فاضلاب شهرضا بعد از ۳۰ سال تکمیل می‌شود

با اجرای تبصره ۳ اجرای پروژه‌های فاضلاب، فاضلاب شهرستان شهرضا بعد از گذشت ۳۰ سال تکمیل می‌شود.

با اجرای تبصره ۳ اجرای پروژه‌های فاضلاب، فاضلاب شهرستان شهرضا بعد از گذشت ۳۰ سال تکمیل می‌شود.
به گزارش تسنیم، در حدود سه دهه از آغاز پروژه فاضلاب شهرضا می‌گذرد، این پروژه در 30 سال گذشته متحمل فراز و فرودهای بسیاری شده است و چیزی در حدود 35 درصد از این پروژه به بهره‌برداری رسیده است.
بالاخره بعد از گذشت 30 سال از اجرای این پروژه 27 اردیبهشت امسال کلنگ اجرای فاضلاب شهرضا بر زمین زده شد تا این پروژه بعد از گذشت سه دهه تکمیل شود.
فاضلاب شهرضا در چند سال گذشته همواره در ردیف بودجه‌های ملی حائز یک تا یک و نیم میلیارد تومان بودجه شده است. اما با گذشت زمان بسیار و پس از انتخابات سال 95 با وجود مشکلات بسیار در سطح شهرستان توسط نماینده شهرستان شهرضا جرقه‌ای برای پیگیری این پروژه زده شد و با برآوردهای انجام شده با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان می‌توان این پروژه را سامان داد به گونه‌ای که هم شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرضا اجرا شود و هم این‌که مردم محلات جرم‌افشار و منوچهرآباد پس از مدت‌ها از استشمام بوی بد فاضلاب رهایی پیدا کنند.
جانمایی اشتباه حوضچه‌های فاضلاب شهرضا
جانمایی حوضچه‌ها که در دهه 60 اتفاق می‌افتد، جانمایی اشتباهی بود که مردم محلات جرم‌افشار و منوچهرآباد را در این سال‌ها به دلیل بوی بد فاضلاب مورد اذیت و آزار قرار داده است. تصفیه خانه فاضلاب شهرضا در حدود 30 سال قبل ایجاد شده اما در این مدت انتشار بوی تعفن در هوای منطقه مردم مناطق اطراف آن را عاصی کرده است.
بررسی‌ها درباره این پروژه انجام شد دولت توانایی حمایت از این پروژه با چنین مبلغی را نداشت، بنابراین با رایزنی با شهرستان‌های دیگر و بخش‌های خصوصی چون مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی تصمیم بر آن شد که تبصره 3 اجرای پروژه‌های فاضلاب با مشارکت مردم، دولت و شهرداری تنها راه اجرای پروژه اضلاب شهرضا است.
در این راستا همکاری و تعامل شورای شهر چهارم بسیار اثرگذار بود و این طرح تصویب شد و از طریق پیگیری نماینده شهرضا و برگزاری جلسه با وزیر نیرو این طرح توسط وزیر نیرو تایید و به استان اصفهان ابلاغ شد.
بدین صورت در این طرح مبلغ 40 میلیارد تومان باید توسط شهرداری تأمین شود و در حدود 40 میلیارد تومان توسط دولت تامین شود، مسئولیت پیگیری تأمین این بودجه بر عهده نماینده است و مردم نیز در 12 تا 36 ماه به صورت اقساطی به این پروژه کمک می‌کنند.
با پیگیری‌های نماینده شهرضا و با برگزاری جلسات متعدد از طرف معاونت وزیر نیرو تیمی مأمور به مطالعه حوضچه‌های فاضلاب شهرضا شد و با مشارکت مهندسان داخلی و شرکتی آلمانی طرحی تحت عنوان حوضچه‌های فاضلاب ابلاغ شد، در فاز اول از مرداد ماه سال گذشته در حدود 1.5 میلیارد تومان برای نصب دستگاه‌های هواده در حوضچه‌های فاضلاب سرمایه‌گذاری شد. پس از نصب این دستگاه‌ها حوضچه‌های فاضلاب در مناقصه قرار گرفت. 25 دستگاه هواده شناور در حوضچه اول نصب شد و در کاهش میزان بوی نامطبوع موثر بود، بر اساس موارد مطرح شده به گفته مردم کاهش بوی فاضلاب در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
اما این دستگاه‌ها فقط بر روی یک حوضچه تعبیه شده و برای نظر نهایی در مورد میزان کاهش بو باید بر روی حوضچه‌های دیگر نیز نصب شود، هم اکنون مشاوران و کارشناسان آلمانی و ایرانی در حال بررسی وضعیت تصفیه‌خانه هستند.
هدف از اجرای این طرح این است که بتوان از پساب فاضلاب برای فضای سبز و تغییر چهره شهری شهرضا بهره برد و همچنین بتوان از این پساب برای کمک به صنایع پایین دست حوضچه‌های فاضلاب استفاده کرد.
عواید حاصل از فروش پساب فاضلاب شهرضا باید نصیب مردم شهر شود
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پروژه فاضلاب شهرضا که یکی از درخواست‌های مردم این شهرستان بود که از 30 سال پیش شروع شده ولی به علت وجود مشکلات مالی و تامین نشدن اعتبارات لازم به پایان نرسید.
سمیه محمودی افزود: در سال95 میزان اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه 135 میلیون تومان برآورد شد که با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی و اختصاص بودجه به صورت قطره چکانی از سوی دولت، تصمیم بر آن شد که این پروژه با همکاری دولت، بخش خصوصی و شهرداری تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه مصوبه پروژه فاضلاب شهرضا در دوره چهارم شورای شهر شهرضا تصویب شد و به امضای وزیر وقت رسید، بیان کرد: عواید حاصل از فروش پساب تصفیه شده فاضلاب شهری شهرضا باید نصیب مردم این شهر شود به همین دلیل به دنبال ایجاد ساز و کاری برای این منظور بودیم.
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود 300 لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب در شهرضا وجود دارد که در حال حاضر با توجه به تکیمل حدود 30 درصد از پروژه فاضلاب، 80 لیتر بر ثانیه آن در دسترس است و اگر این پروژه تکیمل شود 220 لیتر بر ثانیه به آن اضافه می‌شود.
وی تصریح کرد: بخشی از پساب فاضلاب هم اکنون در اختیار صنایع شهرستان قرار گرفته و مطالعات برای تخصیص بخش دیگر برای تعادل بخشی وضعیت آب شهرضا در حال انجام است.
محمودی اظهار داشت: بهترین راهکار برای اجرای این پروژه استفاده از راهکار قانونی تبصره 3 ماده واحد واحده قانون ایجاد تسهیلات تأسیسات آب و فاضلاب جهت شهرها است که بر اساس آن 34 میلیارد از اعتبارات لازم برای اجرای طرح از محل منابع دولتی و 100 میلیارد تومان مابقی آن نیز از محل مشارکت مردم و شهرداری تأمین شود.
پروژه فاضلاب شهرضا تا 3 آینده به بهره‌برداری می‌رسد
فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این باره، گفت: در شهرضا نیاز به احداث 450 کیلومتر شبکه فاضلاب بود که 150 کیلومتر آن پیش از این اجرایی شده و کار احداث 300 کیلومتر باقی مانده نیز پس از سالیان طولانی از 27 اردیبهشت آغاز شد.
علی اصغر رفیعی نژاد با بیان اینکه 50هزار انشعاب فاضلاب در شهرضا نیاز است که تاکنون فقط 15 هزار مشترک به شبکه فاضلاب شهری متصل هستند، افزود: 2میلیارد و600میلیون تومان از اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات عمرانی دولت و مابقی آن از محل تبصره 3 و مشارکت‌های مردمی تامین می‌شود.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شودکه پروژه فاضلاب شهرضا پس از یک دوره توقف طولانی تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار