وداع با ایران برای سلام به روسیه

رویارویی با تیم امید ازبکستان در ورزشگاه آزادی آغازی بود برای بر یک سفر، سفر به ترکیه و سپس یونان و مهمتر از آن راهی شدن به سرزمین یخ و سرما در شروع فصل تابستان. ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در حالی شنبه‌شب مقابل تیم امید ازبکستان صف‌آرایی کردند که این بازی یک دیدار خداحافظی با تماشاگران و هواداران ایرانی فوتبال به شمار می‌رفت. شاگردان کی روش پس‌ازاین بازی راهی سفری می‌شوند که پایان آن نامشخص است. اگر مبنا بر آخرین بازی تیم ملی در جام‌جهانی تعیین شود چهارم تیر این سفر به پایان خواهد رسید. آنها ابتدا در ترکیه اردویی یک‌هفته‌ای برپا می‌کنند و در یک بازی دوستانه به مصاف تیم ملی این کشور می‌روند. سپس راهی یونان می‌شوند تا مقابل این تیم هم محک بخورند و با این دو دیدار پرونده بازی‌های خارج از ایران بسته خواهد و ملی‌پوشان ایرانی راهی روسیه می‌شوند. در روسیه هم یک بازی تدارکاتی مقابل لیتوانی پایانی خواهد بود بر تدارک تیم ملی برای حضور در مهمترین فستیوال فوتبالی جهان.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: رویارویی با تیم امید ازبکستان در ورزشگاه آزادی آغازی بود برای بر یک سفر، سفر به ترکیه و سپس یونان و مهمتر از آن راهی شدن به سرزمین یخ و سرما در شروع فصل تابستان. ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در حالی شنبه‌شب مقابل تیم امید ازبکستان صف‌آرایی کردند که این بازی یک دیدار خداحافظی با تماشاگران و هواداران ایرانی فوتبال به شمار می‌رفت. شاگردان کی روش پس‌ازاین بازی راهی سفری می‌شوند که پایان آن نامشخص است. اگر مبنا بر آخرین بازی تیم ملی در جام‌جهانی تعیین شود چهارم تیر این سفر به پایان خواهد رسید. آنها ابتدا در ترکیه اردویی یک‌هفته‌ای برپا می‌کنند و در یک بازی دوستانه به مصاف تیم ملی این کشور می‌روند. سپس راهی یونان می‌شوند تا مقابل این تیم هم محک بخورند و با این دو دیدار پرونده بازی‌های خارج از ایران بسته خواهد و ملی‌پوشان ایرانی راهی روسیه می‌شوند. در روسیه هم یک بازی تدارکاتی مقابل لیتوانی پایانی خواهد بود بر تدارک تیم ملی برای حضور در مهمترین فستیوال فوتبالی جهان.
کی روش؛ ناامید و خسته
تیم ملی پس از برگزاری دو بازی دوستانه در تعطیلات نوروز عملاً دیگر اردویی برگزار نکرد تا اینکه از شانزدهم اردیبهشت‌ماه، دوباره ملی‌پوشان را دورهم جمع کرد تا آنها را برای بازی در جام‌جهانی آماده کند اما در این اردو تنها چهار بازیکن حضور داشتند که موجب ناراحتی شدید سرمربی پرتغالی تیم ملی شد. این جمع چهارنفره تا همین هفته گذشته تغییری نکرد تا اینکه مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و باشگاه‌های داخلی بازیکنان ملی‌پوش خودشان را آزاد کردند و از سوی دیگر لژیونرها هم به این جمع اضافه شدند تا تمرینات تیم ملی سروشکل جدی‌تر به خود بگیرد. البته کی روش همچون گذشته به‌شدت از عملکرد فدراسیون و باشگاه‌ها ناراضی است و می‌گوید برنامه‌ای که یک سال پیش ارائه کرده هرچند مورد تأیید فدراسیون و باشگاه‌های داخلی قرارگرفته اما در اجرا با مشکلات جدی روبرو شده است. از سوی دیگر مجادله‌های کلامی کی روش با امیر قلعه‌نویی در همین یک هفته اخیر هم ‌درجه عصبانیت کی روش را به دنبال داشته و همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا کی روش از چهره واقعی‌اش در بازی با امید ازبکستان رونمایی کند. مردی خشمگین و افسرده که در نگاهش نوعی ناامیدی و افسوس موج می‌زند.
تیم ملی آماده نیست
بازی با همین تیم ازبکستان نشان داد تیم ملی نه‌تنها برای حضور در جام‌جهانی آماده نیست بلکه اگر حتی قرار بود در جام ملت آسیا که چندین پله از جام‌جهانی هم پایین‌تر است، شرکت کند هم، با این میزان آمادگی راه به‌جایی نمی‌برد. ناهماهنگی بازیکنان داخلی که تا جایی اعصاب‌خردکن شد که کی روش را وادار به‌عکس العمل کرد و این مربی پرتغالی از اشتباهات دامنه‌دار شاگردانش حسابی کلافه شد. تازه حریف مقابل تیم ملی با بازیکنان زیر 22 سال به میدان آمده بود و به تیمی ضعیف محسوب می‌شد. همین نمایش در پایان بازی چنان کی روش را ناراحت کرد که تمام عقده‌هایش را بر سر داور قطری این بازی خالی کرد بلکه بازیکنانش از حملات او در امان باشند. به‌هرحال باید پذیرفت یک مربی بزرگ همچون کی روش به‌خوبی می‌داند تیم ملی چه بازی‌های دشواری پیش رو دارد و باید با چه اندازه از آمادگی در جام‌جهانی ظاهر شود تا نتایج قابل دفاعی به دست آورد. بازی با تیم‌هایی همچون اسپانیا و پرتغال، بازیکنانی می‌خواهد که در اوج آمادگی باشند و هماهنگی عصب و عضله آنها به حداکثر ممکن رسیده باشد. این در حالی است که سرمربی تیم ملی از کیفیت پایین تمرین تیم‌های داخلی به‌خوبی آگاه است و برایش روشن است که بازیکنان ایرانی با این سطح از آمادگی هرگز توان رقابت با سوپر ستاره‌هایی همچون رونالد، ایسکو و....... را پیدا نخواهند کرد.
تفکرات متفاوت تاج و کی روش
تازه‌ترین صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال نکات مهمی دارد. مهدی تاج در این مصاحبه نشان داده که تفکراتش کاملاً با کی روش متفاوت است و برخلاف سرمربی تیم ملی هیچ مشکلی با حضور ملی‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان نداشته است. «برای بعضی از کارشناسان فوتبال که اردوی اخیر تیم ملی را آشفته‌ترین اردو نامیدند بسیار متأسفم. اردو بسیار عالی تشکیل شد و فدراسیون فوتبال وقتی دید تیم‌های استقلال و پرسپولیس بازی‌های مهمی در لیگ قهرمانان آسیا دارند اجازه داد تا آنها با بازیکنان ملی‌پوش به مصاف حریفان بروند. این سیاست فدراسیون بسیار درست بود زیرا اگر اجازه استفاده از بازیکنان ملی‌پوش را به آنها نمی‌دادیم هر دو نماینده کشورمان حذف می‌شدند و این برای فوتبال ما به‌هیچ‌عنوان خوب نبود. به کارلوس کی روش نیز اعلام کردیم که مدتی بدون بازیکنان استقلال و پرسپولیس اردو را برگزار کند و او نیز در مصاحبه‌اش گفت که من طبق نظر فدراسیون عمل می‌کنم. لژیونرها نیز نمی‌توانستند بازی‌های خود را لغو کنند و به ایران بیایند، بنابراین ما چند روز اردو را بدون لژیونرها و بازیکنان استقلال و پرسپولیس برگزار کردیم. اگر بازیکنان ملی‌پوش را از تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا می‌گرفتیم جنجال به پا می‌شد و همه می‌گفتند ما چنین چیزی را در هیچ جای دنیا ندیده‌ایم.»
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار