت مشخص و دقیق تعیین شود ادامه داد: اصفهان شهری توریستی است که ظرفیت توریستی ندارد.مدیرکل فرودگاه‌های استان گفت: توسعه صنعت گردشگری فعالیتی نیست که یک‌شبه صورت بگیرد و نیاز به همفکری و تعامل سازمان‌های مرتبط همراه با زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب دارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار