اما و اگرهای نظارت بهداشتی بر استخر‌ها

با توجه به شروع فصل گرما، استقبال مردم و گردشگران از استخرها و پارک‌های آبی بیشتر می‌شود، اما هرچه این استقبال بیشتر شود آبِ استخرها آلوده‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد استخرها در روزهای اوج ورود مسافر، میزان کلر بیشتری به آب اضافه می‌کنند که طبیعتا ضررهای زیادی دارد، نظارت بر استخرها در این ایام چقدر است؟

«با توجه به شروع فصل گرما، استقبال مردم و گردشگران از استخرها و پارک‌های آبی بیشتر می‌شود، اما هرچه این استقبال بیشتر شود آبِ استخرها آلوده‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد استخرها در روزهای اوج ورود مسافر، میزان کلر بیشتری به آب اضافه می‌کنند که طبیعتا ضررهای زیادی دارد، نظارت بر استخرها در این ایام چقدر است؟»، «اگر نظارت درستی بر افراد و بهداشتی بودن آب استخرها نشود از طریق آبِ استخرها، بیماری‌های زیادی انتقال‌پذیرند، به همین دلیل با وجود اینکه برای کاهش درد زانوهایم، استفاده از استخر توصیه شده است، از ترس ابتلا به بیماری‌های بدتر نمی‌توانم زیاد از آن‌ها استفاده کنم. لطفا نظارت و برخوردها را بیشتر کنید.» مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا در این‌باره اظهارکرد: حداقل ماهی دو بار نظارت بر استخرها صورت می‌گیرد که شامل بازدید از شرایط محیطی استخر، نظافت، کمدها، دوش‌ها، سیستم تصفیه، بوفه، دمای آب، وضعیت سونا و جکوزی، شفافیت آب، ph آب، میزان کلر آب، کنترل کیفیت میکروبی و شیمیایی آب و... است.
علی‌اصغر حسنی با اشاره به اینکه ٨۵ استخر، تحت پوشش دانشگاه است که ٧٠ واحد آن در مشهد قرار دارد، بیان کرد: سال گذشته بیش از هزار و ٧٠٠مورد بازدید از این استخر‌ها انجام شده که ١۵١ مورد اخطار و اقدام قانونی و هشت مورد نیزبه تعطیلی منجر شده است.
وی گفت: در مجموع، استخرها کارشناس بهداشتی از بخش خصوصی‌هم دارند که بهداشت استخر و آب را کنترل و به صورت خوداظهاری به مراکز بهداشت اعلام می‌کنند. در‌این باره بیش از ٩۵درصد نتایج اعلام شده با نظارت مراکز‌بهداشت مطابقت داشته‌است و وضعیت این استخرها در شرایط خوبی قراردارد.
وی با بیان اینکه شماره ١٩٠ برای رسیدگی به شکایات بهداشتی مردم اختصاص یافته‌است، ادامه داد: از تعداد محدودی از استخرها شکایت شده است که بیشترین تخلف منجر به تعطیلی استخرها مربوط به افت کیفیت آب استخر و شرایط غیربهداشتی آن‌ها بوده است.
احتمال انتقال «زگیل» و «قارچ»
مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در پاسخ به شهرآرا، اظهار کرد: مهم‌ترین بیماری پوستی انتقال‌پذیر از طریق آب استخرها، زگیل است که بیشتر در ناحیه کف پاها و انگشتان بروز می‌یابد.
دکتر مسعود ملکی افزود: بیماری پوستی «قارچ» در همه نقاط بدن و بیشتر در انگشتان پا و کشاله‌ران اتفاق می‌افتد و در صورتی که این بیماران بهداشت را رعایت نکنند، افرادی که در معرض تماس با آن قرار بگیرند نیز دچار این بیماری می‌شوند.
وی بیان کرد: توصیه می‌شود در فصل تابستان افراد از استخرهای سرپوشیده استفاده کنند، زیرا سرطان‌پوست شایع‌ترین سرطان در ایران و آفتاب عامل بروز آن است؛ در واقع استخر روباز احتمال ابتلا به این سرطان را بیشتر کرده و به چروک، افتادگی و لک در پوست منجر می‌شود.
مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در این استخرها کلر زیادی استفاده می‌شود که کلر زیاد به خشکی پوست منجر می‌شود، همچنین احتمال بروز یا تشدید بیماری «اگزما» را نیز افزایش
می‌دهد.
ملکی توصیه کرد: افراد، پیش و پس از ورود به استخر، از کر‌م‌های نرم‌کننده برای بدن استفاده کنند تا از خشکی پوست و عوارض آن پیشگیری شود.

منبع: روزنامه شهرآرا
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار