آن تير كه از جام جهان مي‌گذرد

سال ١٣٩٧ انگار سال خوبي براي الهه احمدي به حساب مي‌آيد.

سال ١٣٩٧ انگار سال خوبي براي الهه احمدي به حساب مي‌آيد. او در روزهاي نخست سال ركورد جهاني مسابقات آزاد تفنگ را شكست و اين هفته هم در مسابقات جام‌جهاني مونيخ و در ماده تفنگ سه وضعيت به مدال طلا رسيد.

احمدي روز يكشنبه در آلمان و در مرحله اول مسابقات با كسب ١١٧٦,٦٣ امتياز در رده هشتم ايستاد و به فينال رسيد. در مرحله فينال اما او كاري كرد كارستان و باكسب ٤٥٥.٤ امتياز در رده اول ايستاد و قهرمان شد. دونگ چن و بين بين ژانگ نمايندگان چين هم به ترتيب در رده‌هاي دوم و سوم ايستادند. الهه بعد از كسب اين مقام ارزشمند به ايسنا گفت: «مسابقات جام جهاني مونيخ سخت بود. در اين مسابقات شركت‌كنندگان زيادي حضور داشتند و ركوردهاي بالايي هم ثبت شد. اين مسابقات جهت آماده‌سازي بازي‌هاي آسيايي و مسابقات قهرماني جهان بود تا با آمادگي بيشتري در مسابقات مهم پيش رو حاضر شويم. خدا را شكر توانستم در اين مسابقات در تفنگ سه وضعيت فيناليست شوم و در فينال هم ركورد خوبي را ثبت كردم. مرحله فينال براي من بسيار سخت بود. اين اولين حضورم در فينال مسابقات جهاني، بعد از المپيك لندن بود. بعد از المپيك لندن قوانين تيراندازي تغيير كرد و سخت‌تر شد. من تاكنون در اينگونه فينال‌ها نبودم. خدا را شكر كه دست مهرباني خدا ياري‌ام كرد و توانستم سربلند باشم.»

ايران در ماده تفنگ سه‌وضعيت البته دو نماينده ديگر هم داشت كه نتوانستند به فينال بيايند مه‌لقا جام‌بزرگ درمرحله اول با ١١٦٨,٥٩ امتياز در رده سي و نهم قرار گرفت و حذف شد. پيش از او نجمه خدمتي هم با ايستادن در رده سي‌ونهم گروه ۲، حتي به مرحله انتخابي هم نرسيد. تفنگ سه‌وضعيت به مسابقاتي گفته مي‌شود كه تيرانداز بايد در سه حالت درازكش، نشسته و ايستاده به اهداف شليك كند.

الهه احمدي در ورزش ايران يك استثنا محسوب مي‌شود. او تنها زن ورزشكار ايراني است كه موفق شده در رشته خودش در صدر جدول رنكينگ فدراسيون جهاني بايستد. الهه در سال ۲۰۱۵ به اين مقام ارزشمند دست يافت؛ پس از دريافت مدال طلا در مسابقات فيناليست‌هاي جهان به ميزباني مونيخ آلمان و سپس نايب‌قهرماني در مسابقات آسيايي دهلي نو. جايگاه نخست او در رنكينگ فدراسيون جهاني تيراندازي (ISSF) تا ٦ ماه ادامه پيدا كرد و ديگر هيچ زن ايراني‌اي نتوانست به چنين رتبه‌اي برسد. ‌جداي اين، احمدي نخستين مدال‌آور تاريخ ورزش تيراندازي ايران است. او توانسته‌ است با كسب چهار مدال جهاني و دو بار حضور در فينال المپيك از اين حيث پرافتخارترين ورزشكار در عرصه تاريخ ورزش بانوان ايران باشد.

تيرانداز٣٦ساله كشورمان در مسابقات المپيك ريو ششم شد و دستش از گرفتن مدال كوتاه ماند اما همين نتيجه تبديل شد به بهترين مقام تيراندازي ايران در تاريخ المپيك. خودش در مصاحبه‌اي دليل علاقه‌اش به اين ورزش را چنين بيان مي‌كند: «من پدرم ارتشي بود و عضو تيم ملي تيراندازي؛ براي همين از سال ٨٠ به كلاس‌هاي او كه مربيگري هم مي‌كرد رفتم و علاقه‌مند شدم. برادرم هم تيرانداز است. او در رقابت‌هاي المپيك در كويت سهميه گرفت اما به دليل اختلافات كويت و كميته المپيك اين كشور، از اين مرحله حذف شد و نتوانست به المپيك بيايد. » مصطفي احمدي، پدر الهه سال‌هاست كه مربي تيم تيراندازي نيروي زميني ارتش است و همراه اين تيم توانسته‌ قهرماني‌هاي بسياري در ليگ برتر تيراندازي كشور كسب كند. الهه هم همانطور كه خودش مي‌گويد از ابتداي كار تيراندازي، عضو تيم نيروي زميني ارتش بوده و به همراه اين تيم توانسته ‌است بارها مقام نخست ليگ برتر را براي خود كند. حالا الهه با كوله‌باري از تجربه به دنبال رفتن روي سكو در مسابقات المپيك ٢٠٢٠ است. شايد توكيو بتواند او را به روياي كسب مدال در المپيك برساند.

منبع : روزنامه اعتماد- رومینا تیموری
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار