ایران متحد تر خواهد شد

اظهارات گستاخانه وزیر امور خارجه آمریکا، با واکنش گسترده مقامات کشورمان و حتی مسئولان بین‌المللی رو به رو شده است.

اظهارات گستاخانه وزیر امور خارجه آمریکا، با واکنش گسترده مقامات کشورمان و حتی مسئولان بین‌المللی رو به رو شده است. عصر دوشنبه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، که تازه از مسئولیت سازمان مرکزی اطلاعات این کشور به این مسئولیت گمارده شده است، طی سخنرانی در اندیشکده «هریتیج» به تشریح راهبرد جدید کشورش در‌قبال ایران پس‌از خروج از توافق هسته‌ای پرداخت. وی در این سخنرانی با طرح ادعاهای واهی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، کشورمان را به تحریم‌های شدید و جدیدتر تهدید کرد. پومپئو در این سخنرانی، خواستار توافقی جدید با ایران شد، توافقی که شامل ١٢بند بود. چند‌ساعت بعد، موج واکنش‌ها درباره این ادعاها و زیاده‌خواهی دولت‌مرد تازه‌وارد آمریکایی آغاز شد.
حجت‌‌الاسلام حسن روحانی همان شب، در پاسخ به این گزافه‌گویی وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: دنیای امروز نمی‌پذیرد که آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد. کشورها استقلال دارند؛ البته با فشار کار خود را انجام می‌دهند، اما دنیا این منطق را نمی‌پذیرد. آقایی که تا دیروز در مرکز جاسوسی بوده، الان به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی شده است و می‌خواهد تعیین تکلیف کند. شما چه کاره هستی که درباره ایران و جهان تصمیم بگیری؟ زمان این حرف‌ها گذشته. مردم ما صدها بار این حرف‌ها را شنیده‌ و بی‌اعتنایی کرده‌اند.
وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای، اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام‌های دولت این کشور دانست و افزود: ایران با رد تک‌تک اتهامات و اکاذیب مطرح‌شده در این به‌اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می‌داند.
به گزارش ایرنا، این بیانیه تأکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران، نظامی برآمده از انقلاب اسلامی مردم ایران است که در طول چهاردهه حیات پربرکت خود در‌مقابل همه توطئه‌های شوم آمریکا و متحدان آن کشور سرافرازانه ایستاده و پیروز شده است و از این پس نیز مقتدرانه به حیات خود ادامه خواهد داد و توطئه‌های جدید آمریکا را نیز به شکست خواهد کشانید.
علاوه‌بر‌این، محمدجواد ظریف در واکنش به اظهارات خصمانه وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران در توییتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در‌نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد.وی در ادامه این توییت افزود: ایران، در‌عین‌حال، در‌حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکاست.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، هم در واکنش به این زیاده‌خواهی در توییتر خود نوشت: وزیر خارجه ترامپ ٤٠سال از زمان عقب است. اساسا ملت ایران انقلاب کردند تا کسی نتواند به آن‌ها امر و نهی کند. دولت ترامپ هم مثل گذشتگان خود مجبور است با این واقعیت منطقه کنار بیاید که ایران با پشتوانه تاریخی و تمدنی‌اش، کشور و ملت بزرگ خاورمیانه است و با این ملت باید با زبان ادب و منطق سخن گفت، نه تهدید.
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اعلام استراتژی جدید آمریکا درباره ایران از الطاف خفیه الهی برای درک عظمت انقلاب اسلامی، توانایی ملی و صلابت رهبری است. ملت ما برای پاسخ به آمریکا متحدتر خواهد شد. پاسخ ایران به ترامپ، نه عجولانه، ولی دردناک خواهد بود.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در جلسه روز گذشته بهارستان و در پاسخ به اخطار حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: وزیر خارجه آمریکا لیاقت نداشت که در صحن درباره حرف‌های او صحبتی انجام شود؛ آن‌قدر حرف‌های بی‌حساب زد که احتیاج به پاسخ نداشت؛ همان‌طورکه وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ او را داد.
حاجی‌دلیگانی با استناد به اصل‌۱۱۰ قانونی اساسی در اخطار خود گفت: چرا رئیس مجلس، در نطق اول خود، به یاوه‌گویی‌های وزیر امورخارجه آمریکا پاسخی نداد؟
همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، در حاشیه جلسه دیروز مجلس و در جمع خبرنگاران درباره‌ اظهارات وزیر خارجه‌ آمریکا گفت: به‌اندازه‌ کافی به صحبت‌های او واکنش نشان داده شده است. وزیر خارجه آمریکا در حدی نیست که بخواهیم به اراجیف او پاسخ دهیم.
عارف‌، پاسخ‌های وزیر خارجه کشورمان را به وزیر خارجه آمریکا بسیار خوب دانست و گفت: همان‌طور‌که آقای لاریجانی نیز در جلسه امروز بیان کرد، وزیر خارجه آمریکا در شأن ما نیست که بخواهیم اراجیف یک ابله را پاسخ دهیم و صد نفر بخواهند به او جواب دهند؛ همین اندازه کافی است.
اظهارات پومپئو، واکنش مقامات بین‌المللی را نیز در پی داشته است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در‌این‌باره تصریح کرد: توافق هسته‌ای با ایران و ادامه پشتیبانی از آن، دستاورد بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است که تضمین می‌کند ظرفیت‌های هسته‌ای ایران، کماکان و صرفا برای اهداف صلح‌آمیز خواهد بود. وی تأکید کرد: اتحادیه اروپا به ادامه اجرای مؤثر و کامل برجام تا‌زمانی‌که ایران نیز به همه تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش پایبند باشد، متعهد است و خواهد بود.

منبع: شهرآرا
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار