انتخاب کوچکترین موزه ایران به عنوان موزه برتر

کوچکترین موزه ایران به عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور انتخاب شد.

کوچکترین موزه ایران به عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور انتخاب شد.
به گزارش صداوسیما ؛ مدیر موزه عصارخانه شاهی اصفهان گفت: موزه عصارخانه شاهی اصفهان در سال96 در بخش معرفی و در سال95 در بخش موزه‌های کوچک دولتی و بر اساس شاخص پژوهش به عنوان موزه برتر کشور شد.
مریم قانونی افزود: کمیته ملی موزه‌های ایران موزه‌های دولتی و خصوصی برتر کشور را بر اساس شاخص‌هایی مانند معرفی، پژوهش، آموزش، تعمیر و نگهداری، حفظ و بقا، کودک و نوجوان و همچنین طبق شعار سال سازمان بین‌المللی موزه‌ها انتخاب می‌کند.
موزه عصارخانه شاهی در سال2017، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.
در یازدهمین آیین انتخاب موزه‌های برتر کشور هفت موزه خصوصی و دولتی استان اصفهان در ۱۲شاخص از مجموع ۱۲شاخص دارای رتبه برتر شدند که یکی از آنها، موزه عصارخانه شاهی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بود.
عصارخانه شاهی در سال۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبداله به دستور شاه عباس اول در اصفهان ساخته شده ‌است.
دیوارها و سقف خشتی و به دلیل کاربری آن بدون کادربندی، قاب‌سازی، تزیینات و پنجره ساخته شده است و فضای اصلی دارای پیشخوان، بارانداز، شترخوان، گرم‌خانه و تیرخانه بوده‌ ‌است.
عصارخانه شاهی از سال1392، به عنوان نخستین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور، به فعالیت می‌پردازد.
از سال1395 این پایگاه طرح تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان را آغاز کرد و چندین فیلم مستند نیز بر مبنای این تحقیقات از مشاغل سنتی اصفهان تولید شد.
این مرکز تخصصی در زمینه برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی نیز فعال است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار