احیای کبوترخانه‌ها، ورودی‌های شهر را زیبا می‌کند

یک دکترای شهرسازی و معماری با بیان اینکه در طراحی ورودی‌های شهر اصفهان باید واقعیات را در نظر بگیریم، گفت: مرمت برج‌های کبوتر در مسیر ورودی‌های شهر بسیار اثر بخش‌تر از جداره‌های سبز است.

یک دکترای شهرسازی و معماری با بیان اینکه در طراحی ورودی‌های شهر اصفهان باید واقعیات را در نظر بگیریم، گفت: مرمت برج‌های کبوتر در مسیر ورودی‌های شهر بسیار اثر بخش‌تر از جداره‌های سبز است.
محمد مسعود در گفت و گو با ایمنا اظهارکرد: از آن‌جایی که ورودی‌های یک شهر خاطره برانگیز و خاطره‌ساز است، ساماندهی آن ضرورت دارد، زیرا تصویر ذهنی که افراد از یک شهر می‌گیرند به ورودی‌ها و خروجی‌های آن شهر برمی‌گردد.
وی افزود: ورودی‌هایی که از طراحی و چیدمان فضایی مناسبی برخوردار است، می تواند اثر بخش باشد و نقش مناسبی را در ذهن مخاطب ایفا کند.
مدیرگروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه ورودی‌های شهر اصفهان در حال حاضر با کاربری های نامناسبی چیده شده است، ادامه داد: به طور مثال در ورودی خیابان امام خمینی(ره) از سمت شمال شهر کاربری‌های ورودی خیابان، مناسب نیست و زمانی که یک گردشگر و مسافر از این مسیر وارد شهر می‌شود، تصویر خوبی را دریافت نمی‌کند، این تصویر نامناسب منجر به ایجاد اغتشاشات بصری در ورودی‌های شهر می‌شود.
مسعود با تاکید بر اینکه نوع طراحی تبلیغات در ورودی‌ها بسیار اثرگذار است، گفت: با توجه به اینکه عبور از ورودی‌ها با وسیله نقلیه صورت می‌گیرد تبلیغات هم در این فضاهای عبوری می‌تواند حایز اهمیت باشد، زیرا اگر تبلیغاتی باشد که بخواهد به جزییات بپردازد برای عابر پیاده موثر است.
وی افزود: نوع تبلیغاتی که در محل گذر وسایل نقلیه قرار می‌گیرد و با سرعت دیده می‌شوند، باید ویژگی خودش را داشته باشد به طور مثال در ورودی زیرگذرها و روگذرها تبلیغاتی و تزییناتی قرار می دهند که با سرعت دید، طراحی و اجرا نشده است.
این دکترای شهرسازی و معماری با بیان اینکه در طراحی ورودی‌های شهر اصفهان باید واقعیات را در نظر بگیریم، اظهار کرد: طراحی‌هایی که بر اساس باغ‌راه یا جداره فضای سبز برای ورودی های شهر اصفهان در نظر گرفته شده است و آبیاری زیادی را می‌طلبد آن هم در منطقه‌ای که از آب کافی برخوردار نیست از واقعیت به دور است آن هم در شرایطی که شهر اصفهان با مشکل کم‌آبی مواجه است.
مسعود با بیان اینکه حتما نباید فکر کنیم که یک باند فضای سبز و جداره فضای سبز می تواند به بعد تشریفاتی ورودی فرودگاه بیافزاید، تاکید کرد: عناصری مانند کبوترخانه‌ها که بسیار ارزشمند، خاطره انگیز و متفاوت هستند در این مسیر به چشم می‌خورد و نمونه آن در دیگر کشورها وجود ندارد و تنها مختص به کشور خودمان است، اما متاسفانه این آثار به مرور زمان و با فعالیت‌های کشاورزی که در اطراف آن‌ها انجام می‌شود در حال تخریب است، اما به آن‌ها بها داده نمی شود.
وی با بیان اینکه برج‌های کبوترخانه‌ای که در سطح شهر مرمت شده‌، زیبایی چشم نوازی به شهر اصفهان داده است، گفت: این المان‌ها و نشانه‌ها می‌تواند بسیار اثر بخش‌تر از جداره فضای سبز کنار ورودی‌ها باشد.
این دکترای شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه جدا کننده‌های وسط خیابان‌ها نیز در زیبایی ورودیها نقش مهمی دارد، تصریح کرد: فرم، اندازه و پاکیزگی این جداکننده ها نیز مهم است به طوری که اندازه آنها باید در حدی باشد که نور خودروی مقابل تیرگی و چشم زدگی ایجاد نکند، همچنین رنگ‌آمیزی آن‌ها به صورتی باید باشد که بر زیبایی و شادابی مسیر بیافزاید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار