آغاز زمزمه‌های رونق در بازار مسکن اصفهان

به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان اصفهان، در طی هفته‌های اخیر افزایش قیمتی در بازار مسکن اصفهان مشاهده نشده اما بعضاً تکانه‌های رونق را می‌توان در بازار احساس کرد.

به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان اصفهان، در طی هفته‌های اخیر افزایش قیمتی در بازار مسکن اصفهان مشاهده نشده اما بعضاً تکانه‌های رونق را می‌توان در بازار احساس کرد.
به گزارش فارس، بحران خانه‌های خالی از سکنه و طولانی شدن دوره رکود مسکن از جمله چالش‌هایی است که موجب خالی ماندن ظرفیت اشتغال این بخش و فشار به صنایع مرتبط با آن شده است.
رکود مسکن در ایران تقریباً از اواسط سال 90 و پس از موج افزایشی شدید قیمت در خلال سال‌های 86 تا 88 آغاز شد. دلیل این رکود، افزایش جذابیت ساخت‌وساز در برهه 86 الی 88 و هجوم سرمایه‌ها به بخش ساخت بود که اضافه عرضه شدیدی را در بازار ایجاد کرد.
در ادامه این سال‌ها نیز بروز رکود گسترده در اقتصاد، افزایش موج تحریم‌ها، مشکلات بانکی و تنگنای نقدینگی باعث شد تا دوره رکود مسکن به طولانی‌ترین دوره در نوع خود برسد و در این بازه 7 ساله، معاملات به حداقل ممکن برسد.
*دلایل بروز رکود 5 ساله
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در این مدت، بانک‌ها نیز به دلیل کسب سود قابل قبول، بخش اعظمی از منابع خود را وارد بازار مسکن کردند و در اقدامی غیر کارشناسی، 75 درصد از منابع مرتبط با بخش مسکن را صرف ساخت‌وساز (و نه تقاضا) در زیر مجموعه‌های خود کردند؛ اقدامی که از یک سو باعث افزایش مازاد عرضه شدید در بازار مسکن و خصوصاً بخش تجاری شد و از سویی دیگر، توان شرکت‌های زیر مجموعه بانکی برای بازپرداخت تسهیلات مذکور را به شدت کاهش داد و بانک‌ها را دچار بیماری «رسوب دارایی منجمد» و تنگنای نقدینگی کرد.
*آغاز مرحله پیش رونق در بازار
حال پس از گذشت 6 سال، به رغم به نتیجه نرسیدن سیاست‌های حمایتی دولت در زمینه تزریق تسهیلات به بازار، انتشار اوراق رهنی، تأسیس صندوق یکم پس انداز مسکن، توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان، زمزمه‌های مبنی بر بازگشت رونق شنیده می‌شود.
طرح‌های اجرا شده دولت اغلب در همان مرحله تأمین اعتبار، زمین‌گیر شده و به مرحله اجرا نرسیدند. از یک سو، عدم کاهش قابل توجه نرخ تسهیلات و چسبندگی آن به دلیل وضعیت نامناسب نقدینگی بانک‌ها باعث شد تا نرخ تسهیلات مسکن کاهش چندانی به خود نبیند و عدم صرفه اخذ این وام‌ها، وضعیت تقاضا را در سطوح قبلی نگاه دارد.
روز گذشته نادر قاسمی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن در رابطه با آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: بخش مسکن رونق گرفته است، چرا که تا یکی دو سال گذشته تقاضایی برای سیمان وجود نداشت اما برای ۳۰ میلیون تن سیمان دپو شده به یک‌باره صف کشیده شد، پس باید اذعان کرد که تولید مسکن به شدت رونق گرفته است و ساخت‌وساز به جریان افتاده است.
با این حال از دید تحلیلگران، آمارها اگر چه تأییدکننده افزایش معاملات در سطح بازار تهران هستند اما در سایر کلان‌شهرها وضعیت هنوز به مرحله رونق نرسیده است و طبیعتاً قیمت‌ها نیز بر خلاف تهران، رشدی را تجربه نکرده‌اند.
*زمزمه‌های رونق در بازار مسکن اصفهان
در همین رابطه رسول جهانگیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در طی هفته‌های اخیر افزایش قیمتی در بازار مسکن اصفهان مشاهده نشده اما بعضاً تکانه‌های رونق را می‌توان در بازار احساس کرد.
وی در ادامه افزود: دولت در این مدت تلاش کرده بخش مسکن را به عنوان یک بخش مهم و پیشران در اقتصاد و اشتغال رونق دهد و در حال حاضر گزارش مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن در اصفهان نشان می‌دهد که بازدیدها برای خرید منزل و رغبت خریداران و فروشندگان برای توافق بر یک قیمت، افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد رونق در مسکن به شرطی است که دولت، راهکارهای رونق دهنده به بازار همچون وام، تسهیل پروانه و مشوق‌های ساخت را اجرایی کند.
جهانگیری یادآور شد: در حال حاضر همچنان حجم معاملات مسکن در اصفهان پایین است و گزارشی مبنی بر افزایش حجم معاملات دریافت نشده است اما رغبت خریداران افزایش یافته و در دوره خرداد ماه تا شهریور ماه که زمان اوج ثبت قراردادهای رهن و اجاره است احتمال دارد معاملات افزایش یابد.
وی تحرکات بازار مسکن در اصفهان را مثبت ارزیابی کرد و اعلام داشت: مستحضر هستید که مسکن بخش پیشران اقتصاد است و با ایجاد رونق در این بخش، سایر بخش‌های صنعت و خدمات نیز رشد خواهند کرد.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان اصفهان در پاسخ به سؤالی در رابطه با گره رکودی مسکن در اصفهان اظهار کرد: بیش از 5 سال است که در بازار مسکن رکود وجود دارد و افزایش بی رویه قیمت مسکن و زمین در برهه‌ای موجب ایجاد شکاف شدید بین قدرت خرید خریداران و قیمت مسکن شد.
*ورود غیرمتخصصان به سمت عرضه
جهانگیری ادامه داد: نکته مهمی که مختص بازار اصفهان است؛ ورود یک‌باره غیرمتخصصان به بازار ساخت‌وساز و ساخت واحدهای متراژ بالا بود که جوابگوی تقاضای بازار نبوده و در وضعیتی که خانواده‌ها عمدتاً 2 یا 3 نفره هستند؛ تقاضایی برای این واحدها وجود ندارد و خالی مانده‌اند.
وی متذکر شد: در حال حاضر امیدواریم انبوه سازان و سازندگان متخصص وارد بازار شوند و وضعیت عرضه را سامان بخشند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان اصفهان افزود: ساخت‌وساز توسط افراد غیر متخصص موجب افزایش هزینه‌های ساخت و کاهش کیفیت شده و تداوم آن، تورم بخش مسکن را به همراه خواهد داشت.
جهانگیری در رابطه با بازه قیمتی آپارتمان در اصفهان نیز خاطرنشان کرد: قیمت آپارتمان در شهر اصفهان از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 25 میلیون تومان برای هر متر قرار دارد.
*حق پارکینگ شهرداری و موانع ساخت خانه‌های کوچک مقیاس
وی در خصوص میزان تقاضا برای خانه‌های 50 الی 60 متری و نقش این خانه‌ها در ایجاد رونق اذعان کرد: در اصفهان تا کنون خانه‌ای به این متراژ ساخته نشده و این چنین واحدهایی صرفاً در تهران به صورت انبوه‌سازی ساخته شده‌اند و متراژ آپارتمان‌های خالی در اصفهان عمدتاً از 130 متر به بالا است که مشکلات زیادی را برای بازار ایجاد کرده‌اند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان اصفهان در پاسخ به سؤالی در خصوص ارتباط عدم اقبال سازندگان به ساخت خانه‌های 60 متری و حق پارکینگ شهرداری تصریح کرد: سازندگان ملزم به تهیه یک پارکینگ به ازای هر واحد زیر 199 متر هستند و این تعداد برای واحدهای بالای 200 متر برابر 2 پارکینگ است.
وی در ادامه افزود: از این رو با توجه به هزینه بالای حق پارکینگ، سازنده تمایلی به ساخت واحد کوچک مقیاس ندارد و شورای شهر اگر به دنبال رونق در بازار مسکن اصفهان است می‌تواند با ارائه سیاست‌های حمایتی، این دست مشکلات را رفع کند؛ البته در این بین احترام معماری ایرانی-اسلامی اصفهان حفظ شود و ضمن این کار، فرش قرمزی برای سازندگان پهن شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار