یک بازیکن غیربومی و دیگر هیچ

لیست 23 نفره تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی در حالی اعلام شد که دو تیم اصفهانی لیگ برتر تنها یک نماینده در جام‌جهانی خواهند داشت. رشید مظاهری دروازه‌بان سرحال و قبراق ذوب‌آهن تنها بازیکنی به شمار می‌رود که در قالب تیم ملی پرچم فوتبال باشگاهی اصفهان را در دست خواهد داشت.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز: لیست 23 نفره تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی در حالی اعلام شد که دو تیم اصفهانی لیگ برتر تنها یک نماینده در جام‌جهانی خواهند داشت. رشید مظاهری دروازه‌بان سرحال و قبراق ذوب‌آهن تنها بازیکنی به شمار می‌رود که در قالب تیم ملی پرچم فوتبال باشگاهی اصفهان را در دست خواهد داشت. علی کریمی و سعید آقایی دو بازیکن سپاهان هم در لیست 35 نفره اولیه کی روش حضور داشتند اما هر دو خط خوردند تا دروازه‌بان ذوب‌آهن تنها بازیکن فوتبال باشگاهی اصفهانی در لیست 23 نفره باشد. به این ترتیب یکی از قطب‌های فوتبال کشور یعنی اصفهان حضور پررنگی را در جام‌جهانی تجربه نخواهد کرد و این موضوع بیشتر ضعف‌های فراوانی که فوتبال شهر در سال‌های گذشته متحمل شده را آشکار می‌کند. البته زمانی شرایط حادتر می‌شود که سابقه رشید مظاهری یکی از دروازه‌بان‌های تیم ملی هم زیر ذره‌بین برود. بازیکنی اهل گچساران که تا چند سال پیش در فوتبال اصفهان حضور نداشت و پس‌ازاین که پیراهن ذوب‌آهن را به تن کرد نام و نشانی یافت و باپشتکاری وصف‌ناپذیر خودش را به تیم ملی رساند و جایگاه ویژه‌ای پیش کی روش به دست آورد. بازیکنی غیربومی که از پله‌های رشد و ترقی را در باشگاه فولاد خوزستان طی کرد اما با انتخابی درست خیلی زود خودش را بالا کشید.
اصفهان و دو نماینده در جام‌جهانی 2014
فوتبال باشگاهی اصفهانی در جام‌جهانی 2014 دو نماینده داشت. رحمان احمدی دروازه‌بان آن زمان ذوب‌آهن و قاسم حدادی فر بازیکنانی محسوب می‌شدند که از فوتبال باشگاهی اصفهان به تیم مای راه یافتند و در میان مردان منتخب کی روش جای گرفتند. البته هیچ‌یک از این دو بازیکن فرصت خودنمایی در جام‌جهانی را پیدا نکردند و بدون بازی به کشور بازگشتند تا تنها حضور در جام‌جهانی برزیل به کارنامه آنها سنجاق شود. در این میان مهدی شریفی بازیکن اهل تیران که در آن مقطع نامی با سپاهان برای خودش دست‌وپا کرده بود هم یکی از بازیکنانی به شمار می‌رفت که امید زیادی به درخشش او در ترکیب تیم ملی می‌رفت اما پس از اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی از ترکیب نهایی خط خورد. در آن بازه زمانی کی روش به دلیل عدم همکاری باشگاه‌ها تعدادی از بازیکنان سرحال فوتبال ایران را با خودش به برزیل نبرد تا تیم ملی از این موضوع آسیب‌هایی جدی ببیند.
فوتبال اصفهان هنوز به حاج صفی می‌بالد
تنها خروجی فوتبال باشگاهی اصفهان در یک دهه اخیر که بازیکنی قابل‌اتکا و باتجربه هم محسوب می‌شود احسان حاج صفی است. او که اهل کاشان است خیلی زود در فوتبال اصفهان چهره شد و با پیوستن به تیم سپاهان مسیر تازه‌ای را پیش روی خودش دید. حاج صفی برای نخستین بار سال 2008 زمانی که تنها 18 سال داشت توسط علی دایی به تیم ملی دعوت شد. او آن زمان حدود یکی دو سالی بود که به ترکیب سپاهان راه‌یافته بود و برای این تیم در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کرد. حاج صفی از سال 2008 تاکنون هرگز حضور در اردوهای تیم ملی را از دست نداده، مگر به دلیل محرومیت یا مصدومیت و همواره یکی از بازیکنان ثابت بوده است. چه در زمان مربیگری افشین قطبی و چه کی روش که حدود هشت سال است روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند. حاج صفی در این سال‌ها دو بار حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرده و یک‌بار هم همراه تیم ملی در جام‌جهانی حاضرشده و در این تورنمنت مهم سه بازی انجام داده است. احسان البته سابقه بازی در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو را نیز در کارنامه خود دارد. به این ترتیب این بازیکن اهل کاشان اما پرورش‌یافته در مکتب سپاهان در 28 سالگی دومین حضورش در جام‌جهانی را تجربه خواهد کرد که آماری کم‌نظیر به‌حساب می‌آید.
موازنه‌ای که بر هم خورد
دو باشگاه اصفهانی فوتبال در لیگ هفدهم کاملاً عملکردی متفاوت را به نمایش گذاشتند و یکی بر رتبه قابل‌تحسین دومی نشست اما دیگری به جایگاه نازل دومی بسنده کرد. ذوبی‌ها در نیم‌فصل دوم لیگ پیشرفت حیرت‌انگیزی را تجربه کردند و در رقابت با سه تیم دیگر عنوان نایب‌قهرمانی را به خودشان اختصاص دادند. در نقطه مقابل سپاهانی‌ها تا هفته‌های پایانی برای فرار از منطقه سقوط می‌جنگیدند و با خوش‌شانسی است توانستند در لیگ برتر باقی بمانند. بر این اساس به نظرمی رسید سهم تیم ذوب‌آهن در تیم ملی بسیار بیشتر از رقیب همشهری باشد اما در لیست اولیه چنین نبود و سپاهانی‌ها با دو بازیکن در مقابل تک بازیکن ذوب‌آهن برتری محسوسی داشتند. در لیست نهایی که پس از بازی تدارکاتی با امید ازبکستان اعلام شد این معادله به سود ذوبی‌ها تغییر کرد چرا هر دو بازیکن سپاهان از ترکیب نهایی تیم ملی خط خوردند. البته اگر علی کریمی آسیب نمی‌دید به‌احتمال فراوان در لیست نهایی باقی می‌ماند و سعید آقایی شانس چندانی برای حضور در جام‌جهانی نداشت. با این اوصاف تعادل در تعداد بازیکنان حاضر در جام‌جهانی از فوتبال اصفهان برقرار می‌شد اما درنهایت یک مصدومیت بی‌موقع این موازنه را به سود ذوبی‌ها بر هم زد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار