رکود موزه‌ها به دلیل قصور متولیان است

رییس موزه هنرهای تزئینی ایران گفت: تغییر عملکردها و رکود موزه‌ها به دلیل قصور متولیان و سیاست‌گذاران این حوزه است.

رییس موزه هنرهای تزئینی ایران گفت: تغییر عملکردها و رکود موزه‌ها به دلیل قصور متولیان و سیاست‌گذاران این حوزه است.
به گزارشایمنا، محسن احمدی امروز - 26 اردیبهشت- در مراسم روز جهانی موزه با بیان اینکه ایران به تمام معنا موزه است، اظهار کرد: نزدیک به چهل سال سازمان جهانی ایکوم روز موزه را گرامی می‌دارد و هر ساله به فراخور وضعیت جهان شعاری را سرلوحه سیاست‌های کاری موزه‌های جهان قرار می‌دهد.
احمدی افزود: هر موزه‌ای ظرفیت خاص دارد که برای افزایش آن باید ابزار دیگری را بکار گرفت، این انجمن در دو سال گذشته طرح موزه مجازی را به عنوان طرح فرا ارتباطی مطرح کرده است که هدف آن معرفی موزه‌های ایران به تمام دنیا است و خوشبختانه شعار امسال این سازمان منطبق بر حرکت دو سال گذشته انجمن موزه‌داران است.
وی با اشاره به ورود موزه‌ها به دوران فرا ارتباطی گفت: با استفاده از ابزارهای ارتباطی مدرن و شبکه‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای جدید می‌توان به این امر کمک کرد. خلاقیت مهم‌ترین امر در این زمینه است و هرجایی که خلاقیتی بتواند به اهداف ما کمک کند پذیرای آن هستیم.
رییس موزه هنرهای تزئینی ایران با اشاره به اینکه بحث مردمان نو بخشی از شعار سازمان جهانی موزه‌هاست، افزود: این واژه قابل تأمل است چراکه در اصفهان به خاطر اشباع شدن از مسائل هنری با رکود مخاطب در موزه‌ها مواج‌هایم، این موضوع تقصیر مخاطب نیست بلکه قصور از موزه‌دار و مجموعه‌داران است. وقتی در منزل خوراک‌های مختلف داریم اما مهمان نمی‌آید باید این خوراک‌ها به جامعه ارائه دهیم و برای اصفهان و ایران که داشته‌های فرهنگی بسیاری دارد باید لایحه‌های مختلف این داشته‌ها را به دست مردم خارج از ایران برسانیم.
احمدی با بیان اینکه دنیای ارتباطات می‌تواند این وظیفه را به عهده بگیرد و تمامی داشته‌های کهن ما را تنها با یک گوشی موبایل به همه دنیا ارائه دهد، تصریح کرد: اصفهان در تمام عرصه‌ها پیشرو است حتی تهران که مرکز سیاست‌گذاری موزه‌هاست فاصله زیادی با نوع تفکر اصفهان در حوزه موزه‌ها دارد.
احمدی تغییر عملکردها و رکود موزه‌ها را به دلیل قصور متولیان و سیاست‌گذاران این حوزه دانست و گفت: باید با همیاری، خلاقیت و تفکر اتفاقات خوبی را رقم زد چراکه در حوزه موزه‌ها نیروهای جوان بسیاری داریم و چیزی بالغ بر هزار فارغ‌التحصیل موزه‌داری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در این حوزه بستر و ذخایر بسیار خوبی وجود دارد، افزود: عرصه موزه و موزه‌داری عرصه فرهنگ و زیبایی است، دنیای جدید اگرچه در بسیاری از مباحث درها را به روی ما بسته است اما در این حوزه هر روز درها و پنجره‌های بسیاری می‌گشاید که ما می‌توانیم خودمان و داشته‌های فرهنگی کشورمان را به دور از هرگونه جنگ و خصومتی به جهانیان معرفی کنیم.
رییس موزه هنرهای تزئینی ایران با بیان اینکه اصفهان شهر کاشی‌هاست، تصریح کرد: اگر بخواهیم در اصفهان موزه‌ای از کاشی‌ها به نمایش بگذاریم این شهر از هزاره سوم پیش از میلاد سابقه ساخت و پخت کاشی زرین‌فام را دارد که این شناسنامه قطوری برای ایرانیان است.
وی با تأکید بر اینکه موزه‌ها و گردشگری را باید جایگزین صنایع آلاینده در اصفهان کرد، افزود: صنایع آلاینده برای اصفهان و ایران چیزی جز شکست نداشته است اما موزه‌ها می‌توانند جامعه ما را متحول کنند، جامعه‌ای چون شهر اصفهان که خود موزه‌ای عظیم است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار