با قدیمی‌ترین شهرهای دنیا آشنا شويد

شهرهای قدیمی جهان را می‌شناسید؟ شهر شما چند سال عمر دارد؟ شاید تابه‌حال به این موضوع فکر نکرده باشید اما شهرهایی در دنیا وجود دارند که قدمتی برابر با ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد دارند.

شهرهای قدیمی جهان را می‌شناسید؟ شهر شما چند سال عمر دارد؟ شاید تابه‌حال به این موضوع فکر نکرده باشید اما شهرهایی در دنیا وجود دارند که قدمتی برابر با ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد دارند. قدمت شهرها رابطه مستقیمی بافرهنگ و جاذبه‌های تاریخی آن‌ها دارد. با ما همراه باشید تا قدیمی‌ترین شهرهای دنیا را بشناسید.
بنارس، هند
بنارس، شهری در کرانه رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش هند است. این شهر یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست. بنارس از مراکز مهم شیعیان شبه‌قاره هند است. اولین ساکنان بنارس ۱۰۰ سال قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. بر اساس افسانه‌های هندی، خدای ویرانگر «شیوا» این شهر را ساخته است؛ دانشمندان قدمت این شهر را چیزی حدود ۳۰۰۰ سال تخمین زده‌اند.
کادیس، اسپانیا
کادیس یا قادص مرکز استان کادیس اسپانیاست. اولین ساکنان کادیس ۱۱۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. شهر کادیس محل اقامت نیروی دریایی اسپانیا و خانواده‌های‌شان بوده است.
تبای، یونان
شهر تبای یا تبس در استان یونان مرکزی است و در منطقه باستانی بویوتیا قرار دارد. این شهر نقش مهمی در اسطوره‌های یونانی بازی می‌کند. تبای در عصر باستان رقیب اصلی آتن بوده و در سال ۴۸۰ قبل از میلاد در زمان حمله خشایار شاه به جبهه ایران پیوسته است. اولین ساکنان تبای در حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند.
لارناکا، قبرس
لارناکا شهری در ساحل جنوب شهری کشور قبرس است. اولین ساکنان این شهر حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد در آن سکنی گزیدند. این شهر ساحلی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای قبرس است و در گذشته نام شهر کیتیرون بود.
آتن، یونان
اولین ساکنان آتن در حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. آتن یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی یونان است که نام آتنا، الهه جنگ و خرد از این شهر گرفته شده است. آتن مهد تمدن یونان است. بناهای تاریخی آتن هنوز هم به صلابت گذشته در این شهر وجود دارند و سالانه میلیون‌ها توریست از این شهر تاریخی دیدن می‌کنند.
بلخ، افغانستان
اولین ساکنان بلخ حدود سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. بلخ را کهن‌ترین شهر تاریخ جهان نامیده‌اند که یکی از شهرهای مهم امپراتوری ایران نيز بوده است. لقب «مادر شهرهای جهان» به شهر بلخ افغانستان تعلق دارد. بلخ یکی از قطب‌های صنعت پنبه است. در این شهر کهن بزرگان بسياری زیسته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، ناصرخسرو قبادیانی، رابعه بلخی، رشیدالدین وطواط و ابوالموید بلخی اشاره کرد.
کرکوک، عراق
اولین ساکنان کرکوک حدود سال ۲۲۰۰ قبل از میلاد در این شهر ساکن شدند. کرکوک در گذشته به عنوان پایتخت سیاسی بابلی‌ها شناخته می‌شد؛ خرابه‌های ارگ‌های ۵۰۰۰ ساله هنوز در این خاک وجود دارند. کرکوک یکی از غنی‌ترین شهرهای عراق و ۴۰ درصد صادرات نفت عراق از این شهر است.
صور، لبنان
صور شهری در جنوب لبنان است. در دوران باستان این شهر متعلق به فینیقی‌ها بوده است. فینیقیان قومی دریانورد بودند و برای اولین بار الفبا را اختراع کردند. صور امروز چهارمین شهر بزرگ دنیاست و معنای لغوی صور، «صخره» است. این شهر مدتی به دست اسکندر فتح و در سال ۶۴ قبل از میلاد به یک شهر تمام رومی تبدیل شد. اولین ساکنان صور حدود ۲۷۵۰ سال قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند.
اورشلیم، فلسطین
اورشلیم یا بیت‌المقدس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست که در حال حاضر تحت تصرف اسرايیلی‌ها قرار دارد. اسرايیل موسسه‌های دولتی خود را در این شهر بنا نهاده است. اورشلیم یکی از چهار شهر مقدس یهودیان شمرده می‌شود که سه شهر دیگر عبارتند از: صفاد، حبرون و طبریه. این شهر سومین شهر مهم جهان اسلام است که در طول تاریخ ۲۳ بار محاصره شده و ۵۲ بار مورد حمله قرار گرفته است. اورشلیم طی سالیان گذشته دو بار تخریب شده است. اولین ساکنان بیت‌المقدس حدود ۲۸۰۰ سال پیش در این شهر سکنی گزیدند.
فیوم، مصر
فیوم یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای مصر است. اولین ساکنان فیوم ۴۰۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. فیوم در بخش جنوبی قاهره قرار دارد و مساجد و حمام‌های تاریخی بسياری در این شهر قرار دارند. اهرام اهیل و هاوارا در نزدیکی فیوم قرار دارند.
شوش، ایران
شوش، قدیمی‌ترین سکونتگاه تاریخ شناخته شده است. اولین دهکده‌های مسکونی در شوش ساخته شده اند. در روزگار باستان دو تمدن میان‌رودان و ایلام بر شهر شوش تاثیر مستقیمي داشتند. شوش در زمان ایلامی‌ها مهم‌ترین مرکز تمدن بود و در عصر هخامنشی پایتخت سیاسی شد. در زمان هخامنشیان راه شاهی از شوش به پاسارگاد و تخت جمشید ساخته شد و به این صورت این شهر در همه ادوار مرکز توجه بوده است.۴۲۰۰ قبل از میلاد اولین ساکنان در شوش ساکن شدند.
منبع: روزنامه قانون

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار