کارتن‌خواب کلاهبردار

کارتن‌خواب ۵٨ساله کرجی که به شیوه برنده شدن سفر عتبات از استاد یکی از دانشگاه‌های مطرح مشهد کلاهبرداری کرده بود، توسط پلیس فتا خراسان‌رضوی شناسایی و به دام قانون افتاد.

کارتن‌خواب ۵٨ساله کرجی که به شیوه برنده شدن سفر عتبات از استاد یکی از دانشگاه‌های مطرح مشهد کلاهبرداری کرده بود، توسط پلیس فتا خراسان‌رضوی شناسایی و به دام قانون افتاد.
ماجرای این پرونده از آنجا شروع شد که چندی پیش مردی میان‌سال به هویت مسعود پا به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٢‌مشهد گذاشت و پس از تنظیم شکوائیه‌ای به شعبه ٢٠۶بازپرسی این مجموعه قضایی هدایت و در مقابل قاضی پرونده‌اش قرار گرفت.
مسعود اظهار کرد که فردی با فریب او مبلغ پنج میلیون و ١٠٠هزار تومان از حسابش به صورت غیرمجاز برداشت کرده است. شاکی پرونده در تشریح جزئیات اتفاقی که برایش رخ داده بود به مقام قضایی گفت: فوق‌لیسانس دارم و استاد یکی از دانشگاه‌های مطرح ‌مشهد هستم. چند روز پیش فردی با تلفن همراهم تماس گرفت و بیان کرد مجری رادیو جوان است و مدعی شد که من برنده خوش‌شانس آن‌ها هستم و در قرعه‌کشی سفر کربلا برنده شده‌ام. او مدام با من حرف می‌زد و در لابه‌لای حرف‌هایش خواست تا به نزدیک‌ترین عابربانک مراجعه و مبلغ جایزه را دریافت کنم.مرد میان‌سال ادامه داد: وقتی در پای عابربانک حاضر شدم آن مرد گفت که گزینه انگلیسی را انتخاب کن و بعد کارهایی را که می‌خواست‌ برایش انجام دادم. متهم به طرز ماهرانه و حیله‌گرانه‌ای من را فریب داد و بدون اینکه حتی به رفتارش مشکوک شوم مبلغ کارت‌به‌کارت را به صورت تک رقمی برایم خواند و من نیز با این خیال که ارقام شماره شناسه یا شماره کارت هستند آن‌ها را یکی پس از دیگری کنار هم قرار دادم و در صفحه عابر‌بانک زدم. پس از کلی حرف‌زدن آن مرد گفت که دکمه تأیید (Enter) را فشار دهم و من نیز درخواست این مرد شیاد را مو‌به‌‌مو انجام دادم. با خاتمه عملیات به ظاهر انتقال مبلغ قرعه‌کشی به کارت بانکی‌ام خیال می‌کردم که دیگر همه چیز تمام شده است و به زودی عازم کربلا می‌شوم که آن مرد گفت مشکلی پیش‌آمده است و کارتی را که برای این کار انتخاب کرده‌ام مورد پذیرش قرار نگرفته است و برای همین باید با کارت بانک دیگری مجددا این اقدامات را انجام دهم.
مسعود بیان کرد: آن روز تمام حواسم به کربلا رفتن بود و اصلا نمی‌دانستم که چه کاری انجام می‌دهم. من که نمی‌خواستم این موقعیت به ظاهر خوب از دستم برود به آن مرد گفتم کارت دیگری دارم و آن کارت را داخل دستگاه گذاشتم و مجددا همان اقدامات قبلی را تکرار کردم. پس از خاتمه تراکنش آن مرد شیاد از من خداحافظی کرد و گفت: «از سفرت لذت ببر». وقتی به خانه برگشتم و دو پیامک انتقال وجه که برایم ارسال شده بود را مشاهده کردم متوجه شدم چه کلاه بزرگی بر سرم رفته است. آن مرد شیاد با فریب من پنج میلیون و ١٠٠هزار تومانی را که داخل دو کارت عابربانکم بود بدون اینکه بویی ببرم برداشته بود.
دستگیری متهم در کرج
با طرح این شکایت دستور پیگری پرونده صادر و تیمی از مأموران پلیس فتا خراسان‌رضوی مسئول ادامه تحقیقات این پرونده شدند. ضابطان قضایی در همان ابتدا شماره حسابی که مبلغ کسر شده از حساب شاکی به آن واریز شده بود را شناسایی و طی هماهنگی قضایی مسدود کردند.
تیم بررسی‌کننده در قدم بعدی خود به رصد مکانی صاحب حساب پراختند که مشخص شد متهم اهل و ساکن شهرستان ملارد از توابع استان البرز است. مأموران در ادامه تحقیقات خود به اطلاعات دیگری دست یافتند که نشان می‌داد متهم به تازگی از یک فروشگاه تلفن همراه در همان شهرستان یک گوشی تلفن همراه خریده و مبلغ آن را در همان فروشگاه کارت کشیده است. با روشن شدن این موضوع مأموران با فروشگاه مورد نظر تماس گرفتند و صحت موضوع را از مالک فروشگاه پیگیری کردند.
صاحب فروشگاه پس از اطلاع از ماجرا بیان کرد متهم یکی از مشتریانش است و هر چند روز یک‌بار برای گرفتن پول به مغازه‌اش می‌آید. مأموران اداره فضای مجازی پلیس فتا خراسان‌رضوی پس از کسب این اطلاعات موضوع را به بازپرس پرونده اعلام و با گرفتن‌ نیابت قضایی راهی شهر کرج شدند. پیگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه با همکاری صاحب فروشگاه تلفن همراه، متهم که مردی ۵٨ساله بود دستگیر و به مشهد منتقل شد.
من کارتن خواب هستم
این مرد ۵٨ساله که سیروس نام دارد پس از انتقال به مشهد در جلسه بازپرسی حاضر و در برابر قاضی پرونده‌اش قرار گرفت. او که مدعی بود هیچ نقشی در این کلاهبرداری نداشته است به بازپرس شعبه ٢٠۶دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٢مشهد گفت: از چند سال پیش درگیر موادمخدر شدم و دختر و پسرهایم مرا به خانه‌شان راه نمی‌دادند به همین دلیل به خیابان‌ها و خرابه‌ها پناه بردم. چند وقتی کارتن‌خواب بودم و برای اینکه بتوانم هزینه مواد و خوراکم را تأمین کنم شروع به جمع‌آوری ضایعات ‌کردم. زندگی‌ام به هر نحسی بود می‌گذشت تا اینکه با رامین و عباس که دو جوان کم‌ سن‌و‌سال بودند آشنا شدم. متهم ادامه داد: آن‌ها به من ۵٠هزار تومان دادند و خواستند که به بانک بروم و یک حساب باز کنم. رامین می‌گفت بابت هر کارت‌به‌کارتی که به وسیله کارتم انجام بدهند مبلغ ۵٠‌تا ١٠٠هزار تومان به من می‌دهند. البته سر وعده‌شان هم بودند و چند مرتبه به من ۵٠‌تا ١٠٠هزار تومان دادند. من گوشی تلفن همراه نخریدم و اصلا گوشی لازم ندارم فقط چند مرتبه به این مغازه مراجعه و مبلغی که قرار بود رامین و عباس به من بدهند را کارت کشیدم و پولش را از مغازه‌دار گرفتم. من هیچ اطلاعی از کار آن‌ها نداشتم و شاکی پرونده را هم نمی‌شناسم. آقای قاضی من به درستی نمی‌توانم حرف بزنم چه برسد که بخواهم با افرادی تماس بگیرم و با لفاظی سرشان کلاه بگذارم.
اظهارات عجیب دختر متهم
به دستور بازپرس پرونده، با فرزندان متهم که در کرج ساکن بودند تماس گرفته شد و موضوع به آن‌ها اطلاع‌رسانی شد. یکی از دخترهای این پیرمرد کارتن‌خواب برای پیگیری پرونده پدرش به مشهد آمد. او با درخواست پرداخت میزان کلاهبرداری و کسب رضایت شاکی بیان کرد: «پدرم چندوقتی است که درگیر موادمخدر شده است و همسرم اجازه نمی‌دهد که او با ما زندگی کند، از طرفی سایر خواهران و برادرانم نیز حاضر به پذیرش او نیستند. با این وضعیت پدرم در کوچه و خیابان‌ها می‌خوابد.» متهم پس از تکمیل تحقیقات اولیه با قرار متناسب قضایی راهی زندان شد و تحقیقات این پرونده برای شناسایی دو جوانی که متهم ادعا کرده بود این اقدامات از سوی آن‌ها طرح‌ریزی شده است توسط مأموران پلیس‌فتا خراسان‌رضوی ادامه دارد.

منبع: روزنامه شهر آرا
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار