کمبود کالاهای اساسی نداریم/ اثر ناچیز نرخ ارز بر ارزاق مردم

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: تاکنون در زمینه کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موردی گزارش نشده و بازار تحت نظارت است.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: تاکنون در زمینه کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موردی گزارش نشده و بازار تحت نظارت است.
رسول جهانگیری در گفت‌وگو با فارس در رابطه با برنامه‌های اتاق اصناف در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اتاق اصناف برای زمان‌های مخصوص نظیر ماه مبارک رمضان، شروع سال جدید تحصیلی، عید نوروز و ایام ماه محرم و صفر برنامه مشخصی دارد و بازار کالاهای اساسی و اغذیه‌فروشی‌ها را بیش از سایر ایام مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی در همین راستا افزود: از 10 روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان، بازرسان اتاق اصناف در بازار حضور داشته و بر نحوه توزیع کالا نظارت دارند، همچنین اگر کمبود کالایی نیز در بازار گزارش شود به ستاد تنظیم بازار گزارش داده و درخواست تزریق کالا به بازار مصرف می‌شود.
*کمبود کالاهای اساسی نداریم
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان بیان داشت: تاکنون در زمینه کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موردی گزارش نشده و بازار تحت نظارت است.
جهانگیری اذعان داشت: به منظور نظارت و بررسی بیشتر بازار، با رؤسای اتحادیه‌ها نیز هماهنگی لازم صورت گرفته و بازرسان اتحادیه نیز با حضور در بازار، بر نحوه عرضه محصولات نظارت می‌کنند.
وی در رابطه با قیمت زولبیا و بامیه خاطرنشان کرد: زولبیا و بامیه و سایر اقلام غذایی از رسته قیمت‌گذاری خارج شده است و تنها پنج اتحادیه هستند که طبق روال سابق همچنان مشمول قیمت‌گذاری محصولات خود هستند.
*نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها ادامه دارد

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در همین زمینه افزود: قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود اما این امر بدان معنا نیست که نظارتی بر روی قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه همچون گذشته بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه‌ها قیمت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با واحدی که اقدام به قیمت‌گذاری خارج از چارچوب کند، برخورد خواهد شد.
جهانگیری تصریح کرد: قیمت‌گذاری بر اساس درجه کیفیت کالاها صورت می‌گیرد و از اتحادیه‌ها نیز خواسته شده تا آنالیز قیمتی را برای محصولات تولیدی اتحادیه خود بر اساس کیفیت محصولات ارائه دهند.
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان یادآور شد: در رابطه با محصول پرتقاضای زولبیا بامیه، از اتحادیه گز و شیرینی خواسته شده که بر اساس کیفیت، این محصول را در سه دسته معمولی، خوب و ممتاز مورد بررسی قرار داده و بر قیمت آن نظارت کنند.
*نرخ ارز بر ارزاق مردم بی‌تأثیر است
وی در ادامه به عدم تأثیر نوسانات اخیر نرخ ارز بر قیمت کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تغییرات قیمت نرخ ارز بیشتر جنبه روانی داشت و با توجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفت، قیمت کالاهای اساسی کنترل شد و دستخوش تغییرات نشد.
جهانگیری در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر ارز مورد نیاز برای تهیه کالاهای اساسی، ارز تحصیلی، درمانی و مسافرتی به میزان کافی وجود دارد و آن چه واضح است تا کنون از محل ارز، تأثیر آن چنانی در بازار کالاهای اساسی ایجاد نشده است.
وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت یادآور شد: افزایش قیمت گوشت به دلیل افزایش نرخ ارز نبوده بلکه به خاطر فصل گرانی گوشت است و هر ساله، تا پایان اردیبهشت ماه عشایر اجازه کوچ ندارند و گوشت قرمز نوسان قیمت پیدا می‌کند.
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان همچنین اظهار داشت: نوسانات دلار تأثیر قابل توجهی بر ارزاق مردم نداشته و صرفاً بر کالاهایی که ریشه مواد اولیه آن در خارج بوده تأثیر گذاشته است.
*ریشه التهابات ارزی، سیاسی است
جهانگیری ریشه التهابات اخیر ارز را سیاسی دانست و تصریح کرد: کشور ما بیشتر درگیر مسائل سیاسی بوده و ریشه این مسائل نیز در فضای مجازی است و دشمنان در حال تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن زندگی روزمره مردم و مسموم کردن اذهان آن‌ها هستند اما با این حال، در ماه مبارک رمضان شرایط بازارها کاملاً عادی بوده و اتفاق ناگواری در آن رخ نداده است.
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در پایان متذکر شد: رصد بازار از سوی اتاق اصناف دنبال می‌شود و برای ماه مبارک رمضان نیز طرح ویژه‌ای در نظر گرفته شده و هرگونه مورد گزارش شده به این اتاق، با جدیت دنبال می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار