کارخانه‌های پتروشیمی آماده پذیرش سرمایه‌گذاران‌خارجی

پس از گذشت ۳۰ سال از پایان نخستین دوره توسعه پتروشیمی در ایران اکنون موضوع تبدیل شدن ایران به قطب دانش فنی این حوزه در خاورمیانه مطرح شده است.

پس از گذشت ۳۰ سال از پایان نخستین دوره توسعه پتروشیمی در ایران اکنون موضوع تبدیل شدن ایران به قطب دانش فنی این حوزه در خاورمیانه مطرح شده است.
البته این موضوع در شرایطی از طرف سیدرضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران مطرح شده که برخی کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند دولت در حمایت از صنعت پتروشیمی کم‌کاری‌هایی دارد.
موضوع تامین و نرخ خوراک در سال‌های گذشته از طرف فعالان صنعت پتروشیمی به عنوان جدی‌ترین مشکل این صنعت مطرح شده و هنوز هم فعالان این صنعت از این دو موضوع گلایه‌های بسیاری دارند. علاوه بر این نبود سند آمایش سرزمین و راه‌اندازی کارخانه‌هایی که محصور در خشکی هستند هم باید به فهرست مشکلات این صنعت آب‌بر اضافه شود. با این حال هیچ کدام از این موانع و مشکلات باعث نشد صنعت پتروشیمی در ایران به لحاظ دانش فنی با مشکل جدی روبه‌رو شود.
کارخانه‌های پتروشیمی کشور در سایت‌های عسلویه و بوشهر با تمام مشکلاتی که در تامین تجهیزات به‌ویژه در دوره تحریم‌ها وجود داشت، با اتکا به توان داخلی کشور فرآیند تولید را ادامه دادند. مسیرهای دشواری که کارخانه‌های پتروشیمی در صادرات محصول و تامین تجهیزات داشتند، هرچند آسیب‌های مقطعی به اقتصاد ایران وارد کرد اما در دورانی به اندازه ۱۲ سال توانست زمینه‌ساز رشد دانش فنی این صنعت شود. اکنون پس از گذشت سال‌های تحریم این صنعت می‌تواند از مزیت‌های برجام استفاده کند و بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند باوجود تمام بحران‌های کنونی ایران در دانش فنی صنعت پتروشیمی می‌تواند حرف اول خاورمیانه را بزند.
اذعان غربی‌ها به توان ایران
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: برجام، گام‌های توسعه‌ای را استوارتر می‌کند و غربی‌ها هم اذعان دارند که ایران در حوزه دانش به‌خوبی عمل می‌کند و می‌تواند به عنوان نماد دانش خاورمیانه معرفی شود.
به گزارش صمت به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سیدرضا نوروززاده با تاکید بر اینکه بدون ارتباط با دنیای مترقی صنعتی نمی‌توانیم زندگی پرنشاط داشته باشیم، اظهار کرد: در بخش صنعت به‌ویژه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تاثیر برجام دیده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه برای برداشتن گام‌های استوار توسعه‌ای نیاز به همکاری با دنیا داریم، گفت: البته لزوم همکاری با جهان مترقی به این معنا نیست که چنانچه بار دیگر مورد تحریم قرار گرفتیم، خانه‌نشین شویم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: طبیعی است که در همکاری با دنیا می‌توانیم گام‌های استوارتری برداریم. ایران، کشوری با ظرفیت‌های چشمگیر است و سرمایه انسانی بسیار ماهری دارد. در نمایشگاه صنعت نفت که چند وقت پیش برگزار شد، بازدیدکنندگان خارجی اذعان داشتند که ایران می‌تواند در خاورمیانه نماد دانش باشد.
اشتغالزایی و ارزآوری، دستاورد پتروشیمی
جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است از مهم‌ترین نتایج توسعه صنایع پتروشیمی در کشور سطح بالای اشتغالزایی و ارزآوری است. در سال‌های گذشته بخش خصوصی و سیاست‌گذاران صنعت پتروشیمی تلاش کردند زنجیره‌های بیشتری از این صنعت در کشور ایجاد شود و طبیعی است که در این حالت ارزش افزوده بیشتری عاید کشور شود.
میرزایی در ادامه به تشریح موضوع جلوگیری از خام‌فروشی پرداخت و به صمت گفت: در سال‌های گذشته ایران وابستگی شدیدی به کشورهای خارجی داشت اما با توسعه صنعت پتروشیمی این وابستگی به مرور زمان کم شد و اکنون بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور به محصولات پتروشیمیایی از طریق تولیدات داخلی برطرف می‌شود. جلوگیری از خام‌فروشی یکی از نتایجی است که با توسعه صنعت پتروشیمی به‌دست می‌آید و در این زمینه پیشرفت مناسبی داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه دولت باید تلاش بیشتری برای تامین خوراک کارخانه‌های پتروشیمی داشته باشد، گفت: زمانی که یک صنعت در کشور می‌تواند نماد دانش فنی ایران در خاورمیانه باشد و تا میزان ۲۵ میلیون تن ظرفیت صادراتی دارد، باید مورد حمایت قرار گیرد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: امروز بسیاری از صنایع در کشور مشکل دانش فنی دارند، این در حالی است که پتروشیمی صنعتی پیشرو به‌شمار می‌رود و باید در این بخش سرمایه‌گذاری‌های بیشتری داشته باشیم. دولت با حمایت از این صنعت می‌تواند سرمایه بخش خصوصی را به سمت توسعه صنعت پتروشیمی هدایت کند. وی افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی از اقدام‌های کلان به‌شمار می‌آید و از آنجا که در ایران مزیت‌های اقتصادی و زیرساختی مناسبی وجود دارد، این حوزه برای سرمایه‌گذاران سودآور است، به‌طوری که امکان چشم‌پوشی از آن وجود ندارد. با این حال همه این عواید زمانی برای کشور حاصل می‌شود که توسعه و رشد با تکیه بر قوانین شفاف و پایدار و برنامه‌ریزی مشخص، در دستور کار قرار گیرد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از جمله صنایع بالادستی به‌شمار می‌رود و حلقه‌های پایین‌دست آن باید سریع‌تر کامل شوند، توضیح داد: متاسفانه در پایین دست پتروشیمی شاهد توسعه چندانی در کشور نبودیم که این موضوع باعث می‌شود در زنجیره ارزش سهم کمتری عاید کشور شود. برای دستیابی به محصول نهایی باید صنایع وابسته به محصولات پتروشیمی در کشور تشکیل شود. بسیاری از محصولاتی که امروز وارد می‌شوند، محصولاتی هستند که با سرمایه‌گذاری و تامین مواد اولیه پتروشیمیایی می‌توان آنها را در داخل تولید کرد. این مشکلات مانع توسعه صنعتی کشور است و باید از پیش رو برداشته شود.
میرزایی با تاکید بر اینکه اگر به توسعه صنایع پتروشیمی با برنامه‌ریزی مشخص در کشور اهمیت مناسب داده شود، می‌توان برخی مشکلات کلان اقتصادی و تا حدی اجتماعی را برطرف کرد، افزود: صنعت پتروشیمی ظرفیت بالایی در ایجاد شغل دارد. علاوه بر این از جمله صنایع ارزآور به‌شمار می‌رود، به همین دلیل توسعه صنعت پتروشیمی می‌تواند در عرصه‌هایی مانند تامین اسکناس ارز و رفع بخشی از بحران بیکاری به کشور کمک کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران به‌راحتی می‌تواند توسعه‌یافته‌ترین کارخانه‌های پتروشیمی خاورمیانه را داشته باشد، به همین دلیل سرمایه‌گذاری و تمرکز علمی روی این صنعت کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران خارجی هم به این صنعت وارد شوند. البته تاکنون هم کارخانه‌ها و شرکت‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشته‌اند اما با داشتن صنایع شاخص می‌توانیم از سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه صنعتی کشور دعوت کنیم. اگر بازده سرمایه در ایران بالا برود به‌راحتی می‌توان در مذاکره با خارجی‌ها از آنها خواست در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار