واردات "شیر خشک و کره" بر اساس منفعت‌طلبی شخصی است

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در امور دام با بیان اینکه ثبات قیمت شیر خام دامداران از سال ۹۱ تا کنون شک‌ برانگیز است گفت: واردات محصولات دامپروری مانند شیر خشک و کره براساس منفعت طلبی شخصی صورت می‌گیرد.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در امور دام با بیان اینکه ثبات قیمت شیر خام دامداران از سال ۹۱ تا کنون شک‌ برانگیز است گفت: واردات محصولات دامپروری مانند شیر خشک و کره براساس منفعت طلبی شخصی صورت می‌گیرد.
موسی رهنمایی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ثبات قیمت شیر تولیدی گاوداران از سال 91 تاکنون و نابودی این قشر مولد، اظهار داشت: اوضاع در این حوزه به شدت بحرانی است و راحت باید بگوییم اگر دولت‌ها همان طور که در تثبیت قیمت خرید شیر خام دامداران از سال 91 تاکنون موفق بوده‌اند در تثبیت قیمت کالاها و دلار نیز توفیق داشتند اکنون بسیاری از مشکلات حل شده بود.
وی افزود: قیمت خرید شیر خام از دامداران در 6 سال گذشته هیچ تغییری نداشته و این در حالی است که نهاده‌های تولید افزایش چشمگیری داشته و از طرف دیگر محصولات لبنی کارخانجات ارتقا قیمت داشته و در حقیقت باید گفت ما نیز به این موضوع مشکوک شده‌ایم.
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در امور دام با بیان اینکه صنعت شیر اشتغالزایی فراوانی دارد علاوه بر این محصول در سبد غذایی جامعه نیز کالایی موثر است، گفت: صنعت دامپروری کشور یک سرمایه ملی است و ارتقا کیفی و کمی دامپروری با سعی و اهتمام دامپروران و به قیمت بهره برداری از منابع منابع آبی کشور بوده است، این در حالی است که تولیدات این صنعت به شدت مظلوم و ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی و شعار حمایت از کالای ایرانی، بیان کرد: ما در صدر قوانین کشور، قانون اساسی را داریم که در اصل 43 آن کلمه دامپروری آمده است، در قوانین پایین دستی نیز قانون افزایش بهره‌وری، قانون نظام جامعه دامپروری و غیره را داریم که نقشی حمایتی دارند و به صراحت واردات و صادرات را به نفع تولیدکننده عنوان می‌کنند.
رهنمایی با بیان اینکه منافع شخصی تمامی ندارد، تصریح کرد: چندین سال است که واردات محصولات دامپروری مانند شیر خشک و کره براساس منفعت طلبی شخصی است نه براساس قانون و حمایت از تولیدکننده داخلی و این منفعت طلبی به ضرر جامعه و تولیدکننده است.
وی افزود: تصور ما بر این است که شاید دست خیانتی در کار بوده که قشر موثر دامپروری را از همه لحاظ به انزوا کشانده است، اما در بیان دلیل اصلی این مشکلات می‌توانیم به اجرا نشدن قوانین اشاره کنیم.
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در امور دام خاطرنشان کرد: اگر مواد 19 و 20 قانون نظام دامپروری اجرا شده بود و دولت خود را مکلف می‌دانست که به نفع تولیدکننده کار کند مشکلات امروز ایجاد نمی‌شد.
وی ادامه داد: براساس این مواد، اگر روال بازار به گونه‌ای باشد که منفعت تولیدکننده حاصل نشود دولت باید تولید او را خریداری کند، همچنین بر اساس همین مواد، صادرات و واردات باید به نفع تولیدکننده داخلی باشد، اگر این مورد کنترل می‌شد امروز این قشر دچار چنین آسیبی نبودند.
رهنمایی اظهار داشت: در روزهای اخیر تماس‌هایی از سراسر کشور داشتیم که عنوان می‌کردند معیشت زندگی شخصی آنها به عنوان شهروند مهم نیست اما متأسفانه در سیر کردن شکم دام‌های موجود در دامداری‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.
وی گفت: مسئولان باید بدانند آنقدرها نیز دانا نیستند و باید از دانایی مردم کمک بگیرند تا راه میان‌بر را بروند، ما صحبت‌های بسیاری برای گفتن داریم، در میان مردم نیز این نگرش باید ایجاد شود که ما ولی نعمت و کارفرمای دولت هستیم و می‌توانیم راه حل‌ها را به آنها نشان دهیم، در این میان می‌توانیم دموکراسی و مردم سالاری دینی را نیز آموزش دهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار