دردسری جدید برای شهروندان با طرح محدوده ترافیکی در اصفهان

کارشناس حمل و نقل و ترافیک گفت: باید شرایط استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی را به نحوی برای مردم فراهم کنیم که اگر قرار است طرح محدوده ترافیکی پیاده شود، همه مردم از درب منزل خود دغدغه‌ حمل و نقل نداشته باشند.

کارشناس حمل و نقل و ترافیک گفت: باید شرایط استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی را به نحوی برای مردم فراهم کنیم که اگر قرار است طرح محدوده ترافیکی پیاده شود، همه مردم از درب منزل خود دغدغه‌ حمل و نقل نداشته باشند.
به گزارش فارس، طرح اعمال محدودیت تردد در معابر محدوده مرکزی شهر در جلسه هفته گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید که بر این اساس، طرح ممنوعیت ورود به محدوده مرکزی شهر اصفهان از اول مردادماه جایگزین طرح ترافیکی زوج و فرد خواهد شد و تنها خودروهای خاصی مانند خودروهای خدماتی، اورژانس و امدادی می‌توانند وارد آن شوند.
علی‌رغم تعیین مبلغ 10 هزار تومان برای ورود هر خودرو به محدوده ترافیکی شهر اصفهان(در هر بار ورود) شورای شهر هدف این طرح را کسب درآمد نمی‌داند و معتقد است که با اجرای این طرح، آلودگی هوای محدوده مرکزی شهر کاهش می‌یابد.
شیوه‌نامه اجرای سهمیه‌بندی مجوز ورود به طرح محدوده ترافیک در تهران نیز با حواشی زیادی همراه بوده و علی‌رغم اجرای چندماهه آن هنوز اعتراضاتی در رابطه با آن مطرح است که باعث شده در هفته‌های گذشته این تصمیم شورای شهر تهران دستخوش تغییراتی شود.
از همین رو با غلامرضا شیران کارشناس حمل و نقل و ترافیک و معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های اصفهان و تهران با پرداختن به ابعاد مختلف اجرای طرح محدوده ترافیکی در شهر اصفهان به گفت‌وگو نشستیم.
فارس: طرح‌های ترافیکی با چه منظوری در شهرهای مختلف جهان اجرا می‌شوند؟
شیران: طرح‌های بازدارنده مثل طرح‌های زوج و فرد یا طرح‌های محدوده ترافیکی، اعمال محدودیت‌های ورود، قیمت‌گذاری و موضوعاتی از این دست، ازجمله تدابیری هستند که برای کاهش ترافیک داخل شهرها صورت می‌گیرند و تجربه نشان داده طرح‌هایی همچون زوج و فرد یا محدوده در صورت عدم وجود زیرساخت‌های لازم می‌توانند عواقب منفی ترافیکی را هم به دنبال داشته باشد.
* دردسری جدید برای شهروندان
فارس: منظورتان از عواقب منفی ترافیکی چیست؟

شیران: بگذارید واضح بگویم، در طرح زوج فرد به خودرو اجازه داده می‌شود تا مسیری را طی کند و بعد با تابلوی ورود ممنوع مواجه شود، همین اتفاق سبب تراکم خودروها و ایجاد ترافیک و تراکم آلودگی هوا در مرزهای محدوده ترافیکی می‌شود، در حالی که در داخل محدوده آرامش نسبی برقرار است و این آرامش نسبی خود سبب بروز خطر می‌شود، مثلاً با کاهش خودرو در محدود ترافیکی کنترل سرعت ضعیف و سبب افزایش تصادف‌ها و آلاینده‌های هوا خواهد شد.
فارس: پس چرا چنین طرح‌هایی در بسیاری از شهرهای دنیا موفق بوده است؟
شیران: دلیل آن بسیار ساده است، چون در بسیاری از شهرهای دنیا با فرهنگ‌سازی امکاناتی را فراهم کرده‌اند که اکثر مردم در مرحله نخست داوطلبانه به سمت حمل و نقل عمومی روی آورده‌اند، این کار حمل‌ و نقل یک‌پارچه عمومی را در مدیریت شهرها فعال و شبکه خیابان‌ها را کامل می‌کنند، به نحوی که مثلاً دوچرخه‌ یا اتوبوس‌ به راحتی بتواند در سطح شهر حرکت کند، در داخل محله‌ها اتوبوس‌های کوچک‌تر و یا سرویس‌های محلی به خیابان‌های اصلی وصل می‌شوند و یا پیاده‌روها به نحوی است که مردم به راحتی بتوانند در آن قدم بردارند.
* جوانب طرح بررسی نشده است
فارس: آیا اجرای طرح محدوده ترافیکی در شرایط فعلی شهر اصفهان قابل اجراست؟

شیران: در حالی اجرای طرح محدوده ترافیکی در اصفهان مطرح شده که همه جوانب آن بررسی نشده و قبل از اندیشیدن تدابیر لازم حمل‌ و نقل همگانی، هزینه‌هایی همچون نصب دوربین انجام گرفته که در برخی موارد نیز بعد نصب از متوجه اشتباه نصب آن‌ها در مکان نامناسب خواهند شد.
فارس: منظور شما از همه جوانب چیست؟
شیران: کاملاً واضح است که عدم مدیریت در بحث ترافیک، اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی باعث می‌شود عده‌ای نتوانند از وسایل نقلیه شخصی و یا عمومی استفاده لازم را ببرند، در نتیجه به ناچار با انجام تخلف و پرداخت جریمه راهی شهر می‌شوند که شهر اصفهان در مرحله اول نیازمند تجدید نظر در شبکه ترافیکی است.
فارس: چه راهکاری را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنید؟
شیران: چناچه در شهر اصفهان اقداماتی از قبیل اتوبوس‌سازی‌ها و جداسازی خطوط اتوبوس‌ها نه الزاماً برای اتوبوس‌های تندرو و ساخت مکان مناسب و به دور از خطر برای ایستگاه‌های وسایل نقلی ویژه مسافران شهری و دیگر اقدامات مناسب و به‌جا می‌تواند اعتماد مردم را به این امر جلب کند و آنان را تشویق به استفاده از وسایل عمومی کند.
* رفع دغدغه‌ حمل و نقل مردم از درب منزل لازمه اجرای طرح محدوده
فارس: در حال حاضر آیا شرایط مناسبی برای استفاده شهروندان اصفهانی از وسایل حمل و نقل عمومی فراهم است؟
شیران: وقتی عابران پیاده برای عبور از خیابان‌ها مشکل داشته باشند و متوجه شوند که رانندگان حقوق عابران پیاده را رعایت نمی‌کنند و حتی برای استفاده از اتوبوس‌ باید با شلوغی‌ها رودررو شوند، قطعاً با قبول طرح‌ محدوده ترافیکی به سمت وسیله نقلیه شخصی روی آورده و حتی حاضر به پرداخت هزینه‌ می‌شوند.
فارس: مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای اجرای طرح‌های ترافیکی چیست؟
شیران: لازم است تا برای اجرای طرح‌های ترافیکی تمام جوانب آن سنجیده شده و حقوق ساکنان محله‌ها، شاغلان و افراد مختلف در نظر گرفته شود؛ باید شرایط استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی را به نحوی برای مردم فراهم کنیم که اگر قرار است طرح محدوده ترافیکی پیاده شود، همه مردم از درب منزل خود دغدغه‌ حمل و نقل نداشته باشند.
فارس: غیر از اجرای طرح‌های زوج و فرد و محدوده ترافیکی چه راهی برای برون‌رفت از ترافیک شهر اصفهان وجود دارد؟
شیران: با توجه به تعداد خودروها در شهر اصفهان، گره‌های ترافیکی در این شهر بی‌معناست؛ تعداد خودروهای اصفهان از بسیاری از شهرهای اروپایی و غیر ایرانی کمتر است و با کمی مدیریت در ساماندهی پارکینگ‌ها و پارک‌های حاشیه‌ای می‌توان مانع مشکلات ترافیکی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار