برگزاری آیین کهن "شالورا جاری" در شهر چرمهین

شهردار چرمهین گفت: یکی از ایین های کهنی که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده آیین شالورا جاری بوده که پیام آور محبت، وحدت،همدلی و شادی است.

شهردار چرمهین گفت: یکی از ایین های کهنی که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده آیین شالورا جاری بوده که پیام آور محبت، وحدت،همدلی و شادی است.
به گزارش ایمنا ، شهاب ثابت راسخ در مراسم و آیین کهن شالورا جاری اظهار کرد: آیین، آداب و رسوم کهن هر ملت به عنوان عناصر سازنده فرهنگی آن ملت به شمار می آید و بر همین اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین در دوره پنجم بر این باور هستیم که باید به سمتی حرکت کنیم که آیین و سنن کهن این منطقه را حفظ و معرفی کنیم.
وی افزود: آیین های کهن سرزمین ما رنگ اصالت را بر فرهنگ جامعه بخشیده اند و ما باید با استفاده از ظرفیت های فرهنگی دیار خود پیوست های اجتماعی و فرهنگی را با مضامین اجتماعی، فرهنگی و دینی تعریف کرده تا نه تنها اصالت این آیین های کهن را حفظ کرده بلکه از ظرفیت این آیین ها در مسیر ایجاد نشاط اجتماعی شهروندان بهره مند شویم.
شهردار چرمهین تصریح کرد: یکی از آیین های کهنی که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده آیین شالورا جاری است که هر ساله پس از گذشت ۷۰ روز از عید نوروز و همزمان با آغاز فصل گرما انجام می شود و در گذشته در روز شصت ونهم سال این روز توسط دشتبان محل جار زده می شد و زمان شروع این مراسم به اطلاع عموم می رسید.
وی با بیان اینکه آیین های کهن همچون آیین شالورا جاری پیام آور محبت، وحدت، همدلی و شادی است، ادامه داد: طبق تاریخچه و نقلی که کهن سالان شهر از آیین مذهبی شالورا جاری دارند در گذشته با فرا رسیدن این روز هر یک از فامیل هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار مکانی را برای اتراق خود و فامیل مهیا می کردند و طبق سنت خود یک یا چند روز در این مکان در کنار یکدیگر زندگی می کردند.
ثابت راسخ اضافه کرد: نکته جالب و حایز اهمیت در این آیین کهن آن بود که طایفه های مختلف اجازه نمی دادند در این روز هیچ یک از سکونتگاه ها خالی بماند و از سوی دیگر خود را ملزم به اجرای مراسم شالوراجاری دانسته و آنرا واجب می دانستند و بر همین اساس در تلاش بودند این آیین آبرومندانه برگزار شود.
وی عنوان کرد: امروزه متاسفانه زندگی ماشینی و هیاهوی آن تا حدودی آداب و سنن کهن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و بر همین اساس ما در تلاش هستیم این آیین کهن را هرچه باشکوه تر برگزار کرده تا زمینه را برای ماندگاری و انتقال آن به نسل های آینده را فراهم کنیم.
شهردار چرمهین خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد آیین های مختلف مردم شهر چرمهین ریشه در باورها و اعتقادات این دیدار دارد و مردم این شهر با احترام و شکوه خاصی در این آیین ها مشارکت دارند، اما با توجه به ظرفیت گردشگری شهر چرمهین به خصوص وجود آبشار شاه لولاک در این منطقه می توان از این ظرفیت به خوبی بهره مند شد و با معرفی هرچه بیشتر آن شاهد حضور گردشگران در این شهر بود.
وی افزود: خلاقیت در ارایه خدمات و طرح های مختلف در صنعت گردشگری و حضور گردشگران در آیین های کهن همچون آیین کهن شالورا جاری تجربه های جدیدی را برای گردشگران ایجاد می کند و این مهم فرصتی طلایی برای توسعه توریست شهری است و این مهم امروز در شهرداری چرمهین مورد توجه قرار گرفته است.
ثابت راسخ تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری در شهر زیبای چرمهین با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود نقش موثری در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار