نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در فولادمبارکه

با پایان یافتن عملیات نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در انبار روباز ناحیه نورد گرم فولادمبارکه، امکان ذخیره‌سازی تختال و کلاف در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و همچنین فضای سیر قطار و کامیون به‌منظور بارگیری در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع فراهم شد.

اصفهان امروز: با پایان یافتن عملیات نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در انبار روباز ناحیه نورد گرم فولادمبارکه، امکان ذخیره‌سازی تختال و کلاف در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و همچنین فضای سیر قطار و کامیون به‌منظور بارگیری در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع فراهم شد.

مدیر اجرای پروژه‌های جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: عملیات ساخت، نصب و راه‌اندازی این جرثقیل با توجه به سیاست‌های فولادمبارکه در راستای توسعه صادرات و رفع مشکلات و محدودیت‌ها درزمینه بارگیری ریلی محصولات انجام شد.
حمید شجاعی با بیان اینکه از جرثقیل دروازه‌ای جهت جابه‌جایی مواد در محل‌های روباز و مکان‌هایی استفاده می‌شود که امکان جابه‌جایی در امتداد ریل حرکت طولی میسر است گفت: بیشترین کاربرد این نوع جرثقیل‌ها در کارخانه‌ها و بنادر ساحلی و خشک است.
وی در خصوص فرایند عملیات ساخت و نصب این جرثقیل اظهار داشت: پس از طرح مشکل و ارجاع آن به مهندسی کارخانه و مطالعه طرح، پیشنهاد ساخت چنین جرثقیلی داده شد و با همکاری واحد خرید در دستور کار قرار گرفت.

در همین زمینه مجید نصیری، رئیس اجرای پروژه‌های ایمنی، اطفای حریق و محیط‌زیست فولاد مبارکه نیز دراین‌باره اظهار داشت: طول کلی پل جرثقیل دروازه‌ای نصب شده در سایت انبار روباز ناحیه نورد گرم ۸۱ متر، دهانه یا همان فاصله بین دو ستون 35.5 متر و کنسول یا قابلیت باربرداری و بارگیری خارج از ستون نیز در هر طرف ۱۵ متر است که با احتساب مسیر حرکت طولی ۲۰۰ متری کنونی، فضای انبارشی معادل ۱۳۰۰۰ مترمربع را تا ارتفاع ۱۰ متری ایجاد کرده است و این فضا در آینده و با ادامه یافتن ریل‌های طولی قابلیت افزایش دارد.
مهدی خسرویان کارشناس اجرای پروژه نصب جرثقیل نیز در همین زمینه افزود: ظرفیت این جرثقیل ۴۱ تن در زیر قلاب است و قابلیت بلند کردن بار با سرعت ۳۰ متربردقیقه، حرکت عرضی ۱۰۰ متربردقیقه و حرکت طولی ۸۰ متربردقیقه را داراست. اپراتور جرثقیل در کابین ویژه که به ترولی متصل است کار هدایت جرثقیل را بر عهده دارد. وزن کلی این جرثقیل غول‌پیکر در حدود ۵۰۰ تن است و قلاب آن به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان جابه‌جایی کانتینر، اسلب های فولادی و کویل ورق را دارا باشد؛ این در حالی است که با توجه به سرعت‌های حرکتی بسیار بالا، این جرثقیل از سیستم مکانیکی ضدپاندولی نیز بهره می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات زیرسازی شامل ۳۶۰۰ مترمکعب خاک‌برداری و ۳۰۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی مسلح با مقاومت فشاری ۲۱۰ کیلوگرم بر سانتیمترمربع به‌طور همزمان با حمل قطعات جرثقیل به فولاد مبارکه صورت گرفت.

خسرویان با اشاره به این مطلب که برق مصرفی این جرثقیل توسط انشعابی با توان تأمین شده است، ادامه داد: جرثقیل نصب شده جزو به‌روزترین و مدرن‌ترین جرثقیل‌های دروازه‌ای دنیا و بزرگ‌ترین جرثقیل دروازه‌ای در ایران است.

کارشناس اجرای پروژه نصب جرثقیل با تأکید بر اینکه این جرثقیل با همکاری و مشارکت شرکت‌های طرف قرارداد و شرکت فولاد کرین ایران ساخته شده است، افزود: تمامی فرایندهای زیرسازی، فوندانسیون، ریل‌گذاری، مونتاژ، نصب، تست و راه‌اندازی جرثقیل در کمتر از شش ماه و به دست متخصصان توانمند داخلی صورت گرفت و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی تأکید کرد: با راه‌اندازی این پروژه شاهد افزایش سرعت، ایمنی و کیفیت بارگیری و همچنین کاهش هزینه تمام شده محصول به دلیل کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهیم بود. ضمن اینکه پس از اجرای پروژه ریل‌گذاری قطار در طرفین این جرثقیل، شاهد حجم بیشتر بارگیری و حمل‌ونقل ریلی خواهیم بود.

این کارشناس اجرای پروژه نصب جرثقیل در ادامه از زحمات تمامی واحدهای مرتبط ازجمله واحد بازرسی جرثقیل‌ها، خرید، نورد گرم، توزیع برق، مهندسی کارخانه، حمل‌ونقل و کنترل مواد، شرکت فولاد کرین، نظارت فنی مهندسی فولاد مبارکه و همچنین از حمایت‌های مدیریت اجرای پروژه‌های جنبی و پشتیبانی که در راستای اجرای این پروژه همکاری داشتند، قدردانی کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار