اصفهان از 5 استان برتر در تولید قطعات خودرو

صادرات و واردات می‌تواند نقش قابل‌توجهی در رشد اقتصادی داشته باشند؛ در تحول اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته میان الگوی واردات و صادرات پیوندی مستحکم وجود دارد یعنی اینکه سعی می‌شود میزان واردات آن‌چنان نجومی نباشد که تولیدات داخل به حاشیه برود و در مقابل صادرات به نحوی صورت گیرد که بتواند در بازار رقابتی تأثیرگذار عمل کند.

فاطمه کاویانی- اصفهان امروز: صادرات و واردات می‌تواند نقش قابل‌توجهی در رشد اقتصادی داشته باشند؛ در تحول اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته میان الگوی واردات و صادرات پیوندی مستحکم وجود دارد یعنی اینکه سعی می‌شود میزان واردات آن‌چنان نجومی نباشد که تولیدات داخل به حاشیه برود و در مقابل صادرات به نحوی صورت گیرد که بتواند در بازار رقابتی تأثیرگذار عمل کند.
تأثیر دو شاخص تجارت خارجی و تولید داخلی بر یکدیگر، می‌تواند تعیین‌کننده سیاست‌های تجاری در زمینه توسعه صادرات یا جایگزینی واردات در اقتصاد کشورها باشد. ازاین‌رو، بدون تردید جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و ورود کالاهایی که موجب تضعیف تولیدات داخلی می‌شود، یکی از سیاست‌های مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
در جهان سوم توجه چندانی به این روند نمی‌شود و شاهد آن هستیم که در مقابل حجم زیادی از واردات با صادرات ناچیز آن‌هم در اقلامی که نمی‌تواند رقابت در بازار جهانی را به همراه داشته باشد صورت می‌گیرد.
در این میان خودرو کالایی است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش واردات آن به کشور بوده‌ایم این در حالی است که صادرات تنها در بخش‌هایی انجام می‌شود که دارای منابع محدود، پایان‌پذیر و به‌نوعی ذخایر کشور است.
* واردات قطعات خودرو همچنان در صدر اقلام وارداتی
مطابق آمارهای اعلام‌شده در فروردین سال جاری می‌توان به‌نوعی پایان امپراتوری خودرو را در اقلام وارداتی دانست چراکه دیگر جز 15 قلم کالای اصلی وارداتی نامی از خودرو دیده نمی‌شود اما در مقابل واردات قطعات این کالا همچنان به‌پیش تازی خود ادامه می‌دهد.
واردات میلیون‌ها دلاری قطعات خودرو به کشور شاید در نگاه اول تنها برای مصرف خودروسازان باشد اما واقعیت این است که حتی قطعه سازان نیز طی سال‌های اخیر به سمت واردات قطعات روی آورده‌اند، موضوعی که به گفته رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان در تمام دنیا متداول است و حتی کشوری مثل آلمان که در تولید خودرو حرف اول را میزند واردات قطعات را در برخی مواقع دیده می‌شود ولی اقتصاد ما ظرفیت چنین حرکت‌هایی را ندارد.
ابراهیم احمدی در مورد افزایش ورود قطعات به کشور و تأثیر آن بر قیمت تمام‌شده خودرو نیز گفت: کاهش واردات خودرو به کشور باعث افزایش 25 درصدی قیمت خودرو و افزایش 30 درصدی در بخش تولید قطعات داشته است.
او بابیان اینکه افزایش قیمت را نمی‌توان متمایز به بخش تولیدات داخلی و یا محصولات وارداتی دانست اضافه کرد: افزایش قیمت تنها در بخش محصولات وارداتی نبوده چراکه در بازار داخلی نیز تحت تأثیر حقوق کارگران و مواد اولیه تغییراتی را داشته است.
*نوسان نرخ دلار و بهره‌های بالای بانکی معضلات قطعه سازان خودرو
رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان، بزرگ‌ترین نقطه تهدید قطعه‌سازی را نوسان نرخ دلار دانست و اظهار کرد: یکی از مسیرهای مهم برای رونق صادرات و کاهش جذابیت واردات به کشور واقعی شدن یا به‌نوعی افزایش نرخ ارز است و در کنار قیمت ارز یکی از معضلات پیش روی قطعه سازان اصفهانی بهره‌های بالای بانکی است که عملاً این صنعت را فلج کرده است.
احمدی بابیان اینکه در سال گذشته بیشترین میزان واردات خودرو به کشور را شاهد بوده‌ایم و امسال نیز بعد از کالاهای اساسی قطعات خودرو در رتبه بعدی قرار دارد تأکید کرد: روند صعودی این واردات بزرگ‌ترین ضربه را به اشتغال کشور وارد خواهد کرد.
*اصفهان از 5 استان برتر در تولید قطعات خودرو
او اصفهان را از پنج استان برتر کشور در تولید قطعات خودرو عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده و مرکزیت استان اصفهان و نزدیکی به کارخانه‌های خودروسازی از نقاط قوت صنایع قطعه‌سازی استان محسوب می‌شود.
رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت اقتصادی را تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا دانست و تأکید کرد: وضعیت فعلی بازار چندان مطلوب نیست در شرایطی که تمام حوزه‌ها افزایش نرخ‌ها در چند مرحله را شاهد بوده‌اند در بخش قطعات سعی شده ثبات قیمت وجود داشته باشد که این ثبات مشکلات زیادی را برای قطعه سازان ایجاد کرده است.
بدون شک مطابق اطلاعات و آمار ارائه‌شده و به اذعان فعالان عرصه قطعه‌سازی این حجم از واردات که بیشتر آن توسط خودروسازان و قطعه سازان به کشور انجام می‌شود، نمی‌تواند آینده خوبی را برای اقتصاد کشور داشت چراکه در این میان ظرفیت قطعه سازان داخلی در لابه‌لای حجم عظیمی از واردات مغفول خواهد ماند.
از سوی دیگر واردات یک جنبه از اقتصاد و صنعت را درگیر خود می‌کند درحالی‌که از محصولات باکیفیت مطلوب بهره برده شود اما در برخی مواقع دیده می‌شود که قطعات ورودی به کشور نه‌تنها دارای کیفیت مطلوبی نیست بلکه قطعات دست‌دوم و بی‌کیفیت نیز به‌مراتب در این میان دیده می‌شود. قطعاتی که بلای جان صنعت خودروسازی در کشور خواهند بود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار